Hej. Fyller på med fler modulfrågor. Modulen hangar behandlas olika på olika ställen. Fritt från huvudet nu, men den tryckta regelboken säger att man kan ha ett skepp av en klass mindre än skeppet man har i en hangar. Ett klass III skepp kan här ha en skyttel av klass II. Kanske finns det en errata för det eller i en nyare pdf-version men jag har uppfattningen att tolkningen normalt är att man kan ha ett skepp av två klasser mindre i sin hangar. Alltså ett klass III skepp kan här ha ett jaktskepp av klass I som störst. Så om man ändå vill ha en skyttel på ett klass III skepp ska man tolka det som att man behöver ha 2st sammanbyggda hangarmoduler för att få plats med skytteln?
Från sidan 175 i Bok 1: "Normalt kan endast ett skepp få plats i hangaren, men för varje stegs skillnad i storleksklass multipliceras antalet som får plats i hangaren med fyra. Ett klass V-skepp får alltså plats med ett klass IV-skepp, fyra klass III-skepp, 16 klass II-skepp eller 64 klass I-skepp. Det är möjligt att ha flera hangarer i samma skepp."
En skeppstyp som omnämns är systemskyttel. Ska man tolka det som att de inte har stasmoduler?
Nej då, man är fri att modifiera såna precis som man vill och som ett klass II skepp har skytteln möjlighet att ha 6 fria moduler, vilket inkluderar stasmoduler. Stasmoduler kan ju givetvis användas till annat än bara portalhopp; tex för att transportera sjuka, fångar, slavar, etc.
När det gäller jaktskepp. Om det tar passagerare hur många kan det ta för kuriruppdrag och behöver man offra 2 moduler för att få två staskistor för portalhopp? Interjektorn i Emmissarien har plats för två personer om jag inte missminner mig och det är ett mindre jaktskepp.
Samma gäller jaktskepp, de är klass I och kan således ha 3 fria moduler för till exempel för stasmoduler - MEN, Extra Moduler kan väljas som tillval så man behåller sina 3 fria moduler till annat. Tillval har ingen övre gräns annat än per tillval (Extra Moduler tilläts tex bara en gång för ett klass I skepp) och ekonomi, men jag skulle även säga det som är rationellt att ha på ett skepp. Tex ett arboretum kanske och fem hangar på ett klass I skepp är att ta det lite för långt
Ursäkta segt svar, har haft semester!