HenrikT
Topic Author
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Husregler

Sun 19 Mar 2023, 11:07

Här kommer de husregler jag klurat på efter att reglerna nu stabiliserats.

Orcher, skelett mfl i bestiariet har Slagsmål=Undvika.(Bra att ha ett värde om de blir av med vapnet/blir greppade, deras undvika-värde känns balanserat för ändamålet)

Skelett och Nattfolk hindras inte av mörker. (Otydligt i nuvarande regler, jag tror det egentligen är menat så, då de räknas som monster utanför strid om jag förtått det rätt, men inte i strid, och det finns ju mörkerregler för strid)

Troll regenererar inte om de tar skada i solljus. (Annars kan de ligga och sola och förlita sig på statistiken....)

Magiker får byta ”Övriga” tränade färdigheter från start mot besvärjelser, en nivå två besvärjelse kostar 2 färdigheter. Nivå 3 besvärjelser kostar 3 färdigheter. (Det här är mest för de som gillar att spela lite äldre magiker som är mer kompetenta än sina yngre kollegor)

Rollpersoner startar med en sekundär tränad färdighet, kunskap om (hemoråde). Tex har en rollperson från Kandra ”Kunskap om Kandra” Färdigheten kan användas för att känna till vissa saker, hitta utrustning som kan vara svår att hitta, veta vem man ska prata med etc….

Vilka tänker ni köra på?
Last edited by HenrikT on Wed 29 Mar 2023, 11:01, edited 1 time in total.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Husregler

Sun 19 Mar 2023, 15:06

Husregler är nödvändigt när officiella regler saknas eller är tvetydiga. Men enligt min erfarenhet är det oftast bättre att leva med en dålig regel än att börja ändra. Regeländringar är ett sluttande plan som leder ner i ett träsk (https://www.youtube.com/watch?v=_kOIHg01lCQ) där alla regler är uppe för diskussion.

Till en början kommer jag därför begränsa mig till två små ändringar:
1. En annan (effektivare) ordning för att skapa RP än den officiella ordningen.
2. Enbart öppna motståndsslag där båda parter alltid slår.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Husregler

Mon 27 Mar 2023, 20:57

Efter helgens spelande så bestämde jag mig för att husregla KRAFTSTÖT. Den besvärjelsen verkar inte ha fått lika mycket omtanke som tex VINDPUST och VIRVELVIND.

Jag husreglar (tolkar) KRAFTSTÖT så här:

En fokuserad stötvåg går rakt från magikern till ett utvalt mål. Vågen måste ha fri väg. Målet slungas 2T6 meter bort från magikern och tar lika mycket skada och blir liggande.Om målet är stort eller enormt (sid 83) så tar det enbart skada. Varje effektgrad utöver den första ökar slaget med T6.
 
juekbox
Posts: 9
Joined: Wed 08 Feb 2023, 10:53

Re: Husregler

Tue 28 Mar 2023, 14:21

And the slippery slope begins... ;)
 
Skepnad
Posts: 4
Joined: Tue 28 Mar 2023, 17:58

Re: Husregler

Tue 28 Mar 2023, 18:19

Lägger upp lite husregler jag kom fram till efter min grupps första spelmöte. En av spelarna kör en Hantverkare (Mästersmed) och ville hyra in sig hos en smed för att få låna dennes ässja och övriga verktyg för att smälta ner metallen från några av de vapnen de kom över efter en strid med banditer.

Det jag kom fram till var:

Standard kostnad att hyra in sig hos en hantverkare och få använda dennes verktyg blev följande:
1 guldmynt/skift (Just nu körde vi på 1 guldmynt per skift, det kändes lite billigt. Men då det var första speltillfället och de var ont om resurser så ville jag vara tillåtande.)

Att smälta ner vapen eller rustningar till grundmetaller:
Mindre föremål (Dolkar, spjutskaft eller dylikt): 0,5ägodel metall
Normalstora föremål och ringbrynjor: 1 ägodel metall
Stora föremål eller plåtrustningar: 1,5 ägodelar metall

Pris för råmetaller:
1 ägodel järn = 1 guldmynt (Ovanlig)
1 ägodel silver = 5 guldmynt (Sällsynt)
1 ägodel guld = 50 guldmynt (Sällsynt)
1 ägodel mithril = 1000 guldmynt (Unik) Har inga planer på att slänga in Mithril i mitt spel än, men då hantverkaren i fråga kör en dvärgsmed, och visar ett tydligt intresse för ämnet så har jag beslutat att slänga upp möjligheten om den skulle dyka upp i framtiden.

MÄSTERSMIDEN:
Mästersmiden - Krav:
Edit:
För ett vanligt smide kostar det antal VP lika med föremålets pris i guld.
För ett Mästersmitt föremål borde man då rimligtvis behöva lägga mer tid och energi på att få föremålet "perfekt".
Här har jag satt en symbolisk summa på x5 antal VP för att få föremålet att bli mästersmitt.

Respektive lämplig hjäteförmåga för hantverk: (Mästersmed (metaller), Mästersnickare (Träsorter) eller Garverimästare (Läder).

Effekter:
Ett mästersmitt föremål kan säljas för 10x sin normala kostnad. (Som i regelboken)

Vapen:
+3BV, -3STY krav
(Lite sugen på slänga in ett val för att det ska göra extra skada också. Möjligtvis något i stil med att vapnet blir så vasst att det lättare skär igenom skydd och rustningar. Men jag har avstått från att lägga till det valet än, då jag vill vara försiktig med att ge spelarna för mycket "power" på en gång. (Edit: Samt att det inte funkar så bra på krossvapen).)

Rustningar: Tillverkaren får välja mellan följande:
* Ge rustningen 1 extra skyddsvärde
* Göra rustningen smidigare: Man får då välja att ta bort en av de negativa effekterna på rustningdelen.
Exempel: Plåtrustning ger nackdel på slag mot Hoppa & Klättra, Undvika och Smyga. Du får då välja att ta bort en av dessa
Last edited by Skepnad on Sat 01 Apr 2023, 13:01, edited 5 times in total.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Husregler

Tue 28 Mar 2023, 18:53

And the slippery slope begins... ;)
Indeed. Men det var endera det eller låta spelarna blåsa bort drakar och jättar med Kraftstöt.
Jag har inte ändrat på något, utan bara lagt till vad jag tror FL glömde.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Husregler

Wed 29 Mar 2023, 08:57

@SirD:
Klok husregel
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Husregler

Wed 29 Mar 2023, 17:04

@Skepnad
”Exempel: Plåtrustning ger nackdel på slag mot Hoppa & Klättra, Undvika och Smyga. Du får då välja att ta bort en av dessa”

Detta kan bli tokigt om spelaren har undvika + ”hal som en ål” (Hf). Blir väldigt mäktigt.
 
erti
Posts: 51
Joined: Tue 06 Dec 2016, 15:36

Re: Husregler

Wed 29 Mar 2023, 20:59

Jag fick en idé! Borde inte FL eller vi här på forumet lägga lite tid på att konvertera de gamla yrkesförmågorna i dod91 till hjälteförmågor? Vissa går såklart inte men andra borde funka.
Över huvud taget skulle nån sorts”översättning” av saker från 91an ge det nya spelet mer djup tror jag. Eller så har jag helt fel. Det har hänt förut.
 
Skepnad
Posts: 4
Joined: Tue 28 Mar 2023, 17:58

Re: Husregler

Sat 01 Apr 2023, 12:40

@Skepnad
”Exempel: Plåtrustning ger nackdel på slag mot Hoppa & Klättra, Undvika och Smyga. Du får då välja att ta bort en av dessa”

Detta kan bli tokigt om spelaren har undvika + ”hal som en ål” (Hf). Blir väldigt mäktigt.
Ja du har en bra poäng. Jag tog min inspiration från Ringbrynjan som Riddarfrun bär i äventyret "Ridders Rös" i äventyrsboken. Den beskrivs som "Lätt och smidig" och ger enbart nackdel för Smyga.
Dock behöver definitivt inte samma sak gälla för en plåtrustning, och det blir ju som du säger väldigt mäktigt att kunna undvika utan nackdel med full plåt. (En Ringbrynja som inte ger nackdel för Undvika är ju dock inte heller något att skratta åt).

Det lär nog behöva diskuteras med rollspelsgruppen innan. Att göra en plåtrustning är ju dyrt nog som det är (500guld=500vp som ska tryckas in i rustningen) Ska du då göra en mästersmidd plåtrustning skulle det alltså bli 2500vp totalt. Sen är det ju inte direkt rimligt att smeden påbörjar ett smide av en plåtrustning och lyckas med ett perfekt slag halvvägs in, och "Poff" så står han där ett en mästersmidd plåtrustning.

Som jag tänker nu så lär smeden behöva sätta in ett absolut minimum av föremålets kostnad i VP. Och när du väl går över denna siffra får du välja om du vill ha ditt föremål som det är (en vanlig plåtrustning i det här fallet). Eller om du vill fortsätta mot ett mästersmide.

Möjligtvis att jag får ändra lite på de där med fummel och perfekta slag också. Det är ju rätt straffande om spelaren har tryckt in 450vp i ett föremål och plötsligt slår ett fummel (demonslag) och blir tvungen att börja om. Lika så är väl tanken med drakslag också iofs... Nä jag får ta å klura lite mer på detta helt enkelt!

Edit: Efter att ha kollat igenom reglerna för att smida vapen och rustningar igen så inser jag att smida föremål inte kräver ett slag mot Hantverk. Utan enbart att man lägger in tillräckligt många VP i föremålet. Så det löser ju min tankeställning om drak och demonslag. "Big brain emoji"

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest