CHLN

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Fri 10 Feb 2023, 16:21

Det finns antagligen smartare personer som kan göra det här bättre än jag, men jag får det till att reglerna i Beta v3 (utan att pressa slag) uttrycks så här:
a = Aktiv
m = Motstånd
S = sannolikhet att Aktiv vinner

Om a>m:
S=(a*(20-m)+m(m+1)/2)/400

Om a<m:
S=(a*(20-m)+a(a+1)/2)/400

Det som intuitivt skaver för vissa i den här tråden är att det blir olika formler beroende på vilket värde som är högst. Jämfört med BRPs motståndstabell kan man notera att:
-Inga automatiska framgångar eller misslyckanden finns, oavsett skillnad i FV mellan Aktiv och Passiv.
-Låg sannolikhet att Aktiv med lågt FV övervinner Motsånd med samma FV. Till exempel 3 mot 3 = 14,25%. Jämför med BRP där alla likställda motståndsslag = 50%.

Det kommer nog bli en del husreglande när spelledare märker att spelarna slutar att använda Fälla, Greppa och Avväpna eftersom de upptäcker att det är mindre chans att lyckas än om man använder vapenfärdigheter på "vanligt" sätt.

Om jag lyckas posta en bild kan jag visa det uttryckt som en motståndstabell. (Sorry, the board attachment quota has been reached.)

Brandelot

Re: Motståndsslag är inte motstånd, utan två ytterligare former av slag med nackdel

Sat 11 Feb 2023, 11:37

MOTSTÅNDSSLAG

Nu när jag läst igenom en del kommentarer och funderat lite, så tycker jag det vore bättre om man använder följande regel:

• Bara den aktiva parten slår slaget.
• Har den aktiva parten högre värde i färdigheten eller grundegenskapen så får hen slå med fördel.
• Har den aktiva parten lägre värde i färdigheten eller grundegenskapen så får hen slå med nackdel.
• Har den aktiva parten samma värde i färdigheten eller grundegenskapen så får hen slå ett normalt slag.

Den är enkel, smidig och mer i linje med resten av regelverket.

SirD

Sat 11 Feb 2023, 14:05

Brandelot ditt förslag ger tyvärr en ännu mer orättvis motståndstabell än beta3 regeln för vanligt motstånd. Tex, om båda har FV 18 så har aktiv 90 % chans att vinna. Inte så rättvist för passiv...

För oss som vill ha rättvisa motståndsslag så är det nog enklast att ignorera beta3 regeln för vanligt motstånd och alltid köra med beta3 regeln för öppet motstånd. Den enda nackdelen jag ser med beta3 regeln för öppet motstånd är att det kan ta flera slag att avgöra utgången.

Brandelot

Sat 11 Feb 2023, 20:17

MOTSTÅNDSSLAG ALTERNATIV 2

Ok, vad sägs om det här :?: :

• Både du och din motståndare slår tärning.
• Den som har högre färdighets- eller grundegenskapsvärde slår med fördel.
• Om man har ett färdighet- eller grundegenskapvärde som är dubbelt så högt som motståndarens får man dubbel fördel. T.ex. STY16 mot STY8.
• Varje lyckat slag slår ut motståndarens lyckade slag (eller... varje lyckat slag slår ut motståndarens om man slår lika eller under).
• Ett drakslag kan bara slås ut av ett drakslag.
• Av det tärningar som finns kvar vinner den som slog lägst.

Gaddeborg
Topic Author

Sun 12 Feb 2023, 22:07

Efter mycket grunnande så finns det vissa nackdelar med alla lösningar på motståndsslag.

Att räkna differens skulle funka men är något bökigt och bryter lite mot övrig spelmekanik.

Blackjack/Pendragonvarianten (med att differensräkningen förenklas med att högst vinner) blir oöverskådligt och krångligt så fort Fördel och Nackdel kommer med i bilden.

Motståndstabellen och liknande lösningar där bara den aktive slår funkar inte smidigt om den passive har fördel eller nackdel. Då måste man göra någon regel om ifall man skall strunta i dessa eller om de skall räknas över omvänt till den aktive.

För mig blir parade slag bäst. Jag tror mina husregler kommer att bli så här:

Motståndsslag i strid utgår. Vid Avväpna, Fälla och Greppa görs en normal attack som målet får parera eller undvika om den vill. Om attacken lyckas utdelas ingen skada, istället får målet slå ett slag för aktuell vapenfärdighet (avväpna), undvika (fällning) respektive slagsmål (greppa). Om detta slag misslyckas så lyckas specialattacken.

I övriga fall avgörs motståndsslag med parade slag. Den aktiva och passiva slår varsitt färdighetsslag. Om en lyckas och den andre misslyckas så är motståndsslaget avgjort. I annat fall slår man igen, upp till tre gånger. Om motståndsslaget inte är avgjort efter tredje omgången blev det oavgjort.

Vid normala motståndsslag så räknas oavgjort på samma sätt som ett misslyckande av den aktiva parten (giftet gjorde inte full skada, man lyckades inte övertala motparten, magikern lyckades inte övervinna offrets psyke, osv).

Vid ett sk öppet motstånddslag (där bägge är lika aktiva) betyder resultatet oavgjort att tid har förflutit, och att de bägge får välja om de vill fortsätta med en ny omgång, eller om de kan nöja sig med oavgjort (i schack kan det vara läge för remi, i armbrytning har man suttit länge och svettats och folk börjar tröttna, osv).

patrikp

Mon 13 Feb 2023, 11:22

EDIT: Insåg att patrikps alternativ B ger upphov motsvarande mekanism (och tabell), förutsatt att bägge måste klara sina slag för att komma till differernsräkning.
Japp, metoderna get samma sannolikheter men differensmetoden behåller "lågt slag är bättre" som princip.
PS Man måste inte lyckas, man kan ha negativ differens. Dvs den som klantar sig minst vinner.