saeldion
Topic Author
Posts: 3
Joined: Tue 13 Sep 2022, 19:18

Vad erbjuder Hindenburg över de andra spelen?

Tue 13 Sep 2022, 19:28

Är väldigt sen på pucken men har precis snubblat på Mutant År Noll för första gången och är fast. Så förlåt min okunskap.

Vad är "sales pitchen" för Hindenburg över de andra spelen (År Noll, Genlab Alpha, osv.)? Jag förstår att spelet utspelar sig efter de andra 4 spelen + eventuella supplement.
Men hur skiljer sig Hidenburg från t.ex. År Noll och zonen i gameplay, mål, osv.? Är det mer av det urforkning av zonen bara i en senare tidsepok?

Det finns säkert bra information om det här och det bara är jag som har lässvårigheter :)
Har inte spelat Mutant UA(?), så jag saknar säkert det som referenspunkt.

Och skulle ni rekommendera Mutant UA för att få ut så mycket som möjligt eller är det mycket överlapp mellan UA och År Noll när det kommer till handling? (inte systemen såklart)

Tack på förhand!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vad erbjuder Hindenburg över de andra spelen?

Tue 13 Sep 2022, 19:45

Hindenburg är 'story-wise' en fortsättning utav MUA. Det har en fokus i staden Hindenburg (därav namnet) och precis som MUA är mer socialt spel än vad MÅ0 är, det finns ju en hel stad att vara social i. Att Hindenburg har Kampanjmodulen 'Gryningens Beskyddare' är ett stort plus. Det finns ju en förbjuden zon inte så långt ifrån Hindenburg som man kan färdas till men den är inte i fokus. I MÅ0 så finns det ju ingen stad, bara en ark och en zon, så fokus där blir ju s.k. zonkräl, kanske inte så mycket social spel, även om det förekommer.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
saeldion
Topic Author
Posts: 3
Joined: Tue 13 Sep 2022, 19:18

Re: Vad erbjuder Hindenburg över de andra spelen?

Tue 13 Sep 2022, 20:51

Tack för snabbt svar!

Det låter ju onekligen intressant. Attans då! :D

Är det samma fokus i MUA, alltså mer fokus på staden än zonkräl som du kallar det? Och tycker du att MUA är värt att ge sig på så här "sent"?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vad erbjuder Hindenburg över de andra spelen?

Tue 13 Sep 2022, 22:04

MUA och den kampanjen som finns till det (det är väl ett flertal böcker tror jag) är också väldigt intrig-baserat men där så är intrigerna utspridda i Pyrisamfundet med omnejd, inte bara i Hindenburg med omnejd.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Nabakos
Posts: 10
Joined: Fri 27 May 2022, 09:37

Re: Vad erbjuder Hindenburg över de andra spelen?

Fri 23 Dec 2022, 23:41

Förlåt att jag hijakar tråden. Så MUA är närmare Hindenburg än vad MÅr0 är? Men hur skiljer sig regelsystemet åt?
 
Dorantee
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Vad erbjuder Hindenburg över de andra spelen?

Sat 24 Dec 2022, 10:16

Förlåt att jag hijakar tråden. Så MUA är närmare Hindenburg än vad MÅr0 är? Men hur skiljer sig regelsystemet åt?
Menar du hur Hindenburg skiljer sig från Mår0? För det är inte en så nämnvärd skillnad mellan de spelen. Det är vissa skillnader, typ att sysslor inte har sina egna specifika sysseltalanger, hur man gör och spelar en robot samt att mycket av erratorna från Mår0 har blivit en del av Hindenburg. Men spelen har ändå i stort sett samma regler, Hindenburg är i stort sett den mer speltestade och finslipade versionen av Mår bara.
 
Nabakos
Posts: 10
Joined: Fri 27 May 2022, 09:37

Re: Vad erbjuder Hindenburg över de andra spelen?

Sat 24 Dec 2022, 21:14

Förlåt att jag hijakar tråden. Så MUA är närmare Hindenburg än vad MÅr0 är? Men hur skiljer sig regelsystemet åt?
Menar du hur Hindenburg skiljer sig från Mår0? För det är inte en så nämnvärd skillnad mellan de spelen. Det är vissa skillnader, typ att sysslor inte har sina egna specifika sysseltalanger, hur man gör och spelar en robot samt att mycket av erratorna från Mår0 har blivit en del av Hindenburg. Men spelen har ändå i stort sett samma regler, Hindenburg är i stort sett den mer speltestade och finslipade versionen av Mår bara.
Ok. Jag har introducerat mina barn i genlab Alpha, tänkte köra de andra också. Efter det vad skulle du rekomendera av Mutant undergångens arvtagare, Mutant år noll och Hindenburg. Och varför just den?
 
Dorantee
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Vad erbjuder Hindenburg över de andra spelen?

Thu 06 Apr 2023, 16:27

Förlåt att jag hijakar tråden. Så MUA är närmare Hindenburg än vad MÅr0 är? Men hur skiljer sig regelsystemet åt?
Menar du hur Hindenburg skiljer sig från Mår0? För det är inte en så nämnvärd skillnad mellan de spelen. Det är vissa skillnader, typ att sysslor inte har sina egna specifika sysseltalanger, hur man gör och spelar en robot samt att mycket av erratorna från Mår0 har blivit en del av Hindenburg. Men spelen har ändå i stort sett samma regler, Hindenburg är i stort sett den mer speltestade och finslipade versionen av Mår bara.
Ok. Jag har introducerat mina barn i genlab Alpha, tänkte köra de andra också. Efter det vad skulle du rekomendera av Mutant undergångens arvtagare, Mutant år noll och Hindenburg. Och varför just den?
Sjukt sent svar, men jag försvarar mig med att jag inte är inne på forumet så ofta!

Jag skulle nog isf. köra Mutant: År Noll. Mest för att det är grundspelet till Genlab Alfa (som då är en fristående expansion). Slutat av Genlab Alfa leder potentiellt till att djurmutanterna lämnar Paradisdalen och anländer till Zonen där mutanterna vistas. Så du kan rent praktiskt låta dina barn välja att fortsätta spela som sina djur efter att de vunnit sin frihet.

Efter det vet jag inte, Hindenburg möjligtvis. Eftersom det är så likt År Noll rent regelmässigt. Har aldrig spelat Undergångens Arvtagare personligen så jag kan inte med gott samvete rekommendera det, men jag har hört att det ska vara skoj!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests