User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sun 05 Feb 2023, 12:03

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 3 av version 3 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Spamma inte trådarna. En god princip är att inte posta igen i samma tråd förrän någon annan har postat emellan. Vill du tillägga något kan du i stället redigera ett tidigare inlägg.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 eller 2 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 3 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
  • Raljanta eller otrevligt formulerade inlägg kommer inte att läsas eller beaktas.
Lämna din feedback senast 28 februari.
Tack!
Fria Ligan
 
Vatrachos
Posts: 26
Joined: Tue 06 Dec 2022, 00:30

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Mon 06 Feb 2023, 15:42

Känns fortfarande onödigt att ha både Vildmarksvana och Jakt & Fiske. Jag skulle föreslå att ni skrotar Jakt & Fiske (låt Vildmarksvana ta hand om det), men lägg till färdigheten "Stadsvana" för de som vill spela DoD i civilisationen!
 
User avatar
mselberg
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 07 Feb 2023, 04:53

Sidan 32 - Flera för- eller nackdelar

Kanske bara jag som är trött i mössan men har jag fattat det rätt att man kan ha fler T20 än två vid för- eller nackdel?
Om man exempelvis får två nackdelar ska man alltså slå med tre T20 och välja det sämsta resultatet?

Om du får flera fördelar eller nackdelar på ditt slag slår du en extra T20 för varje för- eller nackdel och räknar endast det lägsta/högsta resultatet.
Notera dock att ett slag med flera nackdelar har väldigt låg chans att lyckas om ditt FV inte är mycket högt.

Om detta stämmer så borde texten i gröna rutan "Pressa ditt slag" ändras från
Om du har för- eller nackdel måste du slå om båda tärningarna.
till "Om du har för- eller nackdel måste du slå om alla tärningarna.".
 
User avatar
mselberg
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 07 Feb 2023, 04:56

Sidan 32 - Pressa ditt slag - Ett "det" för mycket

Det innebär det att du får en nackdel på alla slag för färdigheter baserade på en viss grundegenskap, och slag direkt mot denna grundegenskap.
 
User avatar
MattiasS
Posts: 45
Joined: Wed 07 Dec 2022, 17:13

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 07 Feb 2023, 16:58

Översikt av alla förändringar av regeltyp: PDF jämförelse, bold text extra viktig ändring enl mig
Kapitel 3 - Färdigheter
s32 Total ändring av Fler För- och Nackdelar regeln. Numera slår man t20 för varje för/nackdel
Regeln att man inte kan ta nackdel om man redan har nackdel togs bort.
s35 Bågskytte heter numera Pilbåge
s26 Bärsärk tillägg om man redan är Arg får man annat valfritt tillstånd
Enstöring ändrad från 1 VP till 0 VP
s38 Magiskola inlagd som Hjälteförmåga
s39 Ärkemagiker borttagen (redundant iom Magiskola)
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 07 Feb 2023, 17:23

JAKT & FISKE borde kunna användas till att följa spår efter bland annat människor och monster om jag inte misstolkar det? Det skulle vara trevligt ifall det stod med i färdighetens beskrivning.
Last edited by Kartong Karlsson on Wed 08 Feb 2023, 00:52, edited 1 time in total.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 07 Feb 2023, 19:00

s38 Magiskola inlagd som Hjälteförmåga
s39 Ärkemagiker borttagen (redundant iom Magiskola)

Traditionellt var det en minoritet som hade vad som krävdes att bli magiker, och det krävdes en livstid av fokuserad träning. Jag undrar hur många "lärd man" rollpersoner som valde det yrket efter att ha förgäves studerat hela sitt liv till magiker men inte haft rätt fallenhet, vilket reflekterades i DoD av ett tärningskast baserad på grundegenskaper, och om man ville bli magiker valdes ofta en högre ålder för att maximera sin chans.

Nu kan vem som helst bli magiker, och det tar bara en veckas träning. DoD's motsvarighet till "Lär dig ____ på en timme!" videos på YouTube. En handskriven lapp med erbjudande om privat kvällskurs uppnålad i entrén till den lokala handelsboden.

Efter den förra omgången av regeländringar påpekade jag att "Fattas bara att dem plockar bort rasförmågan och gör magi tillgänglig för alla så har vi helt eliminerat alla unika skillnader mellan olika yrken och raser.", och nu har ytterligare ett steg tagits i den riktningen.
 
User avatar
mselberg
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Tue 07 Feb 2023, 19:27

Sidan 36 - Hjälteförmågor - Dubbelhugg

Vad gäller om man möter ett monster med storleken svärm. Kan man dubbelhugga eller räknas det bara som en fiende?
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 08 Feb 2023, 04:34

Sidan 32.
En annan rollperson eller SLP kan hjälpa dig att lyckas med ett tärningsslag. Den andra spelaren måste säga det direkt, innan du slår din tärning. Det måste också vara rimligt i berättelsen – personen som ska hjälpa till måste vara på plats och ha möjlighet att påverka din handling. SL har sista ordet.
När någon hjälper dig i ett färdighetsslag ger det dig en fördel (se ovan). I strid räknas hjälp som en handling – du mister alltså din egen handling i rundan om du hjälper någon annan. SLP kan hjälpa varandra på samma sätt som rollpersoner.

I beta v3 har ni öppnat upp för mer än en fördel på slaget. Frågan är om man kan få flera fördelar om mer än en rollperson och/eller SLP hjälper rollpersonen? I annat fall kanske ni borde förtydliga att man maximalt kan få en fördel av att bli hjälpt oavsett hur många som hjälper en.

Sidan 32.
Läka tillstånd: Du kan återhämta dig från Tillstånd genom att vila – läs mer om vila och läkning på sidan 52.

Ni skriver Tillstånd (med stort T). Jag föreslår att ni ändrar till tillstånd (med litet t) eftersom ni stavar det med litet t på flera andra ställen i textrutan. Ni stavar det genomgående med litet t i Regelboken.
 
Shudra
Posts: 1
Joined: Wed 08 Feb 2023, 10:43

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Wed 08 Feb 2023, 10:46

Känns fortfarande onödigt att ha både Vildmarksvana och Jakt & Fiske. Jag skulle föreslå att ni skrotar Jakt & Fiske (låt Vildmarksvana ta hand om det), men lägg till färdigheten "Stadsvana" för de som vill spela DoD i civilisationen!
Jag håller helt med! Jakt & Fiske kan bakas in i VIldmarksvana. Men som Vatrachos skriver så saknas en färdighet för att klara sig i stadsmiljöer. Stadsvana som ett urbant syskon till Vildmarksvana hade varit passande.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests