Syltan
Topic Author
Posts: 1
Joined: Thu 26 Oct 2023, 05:32

Strid och svårighet.

Fri 27 Oct 2023, 09:32

Hej!

Ska göra ett försök som SL till helgen. Och jag har funderat på hur jag ska hantera svårigheten på striderna som kommer att dyka upp.

Vi blir bara två spelare plus mig.

Jag har ingen aning om hur jag ska göra med mängd motståndare. Hur starka eller vad jag göra med eventuella bossar.

I det första äventyret tänkte jag låta motståndet bestå av banditer och kultister.

Vill göra det utmanande men inte omöjligt. Skulle vara oerhört tacksam för tips.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 405
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Strid och svårighet.

Fri 27 Oct 2023, 13:08

Hejsan.

Vad som generelt gör SLP farliga är tre saker. Deras antal, utrustning och deras strids taktik.

Som en tumregel kan man säga den sida som har flest handlingar per runda har övertaget om inte den sidan är betydligt kraftgare i förmåga eller utrustning. De kan göra mer per runda och kan på så viss lättare hugga ner motståndet.

Utrustning spelar roll eftersom det påverkar hur mycket skada de kan ge och hur mycket de tål. Tre soldater i ringbrynja och med långspjut kan göra och tåla mer skada än tre kultister med dolkar och ingen rustning.

Taktik eftersom en smartare motståndare kan göra mer skada med att t'ex veta vem de ska anfalla först, ta skydd, ropa på hjälp eller uttnyttja omgivningen.


Så man kan räkna så här på ett ungefär:
Färre än spelarna: spelarna har övertaget.
Lika med spelarna: beror på utrustning och taktik, men spelarna burkar ha övertaget.
Lite fler än spelarna: motståndarna har övertaget, särskilt med bra utrustning och taktik, men väll utrustade, kunniga eller smarta spelare kan klara sig.
Dubbelt så många som spelarna: även dåligt utrustade har motståndarna övertaget. Om du inte har nånting som kan jämna ut antalen eller är väldigt kapabel så bör man tänka efter om man vill slås här.
Överlägsen antal än spelarna: kan lätt slakta spelarna, bör inte slåss utan ett ess i rockarmen.

Hoppas detta hjälpte och att ni har kul!
Beware the fey!
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Strid och svårighet.

Sat 28 Oct 2023, 15:52

Om du bara har två rollpersoner får du vara försiktig. Då spelar det ännu större roll hur tur de har. Jag spelade en magiker nyligen. Jag var ensam i gruppen att kunna oskadliggöra ett spöke, tänkte jag (det var inte helt sant, men jag var absolut mest lämpad). Jag satsade allt på en magisk attack mot ett spöke. FV14. Jag slog 20 första gången, magiskt fummel. Nästa runda slog jag ... 20 igen. Jag hade tur på fummeltabellen, det hade kunnat bli ännu värre. Men att jag som magiker missade de två första rundorna gjorde att spöke kunde härja fritt och göra stor skada i tre rundor, sex attacker, innan vi kom någonstans, gjorde striden väldigt svår.

Som reglerna är skrivna är 20 alltid fummel - det leder ibland till korta avbrott av humor (som tänkt), men ibland dominerar fummel en hel sittning och då är det bra om spelarna har tydliga reträttalternativ eller möjlighet att klara sig undan. Två rollpersoner kan också båda vara skapta som "kristallglaskanoner" och ha bra möjligheter i attack, men desto mindre att falla tillbaka på om det attackerna går dåligt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests