Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Zonmonster vs robotar

Sat 10 Jun 2023, 10:17

Jag har precis börjat läsa Maskinarium för att introducera robotar i den ark vi skapat med grundboxen, olika zonkompendium och genlab alfa. Min första tanke är varför ska tex en raggbest anfalla en robot? Det finns ju inget att äta på den. Bör inte zonmonster ignorera robotar om bara robotarna ignorerar dem? Anfaller roboten zonbesten så försvarar den sig givetvis. Hur hanterar man tex ett dråparträd och en robot? Ett dråparträd kan ju inte äta en robot. Hur har ni andra hanterat detta? Jag tar gärna emot tips och ideér.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4458
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Zonmonster vs robotar

Sat 10 Jun 2023, 11:49

Hundar anfaller ju dammsugare för att de tror att den är farlig (antar jag) så det är ju en anledning för vissa monster att anfalla en robot om än bara för att skrämma bort roboten. Om roboten anfaller monstret så kommer ju även monstret att försvara sig, men i vissa situationer så kan det nog vara så att en robot kan komma undan en situation utan strid. Det blir lite 'bedöma-från-fall-till-fall' över det hela.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Anganatyr
Topic Author
Posts: 58
Joined: Sat 13 Jun 2020, 19:21

Re: Zonmonster vs robotar

Sat 10 Jun 2023, 12:35

Bra förslag! Tack! Roboten inkräktar helt enkelt på tex raggbestens revir och därför jagas den iväg. Det är en situation man kan spela.

Men hur göra man med växter som tex dråparträdet som är ute efter föda?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests