duegal
Topic Author
Posts: 1
Joined: Sun 07 May 2023, 09:00

Balansera stridssituationer

Sun 07 May 2023, 09:12

Hej!
Jag saknar en guide för att balansera stridssituationer. I DnD har man ju ett sätt att lösa det med ”challenge rating” eller med tabeller kopplat till monster/NPC XP-värde. Man kan på så vis bygga ihop situationer av olika svårighetsgrad att placera spelarna i.

Jag kan såklart ha missat detta i regelboken men det enda jag hittat är att men bör förändra ett monsters handlingskraft eller KP för att göra det till ett lättare eller svårare hinder.

Det jag efterlyser är lite riktlinjer/ett system för hur man kan justera dessa värden eller hur många motståndare/monster/NPCer av olika typ man lämpligen kan kombinera beroende på spelarkaraktärernas förmåga/nivå och önskad svårighetsgrad.

Vänligen
 
User avatar
Herr Otypa
Posts: 35
Joined: Mon 12 Nov 2018, 14:23

Re: Balansera stridssituationer

Wed 24 May 2023, 15:01

Släpp kravet på balans! Det är en modern rollspelssjukdom att strider ska vara balanserade. Varje gång jag muckar med någon i krogkön som kan jag liksom inte vara säker på att snubben framför mig är lika bra på att fightas som jag. Har jag otur så kanske jag möter värsta sluggern och får tillbringa några dagar på sjukan. Sådant är livet...

Jag lovar, det blir mycket roligare då...
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Balansera stridssituationer

Wed 24 May 2023, 21:03

Håller med ovanstående talare!

De monster som borde vara där är där helt enkelt. För att undvika TPK kan man:

1) Se till att det finns alternativ till strid, flera vägar runt, taktiska möjligheter att ta tillvara på osv.
2) Vara beredd på rätt tankesätt om det verkar dra ihop sig till TPK

Vad gäller punkt två så gäller det att inte få panik och bara spela ut massakern, eller göra en jätteful räddning genom att ändra på tärningsslag och dylikt. Jag tycker inte man behöver göra någonting innan i alla fall en rollperson har dött, för det är först då rollpersonerna gett allt de har. I DoD ligger vanligtvis ett par av de andra och slår dödslag vid det laget. Då kan ett ointelligent monster besluta sig för att släpa undan den döda rollpersonen för att äta, varpå de andra kan krypa undan. Orker och intelligenta fiender kan besluta sig för att ta slavar istället för att döda alla, och till och med förbinda ett par sår för att rädda de tilltänkta slavarna. Om rollpersonerna varit riktigt rötna och orkerna har skäl att hämnas, så kan det vara så att en framstående ork inte är där just nu och vill döda rollpersonerna personligen. Oavsett så släpas de sårade rollpersonerna till en fånghåla, som de såklart kan försöka fly ifrån senare.

Odöda är svårare eftersom de är extra mordiska. En grupp skelett eller en odöd dödsriddare kan dock höra något mystiskt längre bort från platsen de skyddar och bege sig ditåt, varpå överlevare kan släpa sig i skydd och komma undan. Oftast köper spelare också en räddning i stil med att ett spöke av en tidigare rollperson eller god vän de haft dyker upp (kanske från ett föremål de bär med sig så att det känns lite planterat), och driver bort de odöda med ett ljussken (som Valeria i Conanfilmen).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest