• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 03 Feb 2023, 18:21

Jag funderar på det här med att ta tillstånd vid pressat slag. Det framgår av färdigheterna, hjälteförmågorna, besvärjelserna och kampanjen Dimmornas dal att DoD22 är ett stridsfokuserat spel. Det innebär att det är strategiskt att välja att ta tillstånd på SMI, STY och FYS (för att kunna pressa dödsslaget) sist. Hade det inte varit bättre att man tar ett tillstånd på den grundegenskap som styr färdigheten som man försöker pressa slaget för? T ex att en person som skjuter en pilbåge tar ett tillstånd på just SMI om personen pressar slaget? I annat fall lär spelarna bocka av PSY, INT, KAR innan man börjar bocka av de viktigare FYS, STY och SMI.

En annan grej jag funderar på är om man borde få -1 VP (-1T6 VP?) eller -1KP (-1T6 KP?) om man försöker utföra handlingen när man redan har en nackdel och drabbas av en till nackdel-tärning. Ett sådant system skulle innebära att rollpersoner som redan har en nackdel drabbas hårdare än rollpersoner som inte redan har en nackdel samtidigt som man slipper slå med mer än en nackdel-tärning. Egentligen borde väl två fördelar då ge VP/KP med det kanske blir konstigt. Jag tycker det är problematiskt att nackdelar inte ackumuleras och -x VP/KP skulle råda bot på problemet. Jag tycker det finns ett inbyggt fel i spelsystemet när man kan få fler än en nackdel på ett slag utan att det påverkar utfallet. Det borde inte gå att få mer än en nackdel på ett slag eller också borde mer än en nackdel göra det ännu svårare. Eller göra så att det gör ont (-VP/KP).
Last edited by Faråtzonen on Fri 03 Feb 2023, 18:42, edited 1 time in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 03 Feb 2023, 18:40

Jag funderar på det här med att ta tillstånd vid pressat slag. Det framgår av färdigheterna, hjälteförmågorna, besvärjelserna och kampanjen Dimmornas dal att DoD22 är ett stridsfokuserat spel. Det innebär att det är strategiskt att välja att ta tillstånd på SMI, STY och FYS (för att kunna pressa dödsslaget) sist. Hade det inte varit bättre att man tar ett tillstånd på den grundegenskap som styr färdigheten som man försöker pressa slaget för? T ex att en person som skjuter en pilbåge tar ett tillstånd på just SMI om personen pressar slaget? I annat fall lär spelarna bocka av PSY, INT, KAR innan man börjar bocka av de viktigare FYS, STY och SMI.
DoD'23 är väl inte mer eller mindre fokuserat på strid än tidigare DoD spel (eller andra fantasyrollspel för den delen), men strid är mer komplicerat tar ofta mer plats därför.

Vad gäller att pressa ett slag så finns det två förbehåll (s.32)
  • Du får inte välja ett tillstånd som de redan har.
  • Du måste kunna motivera hur tillståndet uppstår av handlingen du försöker utföra. SL har rätt att avslå uppenbart orimliga förklaringar.
Punkt nummer två kommer ju spela in här. Mina spelare får allt vara väldigt kreativa om de vill t.ex. pressa ett slag för en stridsfärdighet men bocka av tillståndet för Karisma. Men visst jag kommer att lyssna på deras förklaring och man vet aldrig. Ibland kan spelare bli väldans kreativa.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 03 Feb 2023, 18:50

Jag funderar på det här med att ta tillstånd vid pressat slag. Det framgår av färdigheterna, hjälteförmågorna, besvärjelserna och kampanjen Dimmornas dal att DoD22 är ett stridsfokuserat spel. Det innebär att det är strategiskt att välja att ta tillstånd på SMI, STY och FYS (för att kunna pressa dödsslaget) sist. Hade det inte varit bättre att man tar ett tillstånd på den grundegenskap som styr färdigheten som man försöker pressa slaget för? T ex att en person som skjuter en pilbåge tar ett tillstånd på just SMI om personen pressar slaget? I annat fall lär spelarna bocka av PSY, INT, KAR innan man börjar bocka av de viktigare FYS, STY och SMI.
DoD'23 är väl inte mer eller mindre fokuserat på strid än tidigare DoD spel (eller andra fantasyrollspel för den delen), men strid är mer komplicerat tar ofta mer plats därför.

Vad gäller att pressa ett slag så finns det två förbehåll (s.32)
  • Du får inte välja ett tillstånd som de redan har.
  • Du måste kunna motivera hur tillståndet uppstår av handlingen du försöker utföra. SL har rätt att avslå uppenbart orimliga förklaringar.
Punkt nummer två kommer ju spela in här. Mina spelare får allt vara väldigt kreativa om de vill t.ex. pressa ett slag för en stridsfärdighet men bocka av tillståndet för Karisma. Men visst jag kommer att lyssna på deras förklaring och man vet aldrig. Ibland kan spelare bli väldans kreativa.

DoD23 är nog inte mer stridsfokuserat än gamla DoD eller andra fantasyrollpel nej men det har ingen betydelse för mitt resonemang. Min poäng är att fokuseringen på strid och att man kan välja tillstånd riskerar att leda till att spelarna bockar av KAR, PSY och INT före STY, SMI och FYS av taktiskta skäl.

Jag hade glömt att man måste motivera valet av tillstånd. Det gör det såklart svårare att bocka av PSY, KAR och INT före STY, SMI och FYS. Jag gillar dock inte att SL ska bedöma motiveringen då den missgynnar spelare som har svårt att hitta på motiveringar eller svårt att tala för sig vid spelbordet. En tillstånd-mekanik som innebär att man får ett tillstånd på GE som styr färdigheten man slår för är mer neutral (och att man får välja ett annat tillstånd/GE om man redan har ett tillstånd på grundegenskapen).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 03 Feb 2023, 18:57

<>
Jag hade glömt att man måste motivera valet av tillstånd. Det gör det såklart svårare att bocka av PSY, KAR och INT före STY, SMI och FYS. Jag gillar dock inte att SL ska bedöma motiveringen då den missgynnar spelare som har svårt att hitta på motiveringar eller svårt att tala för sig vid spelbordet. <>
Så bra då att spelarna spelar i en grupp som ska samarbeta, om en spelare har svårt att hitta på en förklaring så kanske en annan spelare kan hjälpa till med förklaringen.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Fri 03 Feb 2023, 19:17

<>
Jag hade glömt att man måste motivera valet av tillstånd. Det gör det såklart svårare att bocka av PSY, KAR och INT före STY, SMI och FYS. Jag gillar dock inte att SL ska bedöma motiveringen då den missgynnar spelare som har svårt att hitta på motiveringar eller svårt att tala för sig vid spelbordet. <>
Så bra då att spelarna spelar i en grupp som ska samarbeta, om en spelare har svårt att hitta på en förklaring så kanske en annan spelare kan hjälpa till med förklaringen.

Det står ingenstans i Regelboken att spelarna ska kunna samarbeta. ;) Nej, men allvarligt så är det en regel som öppnar för en godtycklig bedömning från SL sida. Det är i och för dig ofrånkomligt med godtyckliga SL-bedömningar i ett rollspel men reglerna behöver inte inbjuda till det. Att tillståndet drabbar grundegenskapen som styr färdigheten är en enkel och tydlig regel. Eventuellt kan man öppna för att i enstaka fall godta ett annat tillstånd om man tycker det är viktigt att spelarna ska kunna motivera andra tillstånd.
 
Kungen av Nedom
Posts: 13
Joined: Sun 08 Jan 2023, 18:02

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 04 Feb 2023, 11:29

Jag tycker att det är positivt med regler som öppnar för rollspel av spelarna och tolkning av SL.

En stor skillnad och fördel med ttrpg är att det inte är ett brädspel med uttömmande regler i den medföljande pamfletten som täcket allt man får göra i spelet.

Rollspel är mer fritt, man kan göra mer saker och påverka världen mer, där SL finns med som en domare (judge/referee i oldschool-termer) över vad som fungerar i världen, och som ser till så att den är konsekvent och blir trovärdig för spelarna.

Jag är för "rulings over rules". Om inte spelarna litar på sin SL och dennes bedömningar utan måste ha ord i en bok att peka på, där allt är kodifierat och kan "hållas emot SL", så har man ett förhållande i spelgruppen som inte är optimalt, det bäddar inte för ett bra samarbete framöver. Det kanske är lika bra att hitta nya spelare/ny SL som synkar bättre. Det bästa verktyg man kan ha i spelgruppen är tillit.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sat 04 Feb 2023, 23:21

Husregler och spelledarens möjlighet att ändra som han vill är irrelevant för det här forumet. Det enda som är relevant är reglerna som dem är skrivna. Annars skulle det vara poänglöst att överhuvudtaget speltesta rollspel och lämna synpunkter på reglerna då svaret alltid skulle vara "gör hur du vill i din spelgrupp". Oavsett hur fritt det är att tolka, ändra eller ignorera dem officiella reglerna så ska dem vara en bra bas, speciellt då nya rollspelare tenderar följa reglerna mer strikt än veteraner.
 
Kungen av Nedom
Posts: 13
Joined: Sun 08 Jan 2023, 18:02

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 3 Färdigheter

Sun 05 Feb 2023, 09:31

Husregler och spelledarens möjlighet att ändra som han vill är irrelevant för det här forumet. Det enda som är relevant är reglerna som dem är skrivna. Annars skulle det vara poänglöst att överhuvudtaget speltesta rollspel och lämna synpunkter på reglerna då svaret alltid skulle vara "gör hur du vill i din spelgrupp". Oavsett hur fritt det är att tolka, ändra eller ignorera dem officiella reglerna så ska dem vara en bra bas, speciellt då nya rollspelare tenderar följa reglerna mer strikt än veteraner.
Ja, och den skrivna regel jag gillat i detta fall är att spelaren ges möjlighet att fantisera upp en lösning som är situationbaserad och "går utanför" de tidigare presenterade reglerna, med SLs veto.
Vad gäller att pressa ett slag så finns det två förbehåll (s.32)
  • Du får inte välja ett tillstånd som de redan har.
  • Du måste kunna motivera hur tillståndet uppstår av handlingen du försöker utföra. SL har rätt att avslå uppenbart orimliga förklaringar.
Min utvecklade kommentar var att jag tycker det är rätt av FL att ha denna inställning vid designval när de skapar spelet (skriver reglerna).

Sen är det inte min erfarenhet att det är nya spelare som är mer strikta med reglerna och bråkar över tolkningar, utan de brukar vara öppna för att guidas och hjälpas av SL. Men detta är min subjektiva upplevelse och spelar egentligen ingen roll för frågan om vad reglerna faktiskt ska vara.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests