• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 06 Feb 2023, 21:37

Beskrivningen av svagheter är väldigt kortfattad. Men jag gissar att det är tänkt så att det sammantagna rollspelandet under hela spelmötet ska utvärderas och att det finns tre möjliga utfall.
  • Har spelaren konsekvent spelat RPns svaghet (när det funnits tillfälle) så blir det ett kryss och RPn behåller sin svaghet i nästa spelmöte.
  • Har spelaren konsekvent spelat tvärtemot RPns svaghet så blir det två kryss och RPn har övervunnit sin svaghet.
  • Har spelaren inte varit konsekvent eller inte haft möjlighet att rollspela sin svaghet, så blir det inga kryss och RPn behåller sin svaghet i nästa spelmöte.
SL har sista ordet, men bör ha en tillåtande attityd.

Förtydliga gärna. Särskilt om jag gissat fel.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 07 Feb 2023, 01:34

  • Jaktsinne (sid 13): Bör förtydligas om förmågan endast kan användas till en enda attack mot målet, eller upprepade attacker.
  • Svagheter (sid 26): Väldigt konstig layout att ha tabellen för svagheter och dess info ruta nedanför rubriken hjälteförmågor.
  • Beskyddare (sid 35): Som tidigare påpekats bör den här hjälteförmågan byta namn då det redan finns en besvärjelse med det namnet.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 07 Feb 2023, 11:43

Bard, just nu kan man välja KNIV som yrkesfärdighet, men inte SLAGSMÅL, tänker att bar brawls borde vara något barder är vana vid, kanske tom mer än knivslagsmål. Nu går det iofs att välja bland de valfria färdigheterna, men jag tror att det skulle passa bland yrkesfärdigheterna.

Magiker, kanske skulle man kunna få byta en tränad färdighet mot en besvärjelse.... det var mest min testrollperson som gammal magiker som råkade ut för detta, det kändes som om han blev extremt allround, men inte så fokuserad på magi.
 
CHLN
Posts: 15
Joined: Thu 12 Jan 2023, 18:53

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 07 Feb 2023, 16:17

Håller med om att äldre magiker borde ha hunnit lära sig fler besvärjelser.
 
CHLN
Posts: 15
Joined: Thu 12 Jan 2023, 18:53

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 07 Feb 2023, 16:19

Det har säker påpekats tidigare, men val av släkte har väldigt lite spelmekanisk effekt. Alla släkten känns lika, men tanken är kanske att skillnaderna skall rollspelas.
 
User avatar
MattiasS
Posts: 45
Joined: Wed 07 Dec 2022, 17:13

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 07 Feb 2023, 16:46

Jag jämförde Beta 2 med Beta 3 i PDF Compare och sammanfattar alla regeländringar endast, bold text extra viktig ändring enl mig

Kapitel 2 - Din Rollperson

s9 Skapa din Rollperson listan: Drivkraft bytt mot Svaghet(frivilligt), Minnessak nu frivilligt i listan
s14 Bard F+Myter & Legender +kniv
s15 Hantverkare F+Finna dolda Ting
s17 Krigare F+ Pilbåge. Kortbåge bytt mot lätt armborst
s18 Lärd F+ Vildmarksvana
s19 Magiker
Animist F+ Undvika
Elementalist F+Läkekonst
Mentalist F+Läkekonst
Tillagt: Lämpliga hjälteförmågor: Som magiker får du ingen hjälteförmåga från spelstart. I stället får du din magi
s20 Nasare F+ Kniv. Kortsvärd bytt mot Dolk
s21 Riddare F+Övertala
s22 Sjöfarare F+Främmande språk
s23 Tjuv F+ Upptäcka fara
s25 Färdigheter antal 6,7,8 är nu 8, 10,12.
6 (tidigare 5) måste väljas från yrket

s26 Drivkraft helt utbytt mot Svaghet. Hela tabellen utbytt. Om du rollspelar din svaghet får man extra förbättringskryss
s25 Minnessak förtydlig till utan praktisk funktion
s29 Erfarenhet
Kryss vid Drak/Demonslag ändrat från Varje gång du slår till En gång per spelpass
Drivkraft bytt till Svaghet för extra kryss
Regler för att övervinna svaghet inlagda
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 07 Feb 2023, 23:12

Sid 27: rutan om Minnessak
Dock kan du en gång per spelmöte _ använda din minnessak till att återhämta (…)

Dubbelt mellanslag mellan spelmöte och använda
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 08 Feb 2023, 03:53

Sidan 10
Ytterligare en grupp är äventyrarna: människor utan rädsla som söker sig ut i det okända på jakt efter ära, guld och kunskap.

Jag föredrar formuleringen "Ytterligare en grupp är äventyrarna: hjältemodiga människor som söker sig ut i det okända på jakt efter ära, guld och kunskap." eller "Ytterligare en grupp är äventyrarna: människor utan rädslor som söker sig ut i det okända på jakt efter ära, guld och kunskap.".
Vet inte varför men tycker det låter bättre med plural (rädslor) än singular (rädsla).
 
User avatar
ulmus
Posts: 27
Joined: Fri 27 Nov 2015, 14:58

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 08 Feb 2023, 16:00

Angående framslåendet av grundegenskaper. Alla övriga delar av rollpersonsskapandet har principen "välj eller slumpa", men för att generera GE så finns det bara en slumpmetod. För de som föredrar en mer "rättvis" och förutsägbar RP-skapar-upplevelse så vore det nog snyggt om även GE kunde väljas, till exempel genom en alternativ metod där man väljer en serie fördefinierade värden och sätter ut (som i D&D).

Det finns ju en ruta som säger "du kan göra vad du vill, om ni är överens", men ett tydligare icke-slump-alternativ skulle nog vara bra och är som sagt i linje med hur de övriga valen (yrke, släkte, etc) fungerar.
 
Ugglefar
Posts: 115
Joined: Thu 04 Aug 2016, 21:17
Location: Sweden/USA

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 08 Feb 2023, 22:12

Jag skulle vilja se ett officiellt alternativ i regelboken för ett ”point buy” system för grundegenskaper där man inte behöver rulla tärningar alls.

I nuläget bygger alla föreslagna alternativ på att man ska slumpa fram sina värden, eller slumpa fram poolen med poäng man har för sina grundegenskaper.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests