Tobnac
Topic Author
Posts: 37
Joined: Sat 05 Jul 2014, 21:07

Har någon spelat Ridders rös?

Tue 15 Aug 2023, 00:13

Har någon satt igång med Drakkejsarens hemlighet och t ex kommit till Ridders rös? Det känns som om motståndet är ganska styvt, speciellt för en grupp nyskapade rollpersoner.

Jag sitter och skriver om lite inför vårt första spelmöte eftersom jag tror att monstren i Ridders rös är en smula överdimensionerade (och två stycken också). Men jag kan ha fel. Har någon spelat äventyret och upptäckt motståndet är balanserat?
 
User avatar
Short Fey
Posts: 405
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Har någon spelat Ridders rös?

Tue 15 Aug 2023, 09:06

Jag kört den ett par gånger, både som oneshot och del av en kampanj. Generellt tycker jag den funkar bra som ett start äventyr, eftersom den ger ett ganska välblandad upplevelse av utforskning, spänning och fara.

Jag kan dock förstå att man kan bli orolig, eftsom särskilt riddaren (jag har den engelska regelboken så kan inte de svenska namnen men jag tror du fattar vad jag syftar på. :3) är extra farlig med sin rustning.
Jag brukar köra äventyret så här:

Börja med att göra det tydligt att platsen är farlig. Det finns många rykten om platsen, och de få som kommit tillbaka är livrädda, och mumlar om nånting fasansfullt som vandrar där nere. Ge inte för mycket info men gör det klart att nåt hemskt finns där.

När de möter spöket kan du göra det tydligt att hon inte verkar aggressiv, och gärna gör henne sympatisk. Fresta dem att de kanske kan hjälpa henne på något sätt, eller iallafall att de om de hjälper henne kan de få skatterna hon vakar över. Var lite kreativ med vad hon vill. (Jag gillar att de ska hämta silver banden åt henne). Eller så kan de bluffa at de är en del av imperiet och hon kan lita på dem. Gör det till ett möte som inte behöver ta till våld för att lösa.

Sist gillar jag att skicka in riddaren när de har nått och tömt kryptan av sina skatter (han kommer för att göra sin plikt). Det viktiga är att han rättirerar till sin kista om han förlorar tillräkligt med tp, vilket är hyfsat enkelt om de har en magiker. Men de kan också utnyttja facklorna eftersom de är också magiska (vill du vara extra snäll kan de ignorera rustningen med attacker från facklorna, men var tydlig att det är magin från de som gör det möjligt), så se till att dra uppmärksamhet till dem när de når rummet.
Men om det skulle gå åt helvete (eller om splarna blir nervösa eftersom de verkar inte kunna göra nycket skada på han), kan du påpeka att de har redan skatten och att fly är en möjlighet. Detta kan leda till en spännande jakt med riddaren efter dem (låt dem vara kreativa om de vill testa saker de kan sinka den med).
Beware the fey!
 
Tobnac
Topic Author
Posts: 37
Joined: Sat 05 Jul 2014, 21:07

Re: Har någon spelat Ridders rös?

Tue 15 Aug 2023, 12:02

Stort tack!
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Har någon spelat Ridders rös?

Tue 15 Aug 2023, 14:44

Mina spelare åkte på bonk mot en kummelgast, men kunde fly. Ett problem i striden var att skräckattacker som paralyserar är svårhanterliga (de blir tråkiga om effekten bara blir "du får inte göra något", eller "du måste klara ett svårt slag för att få göra något"). En spelare blev träffad av en isattack, hade dålig Undvika OCH plåtrustning.

Tänker att nästa gång ska paralyserande vara en 1-2 whammy. Farligare - dvs att rundan efter sker en automatisk attack mot den frysta spelaren. För kummelgast t ex den farliga megabonkattacken nr 6 och då kan spelaren inte försvara sig själv (om de inte har tur och lyckas komma fri på ett försök). Detta ska förstås telegraferas tydligt till spelarna som ska få ungefär en runda på sig att rädda sin kamrat.

Men på det hela var det kul att de tvingades på flykt, hehe. Tanken är att de ska återkomma mer förberedda och få sin revansch.
 
Sabrinaro
Posts: 3
Joined: Sun 24 Sep 2023, 08:05

Re: Har någon spelat Ridders rös?

Sun 24 Sep 2023, 09:32

Jag kört den ett par gånger, både som oneshot och del av en kampanj. Generellt tycker jag den funkar bra som ett start äventyr, eftersom den ger ett ganska välblandad upplevelse av utforskning, spänning och fara.

Jag kan dock förstå att man kan bli orolig, eftsom särskilt riddaren (jag har den engelska regelboken så kan inte de svenska namnen men jag tror du fattar vad jag syftar på. :3) är extra farlig med sin rustning.
Jag brukar köra äventyret så här:

Börja med att göra det tydligt att platsen är farlig. Det finns många rykten om platsen, och de få som kommit tillbaka är livrädda, och mumlar om nånting fasansfullt som vandrar där nere. Ge inte för mycket info men gör det klart att nåt hemskt finns där.

När de möter spöket kan du göra det tydligt att hon inte verkar aggressiv, och gärna gör henne sympatisk. Fresta dem att de kanske kan hjälpa henne på något sätt, eller iallafall att de om de hjälper henne kan de få skatterna hon vakar över. Var lite kreativ med vad hon vill. (Jag gillar att de ska hämta silver banden åt henne). Eller så kan de bluffa at de är en del av imperiet och hon kan lita på dem. Gör det till ett möte som inte behöver ta till våld för att lösa.

Sist gillar jag att skicka in riddaren när de har nått och tömt kryptan av sina skatter (han kommer för att göra sin plikt). Det viktiga är att han rättirerar till sin kista om han förlorar tillräkligt med tp, vilket är hyfsat enkelt om de har en magiker. Men de kan också utnyttja facklorna eftersom de är också magiska (vill du vara extra snäll kan de ignorera rustningen med attacker från facklorna, men var tydlig att det är magin från de som gör det möjligt), så se till att dra uppmärksamhet till dem när de når rummet.
Men om det skulle gå åt helvete (eller om splarna blir nervösa eftersom de verkar inte kunna göra nycket skada på han), kan du påpeka att de har redan skatten och att fly är en möjlighet. Detta kan leda till en spännande jakt med riddaren efter dem (låt dem vara kreativa om de vill testa saker de kan sinka den med).
Välbeskrivet och genomtänkt, kul att läsa! Ska ta med mig lite av detta i mitt fortsatta spelande :)
 
vandraren
Posts: 40
Joined: Tue 19 Jun 2012, 13:41

Re: Har någon spelat Ridders rös?

Sat 28 Oct 2023, 07:39

Motståndet är rätt tufft, det stämmer!
Om man ger gruppen någon chans att fly så kan det vara bra. I så fall kan de slå läger utanför och råka träffa på svartalferna. Det kan ge kul komplikationer om de t.ex. tillfångatagit eller slagit ihjäl Maske. Alternativt har de nya allierade om de behandlat honom väl?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests