User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Sun 05 Feb 2023, 12:06

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 7 av version 3 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Spamma inte trådarna. En god princip är att inte posta igen i samma tråd förrän någon annan har postat emellan. Vill du tillägga något kan du i stället redigera ett tidigare inlägg.
  • Om du redan har postat feedback om något i version 1 eller 2 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 3 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
  • Raljanta eller otrevligt formulerade inlägg kommer inte att läsas eller beaktas.
Lämna din feedback senast 28 februari.
Tack!
Fria Ligan
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Sun 05 Feb 2023, 18:40

Kapitlet Bestiarium är lite knepigt. Det börjar med att beskriva monster och regler för monster. Sen räknas 9 olika monster upp på rad och beskrivs i detalj. Sen kommer helt utan förvarning Orch och Skelett, där det längst ner i beskrivningen står att de inte är monster utan ska räknas som SLP. Eftersom man inte fått någon förvarning om att kapitlet handlar om något annat än monster så det är väldigt lätt att missa den lilla, men viktiga detaljen. Särskilt som det följer fler monster efteråt.

Kapitlet avslutas med en tabell med "Vanliga Djur" utan någon förklaring. Räknas de som SLP, monster eller är de en egen kategori?

Jag tror det vore bättre med tydliga sektioner för Monster, SLP och Djur. Då kan man börja varje sektion med att förklara att det här är en egen kategori varelser som följer dessa regler.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Sun 05 Feb 2023, 20:09

Funderar om inte ett antal monster borde vara svåra att smyga sig på, nu antar jag att det räcker att lyckas med SMYGA, men jag tror att UPPTÄCKA FARA är en färdighet jag som SL gärna skulle ha på de flesta monster.

Tror att SMYGA/GÖMMA SIG också kunde vara en bra färdighet i en del fall (Tänker att tex en mantikora faktiskt kan SMYGA, en jättespindel kan GÖMMA SIG)

Det är ju inte direkt stridsfärdigheter, men de kommer att användas inför strid en hel del.
Last edited by HenrikT on Mon 06 Feb 2023, 09:39, edited 1 time in total.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Sun 05 Feb 2023, 20:12

Troll både tar och läker T6 i skada varje runda de slåss i solljus. vilket lir någon slags nettonoll. Kanske lägga till "...så länge de inte befinner sig i solljus" på regenerera
 
User avatar
SlayStina
Posts: 5
Joined: Sun 05 Feb 2023, 18:56

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Mon 06 Feb 2023, 01:21

Funderar om inte ett antal monster borde vara svåra att smyga sig på, nu antar jag att det räcker att lyckas med SMYGA, men jag tror att UPPTÄCKA FARA är en färdighet jag som SL gärna skulle ha på de flesta monster.
Om ett monster är svårare att smyga sig på kanske spelaren bara ska få slå SMYGA med nackdel?
På sida 84 står det
Slå mot FV 15 när ett monster duckar eller parerar.
och
Alla monster har FV 15 i UNDVIKA.
Kanske är FV 15 ett bra grundvärde generellt för monster om du vill göra motståndsslag eller annat?
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Tue 07 Feb 2023, 15:21

På s84, Ducka & parera
Rubriken: parera bör vara med versalt P, om det ska vara konsekvent med ex efterföljande Avväpna & Greppa (samma sida).

Samma sida och stycke: dubbelt mellanslag: Alla monster kan ducka _ och (...)
Last edited by Pelhle on Tue 07 Feb 2023, 22:52, edited 1 time in total.
 
User avatar
mselberg
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Tue 07 Feb 2023, 16:01

Sidan 86 - Drake - Monsterattacker - 5

Drakbett! Besten öppnar sina stora käftar och slukar ett offer med förfärande hastighet. Attacken ger 4T10 i huggskada.

Vad händer i följande rundor om man blir slukad? Hur kan man ta sig ut? Blir man bara lite tuggad på och sedan utspottad?
 
User avatar
MattiasS
Posts: 45
Joined: Wed 07 Dec 2022, 17:13

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Tue 07 Feb 2023, 18:40

Jag jämförde Beta 2 med Beta 3 i PDF Compare och sammanfattar alla regeländringar endast

Kapitel 7 Bestiarium

s83 Mindre ändring i Upprepade attacker: “nästa attack i tabellen” istället för “Attacken ett steg högre upp i tabellen”
s84 Tillägg: “ Mörker: Om inget annat anges kan monster se i mörker och drabbas inte av effekterna på sidan 52.” Fanns inte förut
s95 Skelett: ny förmåga "Immunitet: Skelett är immuna mot skräck och färdigheten ÖVERTALA“
s99 Vanliga djur har fått Upptäcka fara 10-14
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Wed 08 Feb 2023, 04:45

Sidan 89.
Alla inom 10 meter måste ta ett valfritt Tillstånd. Attacken kan pareras med en sköld.

Ni stavar det tillstånd (med litet t) och inte Tillstånd (med stort t) på nästan alla ställen i Regelboken. Ändra till tillstånd (med litet t) i meningen på sidan 89.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 7 Bestiarium

Wed 08 Feb 2023, 04:50

Sidan 86 - Drake - Monsterattacker - 5

Drakbett! Besten öppnar sina stora käftar och slukar ett offer med förfärande hastighet. Attacken ger 4T10 i huggskada.

Vad händer i följande rundor om man blir slukad? Hur kan man ta sig ut? Blir man bara lite tuggad på och sedan utspottad?

Jag föreslår att draken spottar ut (för drakar kräks väl inte?) rollpersonen om draken förlorar hälften av sina kvarvarande kroppspoäng. Rollpersonen tar automatiskt 1T6 per/sr i skada av drakens magsaft när rollpersonen befinner sig inuti draken. Rollpersonen som befinner sig inuti drakens mage får också attackera draken. Drakens Skydd skyddar inte från attacker som utförs inuti drakens mage. Det är ungefär samma lösning som jag har föreslagit i äventyret Bothilds bryte (SPOILERVARNING!!! LÄS INTE OM NI SKA SPELA ÄVENTYRET BOTHILDS BRYTE!): https://forum.frialigan.se/viewtopic.ph ... kas#p78550

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests