User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Sun 05 Feb 2023, 12:05

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 5 av version 3 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Spamma inte trådarna. En god princip är att inte posta igen i samma tråd förrän någon annan har postat emellan. Vill du tillägga något kan du i stället redigera ett tidigare inlägg.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 eller 2 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 3 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
  • Raljanta eller otrevligt formulerade inlägg kommer inte att läsas eller beaktas.
Lämna din feedback senast 28 februari.
Tack!
Fria Ligan
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Mon 06 Feb 2023, 17:34

Mentalism besvärjelsen FLYGA saknar effektgrader. Att i många fall mer än dubbla vad en person har i förflyttningsvärde och tillåta dem att ignorera de flesta hinder och närstridsattacker i en kvart är dessutom en väldigt mäktig kraft för bara 2 VP. Kanske besvärjelsen bör ha sin nuvarande kraft på effektgrad 3, medans effektgrad 1 och 2 skulle kunna ge lägre förflyttningsvärde och/eller varaktighet?
Last edited by Kartong Karlsson on Tue 07 Feb 2023, 18:58, edited 4 times in total.
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Tue 07 Feb 2023, 03:50

Ska mentalism besvärjelsen LYFTA ha en Kvart i varaktighet? I besvärjelsens beskrivning låter det som att den borde ha Omedelbar som varaktighet (det verkar också mycket mer rimligt kostnadsmässigt). Ifall det är en kvart som ska stå som varaktighet är det oklart ifall personen som blivit upplyft stannar kvar i luften i en kvart, eller om förmågan att lyfta upp andra kan användas om och om igen i en kvart.
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Tue 07 Feb 2023, 04:18

Besvärjelsen BESKYDDARE från Allmän Magi ger ett mycket kraftfullt skydd som varar i ett skift, det är väldigt lång tid för hur effektivt den skyddar mot all magi. Besvärjelsen ANTIMAGI (som har BESKYDDARE som potentiellt krav) bleknar i jämförelse när BESKYDDARE är ett såpass kostnads- och tidseffektivt alternativ. Antigen borde varaktigheten på besvärjelsen minskas, eller så bör skyddet endast räcka ett visst antal gånger.
 
User avatar
MattiasS
Posts: 45
Joined: Wed 07 Dec 2022, 17:13

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Tue 07 Feb 2023, 18:13

Jag jämförde Beta 2 med Beta 3 i PDF Compare och sammanfattar alla regeländringar endast

Kapitel 5 Magi

s61 Multimagiker ändrat till Magiskola
“Även icke-magiker kan lära sig magi på detta sättet” tillagt
s62
Kraftöverföring: förtydligad ordentligt.
Ny text:
“Du kan ta eller ge upp till dubbelt så många VP som besvärjelsen kostade att lägga – alltså fyra vid effektgrad 1, åtta vid effektgrad 2 och tolv vid effektgrad 3. De VP som besvärjelsen kostar att lägga går förlorade vid överföringen. Du kan aldrig gå över ditt eget maximala antal VP och aldrig under noll. Det samma gäller din motpart. Om motparten motsätter sig överföringen slås besvärjelsen med nackdel."
Gammal text
“Du kan ta eller ge hur många VP du vill, vilket innebär att denna besvärjelse inte har effektgrader på samma sätt som andra. Du kan aldrig gå över ditt eget maximala antal VP. Om motparten motsätter sig överföringen slås besvärjelsen som ett motståndsslag mot offrets PSY”

Permanens: kostar nu! “Detta kostar magikern en poäng PSY permanent (och minskar maximala VP med ett)”
s63
Fördriva: gör nu 2T8 skada istället för stoppa odöda 10m bort
Ljungeld: kan nu pareras som en avståndsattack eller duckas. Den kostar nu dubbelt inomhus istället för att vara en effektgrad lägre
s64
Blixt: Förut gav rustning inget skydd men är det bara metallrustning som inte ger skydd. Blixt kan nu pareras som en avståndsattack eller duckas. Den kostar nu dubbelt inomhus istället för att vara en effektgrad lägre
Förinta: Nu 2T10 istället för 2T8 i skada. Kan nu ej heller duckas eller pareras.
s65
Åskvigg: “men åskviggen kan duckas eller pareras som en avståndsattack och om detta lyckas träffas inget ytterligare mål. Inomhus kostar besvärjelsen dubbelt så många VP som normalt att lägga.”
Återuppväcka: Kostar nu! “Detta kostar magikern en poäng PSY permanent (och minskar maximala VP med ett).” Bara ett försök! “Bara ett försök får göras – misslyckas det är offret oåterkalleligen död”
s66
Frost: Ökad skada till T6 istället för T4. Motståndare nu fastfrusna utan STY slag.
s69
Lyft: Tillagt, “Att LYFTA en annan varelse mot dennes vilja ger nackdel på slaget”
s71
Teleportera: Ändrad, kan nu ej teleportera föremål endast människostora varelser. Kräver nu extra effektgrad för att teleportera andra.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Wed 08 Feb 2023, 02:45

Sid 61, under magiskolor, saknas ett mellanslag, "studier.Även" -> "studier. Även"
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Wed 08 Feb 2023, 04:25

Sidan 61.
Slå ett slag mot INT , med fördel.
Förtydligande: med en fördel.


