mollusk8526
Topic Author
Posts: 22
Joined: Mon 20 Mar 2023, 16:07

Hur ”ska” man hantera flera slag?

Thu 11 May 2023, 07:29

Jag är en ny SL och min grupp har precis spelat Ridders Rös. Under spelats gång hände det flera gånger att flera spelare slog för samma färdighet. Exempelvis finna dolda ting, myter och legender och främmande språk. Om någon misslyckades så slog nästa person tills dess att någon lyckades. Till slut slog alla samtidigt där det var logiskt (exempelvis finna dolda ting när de skulle söka igenom ett rum). Självklart höll jag hårt på regeln att om en specifik person misslyckade så fick denna inte slå om slaget (om de inte pressa eller att någon förutsättning förändrats enligt reglerna)

Jag ser egentligen inget problem med detta och självklart fungerar det inte i alla situationer, det är exempelvis rimligt att alla står och försöker tyda ett främmande språk eller att alla söker av ett rum.

Jag är dock lite orolig för vart detta kan leda. Säg att spelarna exempelvis vill försöka övertala någon. Jag tycker det är rimligt att två stycken hjälps åt (fördel på övertala) + att de måste rollspela hur de ska övertala. Men om de misslyckas, vad är det som hindrar att två andra går fram och försöker? Jag tycker det är rimligt att dom kan försöka, de kanske får nackdel på slaget (eftersom SLP redan sagt nej, men fördel för att de hjälps åt så ett slag enl. reglerna) och de kanske måste modifiera sin approach något men om även de misslyckas så är det igen rimligt att nästa person(er) som inte försökt också försöker.

Ovanstående exempel tycker jag illustrerar på något som är fullt rimligt att göra men det ”känns” lite fel då det ger väldigt många chanser att lyckas. Självklart kan jag i exemplet ovan spela SLP på ett sätt som förhindrar fler chanser men det finns säkert många andra situationer där det är svårare att inte låta spelarna slå för samma färdighet.

Så, min fråga är: Hur gör ni? Är det någon som kör ”strikt tolkning” av reglerna och bara låter 1 spelare (eller tekniskt sett 2 om de hjälps åt) försöka slå för färdigheten i fråga och sedan får ingen annan? Har ni tankar/idéer/tips att dela med er av?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur ”ska” man hantera flera slag?

Thu 11 May 2023, 08:07

När det gäller Finna dold ting och flera RP vill göra det samtidigt på samma ställe så kör jag med ett slag men flera RP får hjälpa till. Eftersom tumregeln är att man inte får slå för samma sak två gånger men en annan RP får försöka vid ett misslyckande så i stället för att hjälpa till eller de RP som inte hjälpte till vid det första (misslyckade) slaget kan ju då försöka men om man använder det här alternativet så tar det mer tid (en kvart per försök) och de olika äventyren har ofta någon form utav händelsetabell att slå på när tid går och på så sätt så får multipla försök en konsekvens.

Jag brukar använda mig utav hjälpa till i stället för att låta flera slå och jag brukar också använda mig utav konsekvenser om ett färdighetsslag misslyckas.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
greger
Posts: 18
Joined: Wed 01 Jun 2022, 11:05

Re: Hur ”ska” man hantera flera slag?

Thu 11 May 2023, 21:55

Når det gjelder å overtale noen, så vil jeg jo tenke at feilede forsøk vil uansett gjøre den personen mindre mottakelig for overtalelse av andre personer. Og kanskje også fornærmet, og med det ikke ville prate med noen flere.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Hur ”ska” man hantera flera slag?

Thu 11 May 2023, 22:06

Når det gjelder å overtale noen, så vil jeg jo tenke at feilede forsøk vil uansett gjøre den personen mindre mottakelig for overtalelse av andre personer. Og kanskje også fornærmet, og med det ikke ville prate med noen flere.
Yup, tänkte också det att om en annan RP försöker så kan denne få en nackdel på slaget.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Gilliwaken
Posts: 6
Joined: Mon 07 Feb 2022, 11:34

Re: Hur ”ska” man hantera flera slag?

