Zadrith
Topic Author
Posts: 2
Joined: Fri 31 Mar 2023, 12:17

Väldigt få initiativkort

Fri 31 Mar 2023, 12:20

Nu har jag inte hunnit provspela än, men när jag läser reglerna reagerar jag på att det känns väldigt lite med bara 10 initiativkort. Har man en grupp med fem spelare och två av dem har förmågan Blixtsnabb, som jag misstänker kommer att vara ganska populär, så är det ju bara tre kort kvar till motståndarna.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Väldigt få initiativkort

Fri 31 Mar 2023, 12:46

De drar två, väljer en, den andra åker tillbaks i leken. Jag brukar fråga de som har blixtsnabb om de vill använda den innan hag delar ut korten, gör klart de om de vill, snabb blandar och delar ut som vanligt.

Sedan så ska man tänka på att SLP delar initativ kort (så 5 spelar mot 6 banditer kan man t'ex dela dem på två grupper, vardera består av 3 banditer som delar på ett kort)

Jag skulle säga dock 5 spelare verkar vara högst lämpliga antal spelare. Jag leder en sådan grupp och har inte haft problem, men hade jag haft 6 spelare hade det blivit begränsats.
Beware the fey!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Väldigt få initiativkort

Fri 31 Mar 2023, 12:48

Med Blixtsnabb så drar man två kort och behåller det bästa, man behåller inte bägge korten. Så om man har fem spelare så kommer du som SL fortfarande ha fem kort till ditt förfogande i varje runda. Eftersom man bara behåller init-korten en runda så tror jag inte denna förmåga kommer bli så överdrivet populär. Visst den kan vara användbar för vissa karaktärer, för andra så spelar den nog ingen roll.

Oavsett om man använder siffror och anteckningsbok, tärningar eller kort som initiative så kan det bli bökigt med för mycket. Det är inte praktiskt att t.ex. som SL ha 8-9 kort framför sig och det skulle sakta spelet även om man skulle köra med siffror eller tärningar som init. Då är det mer praktiskt som SL att lägga flera SLP under samma init för att få ett bättre flyt i spelet.

Så...
1) Samla in all init-kort, utom för de som har aktiverat förmågan stridsvana.
2) Blanda.
3) Ge två init-kort till de med förmågan blixtsnabb aktiverad, de kort de inte väljer samlas in igen.
4) Blanda.
5) Ge kort till övriga i striden, ett till var och en och som alternativ för SL, ett kort för en grupp SLP om han så vill.

edit: Du kan ju prova att använda en vanlig kortlek och då köra bridge-ordning på kortfärgerna (Spader, Hjärter, Ruter, Klöver) eller använda kort från spel så som The Game (har väl kort med 1-100 på tror jag) men jag tror att du kommer att märka att det kan bli väldigt rörigt och använda tärning och papper snabbar heller inte upp spelet.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests