dibbe
Topic Author
Posts: 5
Joined: Sat 29 Jul 2023, 10:45

Startkapital & ägodelar

Wed 02 Aug 2023, 20:10

En observation i samband med att vi håller på att skapa rollpersoner till Dimmornas Dal.

Startkapitalet är väldigt snålt tilltaget. Det är snudd på omöjligt att köpa grundläggande saker som sovfäll, ryggsäck, filt, rep, lampolja, m.m. I synnerhet om man vill ha lite pengar över till en övernattning eller två på ett värdshus.

Vissa av dessa saker dyker upp på vissa yrkens ägodelar, men inte alla - riddare får visst nöja sig sova på backen, t.ex. :)

Överväger att helt enket ge varje spelare en handfull guld att spendera på startutrustning, och det som de inte använder går till spillo.
 
Byrax
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Startkapital & ägodelar

Wed 02 Aug 2023, 22:24

Perfekt incitament till att börja äventyra! ‘stålet måste in” som Piruett skrev,
 
User avatar
Short Fey
Posts: 414
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Startkapital & ägodelar

Wed 02 Aug 2023, 23:03

Är lite 50/50.
Å ena sidan så kan jag hålla med om att ha lite mer start kapital vore trevligt. Men samtidigt gillar jag lite att du har inte tillgång til all "grund utrustning" utan måste tjäna ihop det, vilket kan leda till mer sammanarbete. (Kan tänka mig att din karaktär har redan köpt all utrustning och är nu så gott som pank).

Man skulle kunna dock låta spelarna i början av spelet/campaignen göra en enkel äventyr som get de ett skattkort, t'ex göra bukt med ett gäng rövare eller ett monster i närheten. Inte tillräkligt till att införskaffa vad som helst, men ger de ett start kapital som en del av äventyret. (Jag gjorde detta i min campaign som jag kör)
Beware the fey!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest