Har funderat på halvalvernas släktestalang psykisk kraft och kommit fram till att den är... problematisk
Men jag skulle vilja ha lite andra synpunkter eller förslag så jag inte hittar på en oresonlig husregel för att ersätta eller nerfa den.
Så talangens funktion är att stärka yrkestalanger, vilket är ett kul koncept, men mitt problem är att talangen:
(1) uppmuntrar till att man "små-duttar" med kraftpoäng, spenderar bara en åt gången istället för flera samtidigt. Framförallt ett problem med Guldets väg 3: en halvalvs-nasare med 5 kraftpoäng får 10 guld, inte 6 guld, eftersom hen förstås spenderar 1 poäng 5 gånger i rad för att få 2 guld varje gång. Några andra talanger har samma problem, men stridsrelaterade talanger och besvärjelser torde vara mindre problematiska för då har du incitament att bränna fler kraftpoäng på en handling.
(2) den fungerar väldigt ojämnt mellan de olika yrkena.
• Druider & Magiker tjänar förstås väldigt mycket på det.
• Ryttare, Skalder och Tjuvar kan använda talangen till de flesta av sina yrkestalanger.
• Nasare kan använda den till ungefär hälften av sina talanger.
• Förkämpe har egentligen bara nytta av psykisk kraft till Ödets väg.
• Jägare kan bara utnyttja psykisk kraft till nivå 2 av Djurets väg och nivå 3 av Pilens väg.
• Krigare kan bara utnyttja psykisk kraft till nivå 3 av Klingans väg och nivå 3 av Sköldens väg.
Det gör att det känns dumt att vara Förkämpe, Jägare eller Krigare om du är halvalv - alla är kul och passande karaktärskoncept men om du tjänar så mycket mer på att vara något annat yrke så kanske man hellre väljer det eller ett annat släkte. De andra släktestalangerna känns mer universella och funkar (nästan) lika bra till alla yrken (av vad jag upplevt hittills).
Jag har klurat på några alternativ, men kan inte bestämma mig för om det överhuvudtaget behövs och i så fall vad som är mest balanserat.
Alternativ 1:
Istället för att spenderade kraftpoäng ger extra så får du mer kraftpoäng i grunden. Det behåller principen med talangen i dess ursprungsform och ger en liknande effekt, men (1) den fungerar lika bra till alla yrken och (2) det blir inte lika värdefullt att bara spendera en kraftpoäng i taget för att maximera värdet.
Alternativ 1A: Varje gång du får kraftpoäng så får du en extra kraftpoäng. D.v.s. när du pressar och tar skada så får du en mer kraftpoäng än skadan du tar. (Kanske FÖR bra?)
Alternativ 1B: Varje gång du pressar ett slag så får du alltid minst ett kraftpoäng, även om du inte tar skada.
Alternativ 1C: Varje gång du får kraftpoäng av att pressa så får du minst två kraftpoäng, även om du bara slår en bane.
Alternativ 1D: Varje gång du pressar och ändå misslyckas, och varje gång du drabbas av ett magiskt missöde, så får du en kraftpoäng (även om du får fler av att du pressade).
Alternativ 1E: När du aktiverar din stolthet, så får du en kraftpoäng för varje slagen ⚔ på artefakttärningen T12.
Alternativ 2:
Varje gång du spenderar kraftpoäng, slå T6 för varje kraftpoäng. För varje ⚔ välj mellan att (a) få tillbaka en kraftpoäng eller (b) lägga till en kraftpoäng till effekten.
(Jobbigt med ett extra tärningsslag. Kan bli många tärningar också.)
Alternativ 3:
Varje gång du spenderar kraftpoäng, slå T6. Om du slår lika med eller lägre än antalet spenderade kraftpoäng eller om du slår en ⚔, så välj mellan (a) få tillbaka en kraftpoäng eller (b) lägga till en kraftpoäng till effekten. Om du slår lika med eller lägre än antalet spenderade kraftpoäng OCH en ⚔, så få du två kraftpoäng tillbaka eller lägga till två till effekten.
(Ger fördel om du spenderar många kraftpoäng, men ett extra tärningsslag känns ändå lite jobbigt även om det bara är en tärning.)
• En variant kan vara att om du spenderar 6-7 kp så slår du T8 istället för T6 och om du spenderar 8-10 kp så slår du T10. (T.ex. om du spenderar 10 kp och slår 10 med T10:an så får du tillbaka 4 kp (1 för att du slog under och 3 för 3⚔ på tärningen.)
Alternativ 4:
Strunta i det där och bara gör en lösning för Guldets väg 3, så att du får mer guld ju fler poäng du spenderar. Till exempel så här:
KP : Guld
1 : 0,5 (5 silver)
2 : 1
3 : 2
4 : 3
5 : 5
6 : 7
7 : 9
8 : 11
9 : 14
10 : 17
11* : 20
(Men stackars halvalvs-jägare och krigare )
Skulle uppskata synpunkter, tips och idéer.