Sidan 63.
Frisyr: Du ändrar hårfärg, hårlängd och frisyr på valfritt sätt. I rätt sammanhang kan det ge dig fördel på BLUFFA eller ÖVERTALA .
Fågelsång: Du omges av vackert fågelkvitter under en kvart. Fåglarna ger dig fördel på UPPTÄCKA FARA . Trolleri­tricket fungerar bara utomhus.
"ge dig en fördel" och "ger dig en fördel".

Många andra besvärjelser innehåller texten "ger fördel" när det kanske borde förtydligas med "ger en fördel".
 
User avatar
Brandelot
Posts: 15
Joined: Tue 27 Sep 2022, 11:21

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Thu 09 Feb 2023, 19:03

MAGI, BERSVÄRJELSER OCH NIVÅER

Så här står det i Beta reglerna version 3:

MAGISKOLA
Krav: —
Viljepoäng: —


Du har fallenhet för magi och kan lära dig en ny magiskola (oavsett om du redan kan magi eller inte). Läs mer på sidan 61 om hur det går till. Du kan skaffa denna hjälteförmåga flera gånger – en gång för varje ny magiskola du vill lära dig. Du får inte välja Magiskola som din hjälteför¬måga när du skapar din rollperson.

Magiskolor: Du kan lära dig fler magiskolor genom att skaffa hjälteförmågan Magiskola (sid 38) och sedan studera för en lärare med FV i magiskolan i minst en vecka. Vid veckans slut får du slå mot INT, och får grund¬chans (INT) som FV i magiskolan om du lyckas. Om du misslyckas får du försöka igen efter ytterligare en veckas studier.Även icke-magiker kan lära sig magi på detta sätt.”

NIVÅ
Besvärjelser delas in i nivåer, som anger hur komplexa och kraftfulla de är. Som magiker inleder du spelet enbart med besvärjelser på nivå 1, men under spel kan du lära dig besvärjelser på högre nivåer.”


Vore det inte mer logiskt att endast magiker kan nå högsta nivå i magi. Det kunde vara bra om magiker eller magi utövare måste ha en hjälteförmåga för att lära sig besvärjelser inom en nivå. T.ex...

MAGIUTÖVARE
Krav: Magiskola
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 1 inom din magiskola och allmän magi.

MAGILÄRLING
Krav: Magiutövare
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 2 inom din magiskola och allmän magi.

MAGIKUNNIG
Krav: Magilärling+yrke: Magiker
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 3 inom din magiskola och allmän magi.

MÄSTERMAGIKER
Krav: Magikunnig+yrke: Magiker
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 4 inom din magiskola och allmän magi.

ÄRKEMAGIKER
Krav: Mästermagiker+yrke: Magiker
Viljepoäng: —
Du kan lära dig alla besvärjerlser nivå 5 inom din magiskola och allmän magi.

På så sätt kan bara Magiker lära sig besvärjelser inom nivå 3 eller högre. Och dessutom så måste magikern ha hjälteförmågan innan hen kan lära sig besvärjelserna inom nästa nivå.
 
juekbox
Posts: 9
Joined: Wed 08 Feb 2023, 10:53

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 5 Magi

Mon 27 Feb 2023, 20:16

Jag hade gärna sett något slags tärningskast på Känna magi. Och kanske isåfall flyttat upp det till nivå 1. Kanske i kombination med en annan besvärjelse, typ Dölja magi (skulle kunna vara samma magi, Känna/försegla magi). Dels för att det känns rimligt att magiker skulle vilja dölja sin magi i vissa fall, men också för att jag uppskattar att jävlas med förhäxade föremål och fällor (och vill att spelarna ska kunna göra motsvarande mot fiender).

Men har inte speltestat själv, så vet inte hur pass hårt man håller i sina VP som magiker.

EDIT: Tror det är mest förmågan att Dölja/Försegla magi som jag gärna hade sett. Tänker att det hade gett upphov till en del uppfinningsrikedom. Att Känna magi hamnar på nivå 1 då blir mer en bieffekt, för att få till ett tärningsslag (om jag fattat det rätt så lyckas alltid trolleritrick). Finns kanske bättre sätt att lösa det på.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests