OllE
Topic Author
Posts: 4
Joined: Mon 03 Apr 2023, 16:27

T8, T10, T12

Mon 03 Apr 2023, 16:37

Hej,

Jag är helt ny på Svärdets Sång och ska snart spelleda ett gäng nya spelare. Så jag läser regelboken för fullt.
Men en sak jag inte riktigt begriper mig på är de tärningar som överstiger T6. Det finns en Artefakttärningar-sektionen i boken, och den förstår jag. Men så läser jag om regeln Stolthet, som ger en spelare chansen att slå en T12 och räkna in i resultatet av ett färdighetsslag. Är denna T12 man rullar som Stolthet en artefakttärning, eller finns det några andra regler om hur en *vanlig* T12 fungerar.
Jag trodde nämligen att Artefakttärningar bara gällde sällsynta Redskap. Står det någonstans i boken så har jag helt missat detta och blir gärna rättat till vilken sida i så fall.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4456
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: T8, T10, T12

Mon 03 Apr 2023, 16:51

De enda T8, T10 och T12 tärningar man slår är artefakttärningar, så om man har missat ett färdighetsslag och vill aktivera sin stolthet så slår man en T12, alltså en artefakttärning och lägger till ev. lyckade resultat.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
OllE
Topic Author
Posts: 4
Joined: Mon 03 Apr 2023, 16:27

Re: T8, T10, T12

Tue 04 Apr 2023, 11:55

Ja okej, så alla tärningar över T6 räknas som artefakttärningar. Jag förstår, tack för svaret.

Återkommer med fler frågor om något är oklart :)
 
OllE
Topic Author
Posts: 4
Joined: Mon 03 Apr 2023, 16:27

Re: T8, T10, T12

Tue 11 Apr 2023, 15:48

Hej igen

Det har dykt upp en ny fundering. Modifieras Grundegenskaper av skada? Säg att en RP har STY 5, denne har tagit 2 skada sedan tidigare. Får då denna RP STY 3 istället vid sin nästa attack denne ska utföra, eller är grundegenskaper alltid fasta oavsett skador?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4456
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: T8, T10, T12

Tue 11 Apr 2023, 16:05

Hej igen

Det har dykt upp en ny fundering. Modifieras Grundegenskaper av skada? Säg att en RP har STY 5, denne har tagit 2 skada sedan tidigare. Får då denna RP STY 3 istället vid sin nästa attack denne ska utföra, eller är grundegenskaper alltid fasta oavsett skador?
Färdigheter slås med nuvarande grundegenskap, inte startgrundegenskap, så har du STY 5 och har tagit två skada så, ja, då slår man bara tre grundtärningar vid sty-baserade färdigheter.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
OllE
Topic Author
Posts: 4
Joined: Mon 03 Apr 2023, 16:27

Re: T8, T10, T12

Tue 11 Apr 2023, 16:28

Ah, det förändrar ju saker och ting. När vi spelade i söndags för första gången så körde vi alltid med ett fast värde i GE, för det var så jag trodde det var. Men det resulterade i att rollspelarna pressade sina slag mest hela tiden, för det liksom gjorde ju inget mer än att man tog lite skada. Men de var ju lika bra hela tiden oavsett skadan. jag störde mig på detta men lät det bero för den gången. Nu har jag läst mer noggrant och forskat i saken om GE modifieras. Jag kom fram till det själv att de borde göra det, men ville försäkra mig om saken genom att fråga här.
Jag fick svaret jag sökte. Tack än en gång.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest