User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Sun 05 Feb 2023, 12:05

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 6 av version 3 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Spamma inte trådarna. En god princip är att inte posta igen i samma tråd förrän någon annan har postat emellan. Vill du tillägga något kan du i stället redigera ett tidigare inlägg.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 eller 2 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 3 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
  • Raljanta eller otrevligt formulerade inlägg kommer inte att läsas eller beaktas.
Lämna din feedback senast 28 februari.
Tack!
Fria Ligan
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Sun 05 Feb 2023, 19:52

Att bada på värdshus är exakt en kort vila, fast det kostar pengar... Samma med en klippning.

Nål och tråd lagar trasiga kläder med ett slag för VILDMARKSVANA, tänker att HANTVERK kanske är mer lämpligt.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Sun 05 Feb 2023, 20:26

Att bada på värdshus är exakt en kort vila, fast det kostar pengar... Samma med en klippning.
<>
Att bada och klippa sig läker ett valfritt tillstånd. Det gör även en kort vila men det är inte samma sak.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
SlayStina
Posts: 5
Joined: Sun 05 Feb 2023, 18:56

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Sun 05 Feb 2023, 22:36

Att bada på värdshus är exakt en kort vila, fast det kostar pengar... Samma med en klippning.
Sida 52 Du kan bara utföra en kort vila en gång per skift.
Så om du redan har tagit en kort vila men fortfarande har tillstånd kvar så är ju bad och klippning bra att ha!
 
User avatar
mselberg
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Mon 06 Feb 2023, 11:51

Sid 73 - Rustning & Hjälmar tabellen
Tunnhjälm - Effekt - Borde inte det ändras till Pilbåge?
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Mon 06 Feb 2023, 18:41

Hammare och yxor skulle kanske behöva någonting mer för att göra dem till ett lockande alternativ. Svärd och spjut erbjuder det mesta som de gör (med undantag av egenskapen Krossande, som främst är en nackdel) fast med fler egenskaper och/eller högre Brytvärde.

Kanske de skulle kunna ha aningen högre Brytvärde, en ytterligare positiv egenskap eller exklusiva Specialattacker?
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Tue 07 Feb 2023, 13:12

Det här är uppenbarligen något jag missat för jag har kommenterat om detta både för Beta 1 och 2 utan att det införts, så undrar nu om någon kan hjälpa mig:

Hur vet man vad en dörr, vägg mm har för "KP"? Uppenbarligen finns ett helt system för detta - en kofot ger 2T6 på dörrar mm, förmågan Mästersnickare kan ge extra skada på döda föremål osv osv. Men hittar ingenstans vad de kan tänkas tåla. Föremål verkar även kunna ha skyddsvärde och också kunna skada de föremål som bearbetar dem.

Inte heller äventyren anger något för de dörrar mm som finns där.
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Tue 07 Feb 2023, 13:26

Det här är uppenbarligen något jag missat för jag har kommenterat om detta både för Beta 1 och 2 utan att det införts, så undrar nu om någon kan hjälpa mig:

Hur vet man vad en dörr, vägg mm har för "KP"? Uppenbarligen finns ett helt system för detta - en kofot ger 2T6 på dörrar mm, förmågan Mästersnickare kan ge extra skada på döda föremål osv osv. Men hittar ingenstans vad de kan tänkas tåla. Föremål verkar även kunna ha skyddsvärde och också kunna skada de föremål som bearbetar dem.

Inte heller äventyren anger något för de dörrar mm som finns där.
De äventyr vi har så långt nämner både skyddsvärde och KP för dörrar ett flertal gånger.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Tue 07 Feb 2023, 13:39


De äventyr vi har så långt nämner både skyddsvärde och KP för dörrar ett flertal gånger.
Ah, det stämmer! Tack! Skummade bara äventyrsboken. Då förstår jag principen, att tanken är att det framgår dörr för dörr s.a.s. Jag skulle dock definitvt föredra att det skulle finnas en tabell över vanliga sakers KP i regelboken. Bara redan för att skapa egna äventyr, eller förstå om t.ex. Mästersnickarens T12 i extra skada är bra osv osv. Det finns också oerhört många dörrar i äventyren som KP inte anges för (av naturliga skäl). För att inte tala om väggar mm. En liten tabell skulle ge en SL mycket där.

Förstår inte heller vad tex besvärjelsen Splittra gör mot exempelvis rustningar. Antar att vapens BV är deras "KP", men rustningar, lås, giftbägare, vagnsaxlar osv...?
(EDIT: Menar naturligtvis inte att det skulle behöva finnas värden för allt detta, uatn bara några enstaka exempel att utgå ifrån :) )
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Tue 07 Feb 2023, 13:50

Nu har jag inte läst beta 3 boken från A till Ö men om det inte finns så hade det varit kul med en standardlista över vad lite olika saker tål, ja.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests