Sibilisibili

Re: Svensk version för Foundry VTT?

Wed 21 Dec 2022, 16:55

Jag har inte varit inne på ett tag, och sett att det hänt en del ändå.

Såhär: Call of Cthulhus mest använda modul* till Foundry fick en svensk översättning... för ett tag sen. Det är inte svårare än att man fixar CoC-modulen, och sen laddar man ner en modul som ändrar språk i modulen. För användaren inte svårare, alltså, för den som gjort den svenska översättningen är det så klart ett hästjobb. Men för den begåvade är det görbart.

Vill någon/några här försöka ta tag i den här saken, så kan jag fråga mannen bakom CoC-översättningen vad han tror att det är för arbetsinsats.

Som man ofta gör ställer jag en öppen fråga, utan att själv steppa upp. Jag tror ärligt talat inte att jag skulle bidra med särskilt mycket, men vafan, kanske kunde jag bidra med något? Är någon annan intresserad?

Och vad säger FL? Ger ni oss lov?

* Chaosium har ännu ingen officiell, egen modul.

Mackie_74

Wed 21 Dec 2022, 22:59

Jag har inte varit inne på ett tag, och sett att det hänt en del ändå.

Såhär: Call of Cthulhus mest använda modul* till Foundry fick en svensk översättning... för ett tag sen. Det är inte svårare än att man fixar CoC-modulen, och sen laddar man ner en modul som ändrar språk i modulen. För användaren inte svårare, alltså, för den som gjort den svenska översättningen är det så klart ett hästjobb. Men för den begåvade är det görbart.

Vill någon/några här försöka ta tag i den här saken, så kan jag fråga mannen bakom CoC-översättningen vad han tror att det är för arbetsinsats.

Som man ofta gör ställer jag en öppen fråga, utan att själv steppa upp. Jag tror ärligt talat inte att jag skulle bidra med särskilt mycket, men vafan, kanske kunde jag bidra med något? Är någon annan intresserad?

Och vad säger FL? Ger ni oss lov?

* Chaosium har ännu ingen officiell, egen modul.
Hej, det jag och några andra lyckats driva igenom är ett utökat omfång av den generiska Forbidden Lands översättningen. Som användare kan man nu navigera i de flesta menyerna med Svensk text. Men så fort man kommer ner inuti kompendierna blir det svårt. Där krävs expertis.
Likaså intressant om de grafiska kartorna kan integreras på ett smart sätt. Just nu finns en "replace folder" metod som kräver lite handpåläggning.

Men det vore intressant med kommentarer från proffs-redigerare.

Ha det gott!

703145

Fri 29 Dec 2023, 01:24

Hej! Vet någon här hur svårt det är att komma åt alla engelska texter? Jag har provat att översätta delar av pdf:erna till svenska med ChatGPT, med oväntat bra resultat - det som blir knas är namn på talanger, färdigheter, grundegenskaper och liknande. Men det borde gå att lära den.

Jag har dock begränsad teknik-koll... men om det är json-filer eller javascript eller något sånt som borde man kunna droppa in dem i ChatGPT och sen direkt tillbaka till Foundry-koden?
(ChatGPT hanterar kod väldigt bra)

Lite cheesy översättning bitvis, men helt ok:

MONSTERATTACKER, T6 ATTACK

1 HOTANDE SKRATTFNITTER! Harpyorna duschar äventyrarna med fruktansvärda
beskrivningar av vad de kommer att göra mot dem. De hotar med att riva av lem-
mar, sluka ögon och slita ut tungan ur deras munnar. Alla äventyrare inom
NÄRA räckvidd drabbas av en skräckattack med sex Grundtärningar.

2 DÖD FRÅN OVAN! Harpyorna flockas ihop och attackerar äventyraren som bär
eller bär på mest metall. Slå ett antal Grundtärningar lika med flockens nuvarande
Styrka. Attacken har Vapenskada 1 (huggsår). Om den träffar lyfter Harpyorna
den olyckliga offret och släpper henne D3+3 meter.