Johan von Hageby
Topic Author
Posts: 45
Joined: Sun 06 Aug 2023, 07:27
Location: Norrköping

Vilket är Sveriges största rollspel egentligen?

Tue 10 Oct 2023, 12:41

Sveriges största rollspel - vad avses? Knappast det mest sålda eller spelade 2023? Eller refererar Ligan till alla utgåvor från 1982 och framåt? Störst på något annat sätt?
 
Magnus Seter
Posts: 103
Joined: Fri 23 Nov 2018, 12:58

Re: Vilket är Sveriges största rollspel egentligen?

Tue 10 Oct 2023, 22:08

Sveriges största rollspel - vad avses? Knappast det mest sålda eller spelade 2023? Eller refererar Ligan till alla utgåvor från 1982 och framåt? Störst på något annat sätt?

Störst om man ser till alla utgåvor antar jag. Kan till och med vara så att det är störst om man bara ser till DoDv2 för det sålde fruktansvärt bra.

Sen är det väl det mest kända varumärket för rollspel i Sverige, så det kan också räknas in om man ska beskriva det som "Sveriges största rollspel".

Största utmanaren torde vara Eon eller möjligtvis Mutant (alla versioner inräknade).
 
Johan von Hageby
Topic Author
Posts: 45
Joined: Sun 06 Aug 2023, 07:27
Location: Norrköping

Re: Vilket är Sveriges största rollspel egentligen?

Thu 12 Oct 2023, 09:53

Tråkig referens till Äventyrsspels skrytsamma slogan på åttiotalet (1987 års låda?). Det engelska Mirth & Mayhem är ju klockrent (borde varit titeln istället för det lite intetsägande Dragonbane) men hur tusan översätter man det till klatschig svenska? Kul och kaos? Glädje och galenskaper? Hmm ...

"Störst" förpliktigar. Antar att det kanske mest är en munter blinkning till Äventyrsspel men falskt flagg i mina ögon. Jag gissar att det är Dungeons and Dragons som är "störst" även i Svea Rike 2023.
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Vilket är Sveriges största rollspel egentligen?

Sat 21 Oct 2023, 10:11

Tror de mer kör på nostalgispåret och beskriver DoD23 lite som DoD beskrevs förr när det kommer till "största" utan att ta allt på för stort allvar.

Känslan är ju iaf att DoD var större än D&D rätt länge i Sverige. På de ställen jag köpte DoD när jag var yngre fanns ju överhuvudtaget inte D&D ens. Sedan har det säkert funnits år kanske främst 2000 och framåt där D&D kan ha varit större. Enligt uppgifter från spelkongress 23 verkar dock de 10000 tryckta svenska upplagorna av grundboxen börja ta slut och så mycket tror jag inte D&D har sålt på ett tag här i Sverige.
 
vandraren
Posts: 40
Joined: Tue 19 Jun 2012, 13:41

Re: Vilket är Sveriges största rollspel egentligen?

Sat 28 Oct 2023, 07:44

Sveriges största rollspel - vad avses? Knappast det mest sålda eller spelade 2023? Eller refererar Ligan till alla utgåvor från 1982 och framåt? Störst på något annat sätt?
Störst låda? Är ju nästan A4? :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest