Wed 24 May 2023, 21:03
Håller med ovanstående talare!
De monster som borde vara där är där helt enkelt. För att undvika TPK kan man:
1) Se till att det finns alternativ till strid, flera vägar runt, taktiska möjligheter att ta tillvara på osv.
2) Vara beredd på rätt tankesätt om det verkar dra ihop sig till TPK
Vad gäller punkt två så gäller det att inte få panik och bara spela ut massakern, eller göra en jätteful räddning genom att ändra på tärningsslag och dylikt. Jag tycker inte man behöver göra någonting innan i alla fall en rollperson har dött, för det är först då rollpersonerna gett allt de har. I DoD ligger vanligtvis ett par av de andra och slår dödslag vid det laget. Då kan ett ointelligent monster besluta sig för att släpa undan den döda rollpersonen för att äta, varpå de andra kan krypa undan. Orker och intelligenta fiender kan besluta sig för att ta slavar istället för att döda alla, och till och med förbinda ett par sår för att rädda de tilltänkta slavarna. Om rollpersonerna varit riktigt rötna och orkerna har skäl att hämnas, så kan det vara så att en framstående ork inte är där just nu och vill döda rollpersonerna personligen. Oavsett så släpas de sårade rollpersonerna till en fånghåla, som de såklart kan försöka fly ifrån senare.
Odöda är svårare eftersom de är extra mordiska. En grupp skelett eller en odöd dödsriddare kan dock höra något mystiskt längre bort från platsen de skyddar och bege sig ditåt, varpå överlevare kan släpa sig i skydd och komma undan. Oftast köper spelare också en räddning i stil med att ett spöke av en tidigare rollperson eller god vän de haft dyker upp (kanske från ett föremål de bär med sig så att det känns lite planterat), och driver bort de odöda med ett ljussken (som Valeria i Conanfilmen).