Johan von Hageby
Topic Author

Frågor och funderingar om Hjälteförmågor

Tue 08 Aug 2023, 10:43

I den bästa av fora vore alla inlägg i samma ämne samlade på ett ställe men det är inte riktigt den värld vi lever i - a boy's got to dream. 😊

- Finns det egentligen någon bra anledning till att inte tillåta spelare att välja solohjälteförmågor om de skulle vilja det? Förmågorna är kraftfulla men kommer väl endast aktiveras i undantagsfall eller om spelaren kör ett solopass med spelledaren?

- Kombon Enmansarmé + Stridsvana = 2 vippar för att behålla båda initiativkorten?

- to be continued som vanligt ...

Vänligen
Johan

Short Fey

Re: Frågor och funderingar om Hjälteförmågor

Wed 09 Aug 2023, 09:04

Det finns tekniskt inget som stoppar dig från att låta soelare ta dem, men jag kan förstå varför de är för solo spel.

Spelet är byggt på att i strid varje karaktär (utom monster) har en handling per runda, och hur man utnyttjar den är viktig. Om enmans arme var tillgänglig skulle alla spelare ta den, och ganska enkelt kraftigt öka deras strids förmåga, vilket skulle betyda att Spel ledaren skulle behöva öka antalet motståndare för att behålla utmaningen, eftersom bara bossar kan ha hjälte förmågor. Valet om du ska försöka skydda dig från ett anfall är inte lika svårt när du vet att du har en handling till.

Dessutom eftersom vi har bara tio initiativ kort skulle de ta slut snabbt.

Den andra förmågan är för att hela ska inte vara så lätt. Kan alla hela sig själv så varför skulle man inte försöka? Även om du har en kamrat med bättre läkekonst skulle man kunna säga "hela någon annan, jag testar själv", vilket igen ger dig mindre intresanta grupp val.
Beware the fey!

Johan von Hageby
Topic Author

Wed 09 Aug 2023, 09:10

Ah, jag menade förmågorna as written, dvs du kan inte använda dem så länge du har dina kamrater.

Short Fey

Wed 09 Aug 2023, 09:15

Ah, jag menade förmågorna as written, dvs du kan inte använda dem så länge du har dina kamrater.
Kortfattat "du kan inte använda dem i en grupp", utifall någon skulle ta dem i ett gruppspel, för att inte göra det orättvist att nån får spela två gånger per runda
Beware the fey!