Fri 13 Oct 2023, 09:52

Jag har funderat en del på det där också (samma problem uppstår väl i alla rollspel) och min slutsats är kort och gott att man får göra en bedömning i varje enskilt fall (som ofta).

Vissa färdigheter är uppenbart att flera RP kan och bör göra samtidigt, tex klättra/hoppa, vildmarksvana för sömn/kyla, upptäcka fara, slåss på olika sätt givetvis, finna dolda ting osv.

Andra blir svårare, som tex bestiologi, myter & legender, främmande språk. Kanske också fingerfärdighet.

Jag tycker bra en tumregel i sammanhanget är att ett färdighetsslag alltid ska innebära en risk för en negativ konsekvens ifall slaget misslyckas. På så sätt innebär ett färdighetsslag alltid någon form av risk-reward-moment, vilket gör det mer intressant istället för att alla bara går omkring och "spammar" färdighetsslag. Det behöver inte vara superdramatiskt - ofta kan det ske nästan av sig självt, tex om en RP väljer att göra ett färdighetslag innebär det tidsåtgång (RPn hade ju kunna lägga tiden på något annat). Det är en konsekvens av valet att välja slå.

Är det en tidsmässigt snabb färdighet som tex främmande språk eller bestiologi (antingen vet man/förstår man på nästan ett ögonblick eller så gör man inte det) kanske ett misslyckande kan innebära att RPn ställer till det för en annan RP som också försöker så att det tar mer tid. Ibland kanske inte ett "vanligt misslyckande" behöver ha en konsekvens, men däremot ett kritiskt misslyckande (demonslag). Då innebär det alltid ett ökat risktagande att fler RP försöker slå för samma färdighet eftersom risken för ett demonslag ökar. Tex i fallet med bestiologi, myter & legender, främmande språk. Ett demonslag innebär att en RP i stunden blir övertygad i sitt huvud om att hen vet och har rätt och börjar tjafsa emot gruppen om att hens ståndpunkt och insikt är korrekt. Tid slösas. Eller informationen som SL ger om det som ska förstås med färdigheten blir förvanskad, delvis förvirrande eller dylikt.

Och i vissa fall kanske det helt enkelt får vara "bättre" att vara fler RP så att man får slå fler färdighetsslag (vilket kanske kan vara lägligt ifall det plötsligt dyker upp ett monster exempelvis och att alla då får slå på bestiologi vare sig de vill de eller inte, bara för att se vad de vet om monstret).

I fallet med övertala är det kanske uppenbart att RP är i samma grupp och om de första i gruppen som försöker övertala en SLP misslyckas, kommer det kanske bli omöjligt (eller iaf innebära en nackdel på slaget) när resten av RP försöker.

I fallet med fingerfärdighet (tex dyrka lås) kan ett misslyckat slag gör att nästa RP som försöker får en nackdel (för att första RPn har pajjat mekaniken lite). Ett demonslag innebär att låset förstörs exvis, så att man måste slå in dörren. Vilket tar mer tid än om den första RPn bara hade lyckats.
 
Falmurst
Posts: 15
Joined: Thu 08 Sep 2022, 22:11

Re: Hur ”ska” man hantera flera slag?

Fri 13 Oct 2023, 14:19

så kör jag med ett slag men flera RP får hjälpa till
Jag gillar också att pusha spelarna att använda "hjälpa till" istället för att alla slår sina egna slag när de håller på med samma sak. En del spelare tycker dock att de förlorar chansen till ett erfarenhetskryss om de inte får slå själva så för att undertrycka den effekten kör jag så att om personen som slår får drake eller demon så får även den som hjälpte till kryss.

Jag funderar dock på hur jag vill hantera situationer när det är uppenbart att fler än en person kan hjälpa till (tre RP står och drar i ett rep för att dra upp en fjärde RP ur ett hål, tre RP spelar upp en scen för att lura en SLP etc). Det känns vettigt att det skall ge effekt att ju fler man är desto lättare blir handlingen att utföra men en fördel per hjälpande hand kan bli lite väl fördelaktigt - jag antar att det är därför reglerna endast tillåter en person att hjälpa till för varje slag. Det är lite knepigt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests