daflum
Topic Author

Tonkonst mot monster

Mon 11 Sep 2023, 18:47

Hej! Jag har letat och letat i regelboken men hittar inget om vad som gäller när man använder tonkonst mot monster? På tonkonst så står det enbart att den ger nackdelar till alla slag mot fiender Är monster immuna mot tonkonst och i sådana fall hur fungerar det med tanke på att de inte direkt har några attackvärden eller dylikt?

Sist jag körde fick jag höfta och blanda med lite halverad skada eller att RP fick fördelar på sina slag för att stå emot attackerna.

Wintersvahn

Re: Tonkonst mot monster

Fri 15 Sep 2023, 10:05

Jag skulle spelat det lite som din höftning med att man ger de andra rollpersonerna en fördel på deras tur istället, vad de än väljer att göra, fram tills det är ”sångarens” tur igen.

Monstrens attacker träffas ju automatiskt så alternativt skulle jag tänka mig att ge nackdel på skadan som slås men det mest rimliga är alternativ ett, en kampsång för att tagga igång sina vänner!

Byrax

Fri 15 Sep 2023, 16:34

Monster bryr sig nog föga om humörhöjande eller pampig musik…

SirD

Fri 15 Sep 2023, 20:30

Min tolkning är att monster är ett slags fiender, vilket innebär att man kan välja att använda Tonkonst för att ge monster nackdel på färdighetsslag. Men monster använder inte så ofta färdigheter eftersom monsterattacker inte räknas som en färdighet (se sid 84 högst upp). Så det är nog bättre att välja att ge vännerna fördel istället (om man har några).

Byrax kärnfulla inlägg här ovan kan användas som förklaring till spelarna.

Byrax

Fri 15 Sep 2023, 22:05

Det behöver inte förklaras för spelarna, låt barden tro att hans allt gällare panflöjtssolo nog bara inte hittat rätt oktav, när trollet svingar vilt med en trästock mot äventyrarna, om möjligt bara ännu mer uppretad över pipandet…