Jag tänkte försöka få till en krönika över min grupps genomspelning av Korpens Klagan. Min roll är som spelledare. Vi har än så länge haft en session 0, och två sessioner efter det.
Session 1
Vår historia börjar i mitten av Ravland. En grupp legoknektar under (självpåtagen) ledning av Conal Halvalven har gått med på att agera vakter åt en vagn som tillhör köpmannen Boldrak. Med på färden finns Boldraks son Dåne, en svagbegåvad ung man som endast tilldelas simpla uppgifter.
Gruppen består av följande personer;
Conal, son av Kildor, en krigare som hävdar viss börd. Ser sig själv som en ledare över gruppen.
Amdir, en alvisk jägare som känner sig mer hemma i skogen än i civiliserade områden. Amdir bringar även med sig sin kompanjon, en örn vid namn Aranthor.
Wulfred Järnnäve, en stolt dvärgisk krigare som tillhör Beldander-klanen. Wulfred har skickats på någon form av uppdrag av kung Turik av Belder, för att ära dvärgaguden Stor.
Quinmo Tiotunna, en halvling som inte riktigt passar in med de övriga från sitt släkte. Quinmo bidrar med kunskaper över det som sker i det fördolda.
Sindia Vindhugg, en fåordig kvinnlig monsterjägare med ett okänt förflutet.
Gruppen har passerat i utkanten av de djupa skogarna i centrala Ravland, på väg mot sitt mål Kumleklint, dit Boldrak färdas för att sälja dyra tyger. Resan har förflutit utan stora avbrott, fram till dess att gruppen ska slå läger ungefär en dagsmarsch från Kumleklint. De störs av en underlig visa, framsjungen av en grötig röst...
”Sliiit å släääp, släääp å sliiiit” sjunger rösten. Den rese som uppenbarar sig bär på något tungt i en säck. Efter lite meningsutbyte häller resen, vid namn Kurge, ut innehållet. Det visar sig vara en mörbultad rostbroder vid Oker. Han kommenderar enträget gruppen att befria honom och nedgöra resen. Efter lite överläggningar så anser Quinmo att de har hört nog av Oker och tystar honom med en välriktad kastad sten. Glad i hågen drar Kurge vidare med sitt byte och tillåter legoknektarna att övernatta på "min mark". Boldrak förfasas över tilltaget då han inte vill hamna i onåder med rostbröderna.
Följande dag når gruppen fram till Kumleklint. Det märks tydligt att denna by inte är riktigt som andra. Vandöda vandrar omkring på gatorna någorlund fritt. Efter lite diskussion om kompensation skiljs vakterna från Boldrak. Gruppen delar på sig och Quinmo samt Sindia besöker gästgiveriet Tre Skallar. En inrättning som inte serverar "dvärgar och andra skäggplyten". Väl där upptäcker det lustigt nog att anrättningens ägare och bryggmästare själv är dvärg. Hans namn är Ywim och han är fullständigt renrakad både i ansiktet och på skalpen. Quinmo och Sindia får reda på att det pågår någon form av konflikt mellan Fru Pollmor (byns äldste) och Ywim. De bekantar sig även med jordemor Nivea och får höra om den ramsa som Kumleklints invånare använder för att lugna de vandöda som rör sig i byn om natten.
Utanför lägger sig kvällen över Kumleklint och den andra halvan av gruppen söker sig mot torget och brunnen. På bron träffar de på spöket av en liten flicka. Synen är obehaglig och skrämmande. Hon berättar en saga om den forne kung Algarod och det sista slaget vid Kumleklint, där han lät avrätta Ravlands sista stora ledare. Under upplösningen av hennes berättelse förändras hennes utseende plötsligt till Algarods fruktansvärda odöda anlete. Synen chockerar gruppen, men de hämtar sig snabbt.
Uppe vid brunnen återförenas alla. De bestämmer sig för att ta in på värdshuset "Död mans hand" över natten. Värdshusvärden Olm berättar en del om Kumleklints invånare, och Conal gör sig bekant med byns rostbroder Sturkas. Av Sturkas får de ett uppdrag att ta reda på vad det är som får de odöda i nordöst att vakna i större nummer än tidigare. Vandöda har vandrat runt och ställt till det för de få karavaner som försöker ta sig till Kumleklint. Han föreslår att de börjar med att söka sig till Vädersten, för att se om de odöda där har vaknat till liv igen. Efter en orolig natt där flera av gruppens medlemmar drömmer mardrömmar om Algarod vaknar de tidigt nästa morgon och gör sig redo för avfärd.
Amdir och Sindia ger sig på att utforska de äldre delarna av Kumleklint och upptäcker bland annat en äldre kyrkogård samt en massiv tempelplats på krönet av kullen. Tolv pelare sträcker sig mot skyn och i cirkelns mitt befinner sig en väderbiten obelisk. Sindia undersöker obelisken och upptäcker en inskription som säger "Vägen till Nepolas sista viloplats visas vid fullmånens midtimma."
Efter proviantering ger sig gruppen av norrut för att undersöka varför de vandöda vaknar i större nummer. De följer den väg de tog när de anlände till Kumleklint tills det är dags att ta av österut. Plötsligt anfalls de av en massiv gråbjörn som rusar ut ur undervegetationen. Efter en kort men intensiv strid nedgörs den (eventuellt) demonsmittade björnen.
Gruppen fortsätter mot floden för att leta efter ett vadställe eller en bro, men stöter på ett hus där dörren står på vid gavel. Utanför dörren ser man märken efter flera fötter och den vane jägaren Amdir känner att det nog inte skulle vara så svårt att spåra vilka det än är som varit här. En undersökning av huset ger känslan av att det inte var länge sedan husets ägare försvann. Fortfarande blöt tvätt hänger på tork, det är eld i eldstaden och en docka ligger i en vagga. Quinmo finner en kopparkrona som slinker ner i en ficka vid ett obevakat ögonblick. Det är oroande att det finns färska blodstänk på väggen längst in...