User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 07 Feb 2023, 12:04

Lite hjälteförmågor som kräver/förbättrar sköld är ju en mycket god idé! Särskilt någon som balanserar fördelarna med hög undvika + hal som en ål vid strid mot monster vad det gäller att undvika bli skadad.

En fråga: finns det något som hindrar alla yrken (förutom magiker) att välja undvika + hal som en ål vid start givet att start/grundchans i undvika uppfyller kraven för hjälteförmågan?
Till frågan, nej, du kan ta den rakt av.

Men generellt jag tror att om man ger parrera lite fler hjälte förmåger så kan det locka spelare till att parrera mer. I min spel grupp duckar de hällre än att parrera för parrera känns för rskfult, särskilt mot monster.

Man skulle på så sätt separera parrera från ducka genom att duck är "bättre" på att undvika skada, men kräver at man investetar i förmågan, men parrera kan vem som helst så länge de är duktiga med ett vapen samt ger fler val möjligheter.
Beware the fey!
 
Ugglefar
Posts: 115
Joined: Thu 04 Aug 2016, 21:17
Location: Sweden/USA

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 07 Feb 2023, 14:41

Sida 46 Sköldar har ingen egen färdighet

Borde det kanske finnas en färdighet för sköld? Känns rimligt att man kan bruka en sköld på ett bra eller dåligt vis.
Hade Gaddeborg i åtanke från topic Kapitel 4 Beta v2 https://forum.frialigan.se/viewtopic.php?t=10496

Eftersom sköldar har möjlighet att göra skada skulle en cool hjälteförmåga kunna vara nåt i stil med:

Parerslag
✦ Krav: Sköld 12
✦ Viljepoäng: 3
När du parerar en närstridsattack med din sköld så slår du tillbaka med en attack med din sköld.
Bortsett från vissa undantag som duelleringssköldar (som verkar uteslutande ha används i juridiska uppgörelser) så användes sköldar alltid tillsammans med ett vapen. Så jag tycker det är konstigt att man ska se på sköldar som en egen färdighet. Svärd, yxor, och stridsklubbor var också oftast enhandade, så man ska snarare se sin färdighet i Yxa som sin träning att slåss med yxor OCH sköldar.
 
User avatar
MattiasS
Posts: 45
Joined: Wed 07 Dec 2022, 17:13

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 07 Feb 2023, 17:23

Jag jämförde Beta 2 med Beta 3 i PDF Compare och sammanfattar alla regeländringar endast, bold text extra viktig ändring enl mig

Kapitel 4 Strid & Skada

s42
Förtydligande av fria handlingar, man kan bara göra en av varje typ per runda, inte hur många som helst
Aktivera förmåga. Yrke borttaget
Snabb vila tillagd som handling “Du hämtar andan och får tillbaka T6 VP. Kan bara utföras en gång per skift.”
s43 Fria handlingar, byta tillagt i Dra vapen
s45
Förtydligande kring vapen dragning
Förtydligande kring Grepp ”Du kan bara ha ett tvåhandsvapen, eller två enhandsvapen (inklusive en sköld), dragna på samma gång”
Knuffa ändrat. STY skadebonus används istället för STY
s46
Parera förtydligande. Du kan inte dra ett vapen och parera vid behov om du blir träffad(fria handlingar bara i din runda)
Sköld ger ingen fördel på Parad längre.
s47 Förflyttning vid duckning borttaget orden “innan du faller”
s48 Specialattacker inlagt “Flera specialattacker sker som motståndsslag. Vid attacker mot en SLP som saknar angivet FV i aktuell färdighet slår SL mot schablonvärdet FV 5 (sid 33).”
s49
Förtydligande att avståndsvapen måste vara draget.
Kritisk träff, “och andra bonusar” tillagt i dubbelskade regeln
s52 Snabb vila tillagd.”Du hämtar andan i en runda och återfår D6 VP, inga HP. Du kan bara utföra en snabb vila en gång per skift.”
Kort vila återhämtar nu 1T6 istället för 2T6 VP
Lång vila ändrad. Om den avbryts så räknas den inte. Förut fick man Kort vila i så fall.

s53 Fall, regeln är nu “ett antal T6 i krosskada lika med halva fallets höjd i meter, avrundat neråt. Ett fall under två meter ger alltså ingen skada.” förut var den“T6 poäng krosskada för varje meter efter de första tre”
Simning & Drunkning, Man kan inte simma med ring eller plåt rustning längre. man sjunker automatiskt
 
User avatar
mselberg
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Wed 08 Feb 2023, 00:48

Sidan 43 - Frislag

* Får man som spelare ett frislag om en fiende förflyttar sig bort från din räckvidd?

* Är det bara från 2 meter eller är det räckvidden som räknas? Om om du tex möter en fiende med vapen som har långt vapen är det fortfarande 2m eller ska man räkna 4m?
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Wed 08 Feb 2023, 00:53

Att inte kunna simma alls i ringbrynja och plåtrustning är lite för grovt. Om vi tittar på vad som är verklighetstroget så är det fullt möjligt att simma i åtminstone ringbrynja, det är jobbigt ja, men det går. Jag tycker att de hellre ska ge nackdel på SIMMA slag ifall de ska påverka ens simförmåga.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Wed 08 Feb 2023, 00:58

Att inte kunna simma alls i ringbrynja och plåtrustning är lite för grovt. Om vi tittar på vad som är verklighetstroget så är det fullt möjligt att simma i åtminstone ringbrynja, det är jobbigt ja, men det går. Jag tycker att de hellre ska ge nackdel på SIMMA slag ifall de ska påverka ens simförmåga.
Jag håller med, lite extremt. Jag gillade när det var man måste rulla simma varje runda.
Beware the fey!
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Wed 08 Feb 2023, 04:23

Sidan 53.
LÄKEKONST mot sjukdomens smittvärde. En välgörande örtbrygd ger fördel till slaget.
Kanske borde förtydliga genom att skriva "ger en fördel".

Sidan 54.
Saknar du filt får du nackdel på slaget, medan en päls ger fördel.
Samma sak här. Ger en fördel.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Wed 08 Feb 2023, 15:00

Är det någon som provspelat RP/SLP med krigaryrke, tung rustning, 1H vapen + Sköld + defensiv VS krigaryrke, nitläder, 2H-vapen + hög undvika + hal som en ål?

Intressant att veta hur utfallen ser ut vid ’riktiga’ spel-sessioner - särskilt hur det skiljer sig mellan strid mot monster å ena sidan och ’humanoider’ andra.

En oberoende observation är att även om man får nackdel på undvika med tyngre rustning så skulle ett FV 18 i undvika ändå innebära lite över 80% chans att lyckas trots nackdel.

Jag blev nyligen lite svag för undvika + hal som en ål från start. Denna kombo (alternativt ynkrygg om man spelar lite oschysst när man är flera - funkar inte ’en mot en’ eller att utföra flera ynkrygg i samma runda) gör ju att hantverkare, nasare och andra icke krigaryrken kan överleva och bidra i närstrid. :)
Last edited by HerrBlixt on Tue 14 Feb 2023, 19:43, edited 4 times in total.
 
HerrBlixt
Posts: 65
Joined: Wed 31 Aug 2022, 07:38

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Sat 11 Feb 2023, 17:27

Kan hjälteförmågan ynkrygg endast användas en gång per runda?

Behöver man inte slå ett undvika-slag för den (alltså lyckas alltid)? Fungerar den som ducka mot monster?

Scenario:
Draksyskonen Vidrik och Vera Eldkvast sover tätt sammanslingrade i en grotta (mindre än 2m från varandra). Nasaren Nyrik Nuder tittar in och blir förskräckt av vad han ser och blir med rätta livrädd då Vidrik vaknar.

Vidrik Eldkvast vinner initiativ och attackerar. Det blir drakbett (5 på T6). Nyrik Nuder aktiverar ynkrygg och Vidrik biter istället Vera som får 4T10 i skada.

Är det så det är tänkt att fungera?
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 14 Feb 2023, 01:17

På sidan 55 under RIDDJUR står det 'Du kan slåss normalt från hästryggen, men för alla attacker och parader använder du det lägsta av RIDA och vapnets FV.'. Åtminstone vissa magiska besvärjelser verkar som att de kräver liknande mängder koncentration att använda som ett vapen skulle (till exempel Elementalism besvärjelsen FLAMMA). Det bör kanske stå med att besvärjelser som används på ett annat mål än magikern själv använder det lägsta av RIDA och magiskolans FV?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests