Gilliwaken
Topic Author
Posts: 6
Joined: Mon 07 Feb 2022, 11:34

Mekanik för att fly

Tue 17 Oct 2023, 14:49

EDIT: jag hade missat att det faktiskt står under UNDVIKA att man använder det för att fly från en strid, så frågan är ej aktuell längre

Hej!

jag köpte ju spelet rätt nyligen så har varit lite sent för mig att kunna smälta regler och äventyret drakkejsarens hemlighet och komma med feedback i tid i de trådarna.. men i alla fall (skriver exakt denna "startfras" i andra trådar också, men oroa er inte för spam):

Jag avsaknar mekanik för att fly från en strid. Hur gör ni? Kanske vore bra med en regel för detta i framtida errata, om fler håller med.

Som jag har tänkt nu för att fly från en strid.

En RP kan göra det på sin tur i en strid under rimliga förutsättningar. Motståndaren får frislag om man börjar inom 2m. Kanske stannar några eller alla fiender kvar och slåss med resterande RP (om inte alla RP flyr). Men om det går att motivera att en eller flera flyr blir det ett motståndsslag mellan båda parters SMI. Monster kan antas ha SMI 16. Icke-monster kan antas ha 11. (Har varit sugen på att väga in båda parters förflyttning också, men ville hålla det enkel).
Last edited by Gilliwaken on Fri 20 Oct 2023, 08:18, edited 2 times in total.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Mekanik för att fly

Tue 17 Oct 2023, 20:32

Jag börjar med att tillämpa regeln för frislag (sid 43). Lyckas den flyende undvika eller överleva eventuella frislag så har den flyende tagit sig ur striden och plockas bort från spelplanen.
Om det är fri sikt som är längre än den flyendes förflyttning så kan de stridande som har avståndsvapen med tillräcklig räckvidd attackera den flyende på sin tur tills den flyende är utom skotthåll.
De som fortfarande befinner sig i striden kan på sin nästföljande tur välja att förfölja den flyende (sen är det försent). Lyckas de också ta sig ur striden så kör jag ett motståndsslag baserat på förflyttning för att se om de hinner ikapp. För enkelhetens skull låter jag jakten ta längre tid än striden (om den fortfarande pågår). Jag spelar alltså klart striden först med de som är kvar, innan motståndsslaget slås. Lyckas jakten blir det en ny strid där den flyende får högsta initiativkortet i den första stridsrundan. Känner jag mig på det humöret så kan de som har en tung rustning få slå ett FYS-slag för att se om de blivit utmattade av språngmarschen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests