Dressa
Topic Author
Posts: 7
Joined: Sun 04 Dec 2022, 15:55

[Flyttad] Special attacks

Mon 29 May 2023, 17:58

Hi!

I am a bit confused and would be grateful for clarifications...

If an opponent has a special attack (3) does that mean that if the player rolls only one success in an appropriate ability, he takes two "wounds"?

Please help me out!

/Andreas

Moderatorhandling: Flyttade den här till den svenska delen utav forumet då den är på svenska längre fram.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Special attacks

Mon 29 May 2023, 19:07

I guess this is Things from the Flood?

If it is Tales from the Loop, then well, It was a long time ago since I read that book, but if I remember it correctly, Special NPC have an attribute with lists 2 or 3 on it. That number is the number of successes the kids needs to overcome the trouble. If it is an attack, then that is the number of successes you need to avoid whatever the consequence of the trouble.

If it is Things from the Flood, then I don't know the answer (I don't have that book).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Dressa
Topic Author
Posts: 7
Joined: Sun 04 Dec 2022, 15:55

Re: Special attacks

Mon 29 May 2023, 19:54

Fenhorn...testar på svenska...

I inledningsscenariot är det en duvhök med egenskapen "vass näbb 2". Detta betyder om jag gissar rätt att ngn kan försöka slå för rörlighet för att slippa bli pickad på. Två lyckade krävs. Men hur många tillstånd får karaktären om det skiter sig? Det enda som anges kring duvhöken är just "vass näbb 2". Om spelaren inte lyckas...får denne två tillstånd i så fall? Vid en sexa...får spelaren ett tillstånd?

Allt gott!

Andreas
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Special attacks

Mon 29 May 2023, 20:51

När det gäller Trubbel så finns det en paragraf som heter Misslyckade Slag som talar om vad som händer. I scenarierna så står det vad som står på spel. Vad gäller Gunnar och Duvhöken så dels räknas det som ett Utökat Trubbel. Hur man går tillväga i det här trubblet står i den paragrafen, så vilken färdighet man slår för beror på hur spelarna agerar. Vad gäller Duvhöken och dess specialegenskap så i det här scenariot så används den bara om en ensam RP bekämpar den utanför det utökade trubblet. Misslyckas spelarna med det utökade trubblet så jagas man hem och scenariot är slut. Jag har inte läst scenariot så jag vet inte exakt vad det går ut på och varför en ensam RP skulle behöva bekämpa duvhöken men i sådana fall får SL bestämma och som hjälp har han ju alltid paragrafen Misslyckade Slag att tillgång för inspiration. Jag gissar dock att konsekvensen blir samma som om hela RP gruppen skulle misslyckas med det utökade trubblet, alltså scenariot är slut eftersom det verkar vara slutscenen. När scenariot är slut så visst enskilda RP kanske är skadade och så men det spelar ju ingen roll då scenariot är slut.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests