thebjornidentity
Topic Author

Magiskolor och sekundära egenskaper

Sun 23 Jul 2023, 10:31

Hej!

Jag har en liten regelfråga. På sidan 25 står följande:
Utöver basfärdigheter finns sekundära färdigheter, exempelvis magiskolor. I grundspelet får du ingen grundchans i sekundära egenskaper.
Man har alltså ingen grundchans i sin magiskola?

På sidan 58 kan vi dock läsa:
För att lägga en besvärjelse måste du spendera viljepoäng (VP) samt slå ett slag mot ditt FV i magiskolan.
Hur räknar vi ut FV i magiskolor om det inte finns någon grundchans? Och kan man då inte heller vara "tränad" i sin magiskola?

Jag har säkert missat någon regel, eller missförstått. Skulle dock vara tacksam för svar!

Fenhorn
Moderator

Re: Magiskolor och sekundära egenskaper

Sun 23 Jul 2023, 10:44

Man har ingen GC i någon magiskola, nej, men (sid 57):
Varje magiskola är en egen sekundär färdighet. Som nyskapad magiker får du välja en magiskola som tränad färdighet (Baserad på INT). Du får inte någon grundchans i magiskolor du inte är tränad i, inte ens som magiker. Du kan lära dig fler magiskolor under spelets gång (sid 61).
sid 61:
Du kan lära dig fler magiskolor genom att skaffa hjälteförmågan Magisk talang (sid 38) och sedan studera för en lärare med FV i magiskolan i minst en vecka. Vid veckans slut får du slå mot INT, och får grundchans (INT) som FV i magiskolan om du lyckas. <>
Texten på sid 25 om att man inte får grundchans i sekundära färdigheter är det normala men det finns yrken och hjälteförmågor i spelet som ändrar på det. Anledning till detta är så att ingen karaktär, förutom magiker ska kunna starta med FV i en magiskola.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

thebjornidentity
Topic Author

Re: Magiskolor och sekundära egenskaper

Sun 23 Jul 2023, 11:09

Stort tack, Fenhorn! Detta redde ut mina funderingar!