Satanic
Topic Author
Posts: 7
Joined: Tue 09 May 2023, 20:44
Location: Helvetet
Contact:

Fria Ligans DoD vs Svärdets sång

Wed 10 May 2023, 10:09

Nu i efterhand när jag sitter med pdf:en till DoD23 så känns det som att DoD borde ha fått den behandling Svärdets sång fick. Där var det läderpärmar och illustrationer av Nisse. DoD23 å andra sidan påminner alldeles för mycket om totalmissen DoD16, speciellt med samma illustratör och återanvända bilder. Nu sitter skottet bara utanför den andra stolpen. Och varför var svarta lådan själva måttstocken när EDD var så mycket bättre? Tänk vilket fantastiskt spel FL kunde ha skapat med alla de gamla uvarna ombord, Nisse som illustratör, läderpärmar och EDD som utgångspunkt? Ett litet vuxnare spel helt enkelt.
 
Anung
Posts: 73
Joined: Tue 28 Feb 2023, 09:09
Location: Under norrskenet

Re: Fria Ligans DoD vs Svärdets sång

Thu 11 May 2023, 08:05

Min känsla är att Svärdets Sång är hyllningen till just gamla rollspel, medan nya Drakar och Demoner är ett kliv framåt in i den nya tiden istället. Lite modernare, lite mer familjevänligt, ett spel för så många som möjligt och inte bara den minskande skaran av gamla uvar.
 
Grå Döden
Posts: 3
Joined: Thu 22 Aug 2019, 13:25

Re: Fria Ligans DoD vs Svärdets sång

Sat 13 May 2023, 09:49

Min känsla är att DoD23 är lite mera barnsligt och fult. Jag hade avskytt illustrationerna även som 12-åring.
 
Attackmack
Posts: 134
Joined: Sun 17 Feb 2019, 03:22

Re: Fria Ligans DoD vs Svärdets sång

Fri 19 May 2023, 21:48

Min känsla är att Svärdets Sång är hyllningen till just gamla rollspel, medan nya Drakar och Demoner är ett kliv framåt in i den nya tiden istället. Lite modernare, lite mer familjevänligt, ett spel för så många som möjligt och inte bara den minskande skaran av gamla uvar.
Svärdets Sång är uttalat en hyllning till gamla rollspel, det betyder inte på något sätt att spelet är ämnat endast för äldre spelare, eller för den delen opassande för nya/yngre.
Däremot är det en oförlåtande spelvärld där karaktärer inte skyddas av oändliga mekanismer för att säkerställa deras överlevnad. Där är det kanske inte det bäst lämpade regelverket för "one-shots" och konventspel, vilket nya DoD är uttalat inriktat till.
Tyvärr tror jag att nya DoD kommer ligga på resthyllan inom nått år och förbli en fotnot för Fria Ligan...
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Fria Ligans DoD vs Svärdets sång

Wed 31 May 2023, 00:14

Ha, har läst en hel del om Forbidden lands, men insåg inte att Svärdets Sång är samma sak på svenska förrän jag såg omslagsbilden.

Svärdets Sång är säkert alldeles utmärkt för de som spelar ganska ofta, men om man spelar 3-4 gånger om året funkar DoD jättebra. Dessutom lättar det upp med en värld som har utrymme för lite barnsligare fantasi. En kompis gick verkligen igång på att skapa en ankpirat - Svartnäbb.
 
Gustafssonz
Posts: 9
Joined: Tue 17 Sep 2019, 21:47

Re: Fria Ligans DoD vs Svärdets sång

Thu 29 Jun 2023, 21:18

Är också lite förvånad att man inte satsade mer på böckerna, att göra dom ordentligt. Känns sorgligt att de antagligen kommer tappa sina sidor efter något år :/

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests