User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Fri 03 Feb 2023, 16:36

Lite väl högt att ha sty krav 7 på slunga, då kan man inte använda något som avståndsvapen med 6 i sty.... samtidigt kan barn använda slunga.
Man kan använda vapen som har för högt STY-krav, man får då en nackdel (s.45).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Fri 03 Feb 2023, 17:44

Lite väl högt att ha sty krav 7 på slunga, då kan man inte använda något som avståndsvapen med 6 i sty.... samtidigt kan barn använda slunga.
Man kan använda vapen som har för högt STY-krav, man får då en nackdel (s.45).

Det här är ännu ett exempel på hur konstigt det är att nackdelar inte ackumuleras. En rollperson som redan har en nackdel kan använda alla vapen lika bra oavsett STY-krav. Jag ser framför mig hur rollpersonerna har ett vapen med högt STY-krav på hästen som de byter till om de får ett tillstånd på STY (Utmattad) eller SMI (Omtöcknad). Ännu konstigare är det narrativt. Ta tillståndet Utmattad (STY) eller Omtöcknad (SMI) och du blir relativt sett bättre på att använda vapen med högt STY-krav. Ett bättre alternativ kan vara att man inte kan använda vapnet alls om man inte når upp till STY-kravet och har (eller får) ett tillstånd på grundegenskapen som styr vapenfärdigheten. Precis som om rollpersonen inte har ens halva STY: "Om din STY inte ens når upp till halva kravet kan du inte använda vapnet alls.".

Det blir jobbigt att hålla koll på dubbla tillstånd. En enklare regel kan vara att en rollperson kan använda vilket vapen som helst oavsett STY utan att få nackdel. Men om rollpersonen får ett tillstånd på SMI (för avståndsvapen) respektive på STY (för närstridsvapen) så måste rollpersonen ha en högre STY än STY-kravet. I annat fall kan rollpersonen inte fortsätta att använda vapnet förrän tillståndet läkts. STY-kravet spelar alltså bara roll om man har ett tillstånd på STY eller SMI. Annars är STY-kravet ointressant. Det är narrativt vettigt att en utmattad (för närstridsvapen) eller en omtöcknad (för avståndsvapen) rollperson inte klarar av att använda vapnet längre om STY-kravet inte är uppfyllt. Det här innebär att alla utvilade och fokuserade personer kan använda alla vapen. Det är först när rollpersonen är utmattad eller omtöcknad som det gäller att ha tillräckligt högt värde i STY. Det här förslaget innebär att man inte får en nackdel av att inte uppfylla STY-kravet utan tvärtom att man inte kan använda vapnet om man får en nackdel (på grundegenskapen som styr vapenfärdigheten) och om man inte uppfyller STY-kravet. Uppfyller man däremot STY-kravet men får en nackdel så kan man fortsätta att använda vapnet men med nackdelen. Systemet med att uppfylla halva STY kan utgå helt.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Fri 03 Feb 2023, 19:09

Kan Mästersmide (längst ner på sidan 74) väljas flera gånger på samma vapen (x10 i pris per gång) eller bara en gång per vapen? Det kanske borde förtydligas. Eventuellt borde också Mästersmide ha Tillgång Sällsynt. Mästersmidda vapen är väl inte bara en kostnadsfråga (x10) utan även en fråga om vanlighet?
 
Kungen av Nedom
Posts: 13
Joined: Sun 08 Jan 2023, 18:02

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Sat 04 Feb 2023, 11:51


Det blir jobbigt att hålla koll på dubbla tillstånd. En enklare regel kan vara att en rollperson kan använda vilket vapen som helst oavsett STY utan att få nackdel. Men om rollpersonen får ett tillstånd på SMI (för avståndsvapen) respektive på STY (för närstridsvapen) så måste rollpersonen ha en högre STY än STY-kravet. I annat fall kan rollpersonen inte fortsätta att använda vapnet förrän tillståndet läkts. STY-kravet spelar alltså bara roll om man har ett tillstånd på STY eller SMI. Annars är STY-kravet ointressant. Det är narrativt vettigt att en utmattad (för närstridsvapen) eller en omtöcknad (för avståndsvapen) rollperson inte klarar av att använda vapnet längre om STY-kravet inte är uppfyllt. Det här innebär att alla utvilade och fokuserade personer kan använda alla vapen. Det är först när rollpersonen är utmattad eller omtöcknad som det gäller att ha tillräckligt högt värde i STY. Det här förslaget innebär att man inte får en nackdel av att inte uppfylla STY-kravet utan tvärtom att man inte kan använda vapnet om man får en nackdel (på grundegenskapen som styr vapenfärdigheten) och om man inte uppfyller STY-kravet. Uppfyller man däremot STY-kravet men får en nackdel så kan man fortsätta att använda vapnet men med nackdelen. Systemet med att uppfylla halva STY kan utgå helt.
Gillade det här, känns enkelt att implementera och förstå både som regel och i världen.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Sat 04 Feb 2023, 15:40


Det blir jobbigt att hålla koll på dubbla tillstånd. En enklare regel kan vara att en rollperson kan använda vilket vapen som helst oavsett STY utan att få nackdel. Men om rollpersonen får ett tillstånd på SMI (för avståndsvapen) respektive på STY (för närstridsvapen) så måste rollpersonen ha en högre STY än STY-kravet. I annat fall kan rollpersonen inte fortsätta att använda vapnet förrän tillståndet läkts. STY-kravet spelar alltså bara roll om man har ett tillstånd på STY eller SMI. Annars är STY-kravet ointressant. Det är narrativt vettigt att en utmattad (för närstridsvapen) eller en omtöcknad (för avståndsvapen) rollperson inte klarar av att använda vapnet längre om STY-kravet inte är uppfyllt. Det här innebär att alla utvilade och fokuserade personer kan använda alla vapen. Det är först när rollpersonen är utmattad eller omtöcknad som det gäller att ha tillräckligt högt värde i STY. Det här förslaget innebär att man inte får en nackdel av att inte uppfylla STY-kravet utan tvärtom att man inte kan använda vapnet om man får en nackdel (på grundegenskapen som styr vapenfärdigheten) och om man inte uppfyller STY-kravet. Uppfyller man däremot STY-kravet men får en nackdel så kan man fortsätta att använda vapnet men med nackdelen. Systemet med att uppfylla halva STY kan utgå helt.
Gillade det här, känns enkelt att implementera och förstå både som regel och i världen.

En ännu enklare regel är att man aldrig kan använda vapen som har högre STY-krav än rollpersonen har i STY. Det gör STY till en ännu viktigare grundegenskap i spelet men samtidigt blir regeln busenkel. Mitt förslag att STY bara spelar roll om man har en nackdel på grundegenskapen som styr vapenfärdigheten kan vara en frivillig regel.

Jag tycker att Fria Ligan ska undvika att överanvända systemet med fördelar/nackdelar eftersom fördelar och nackdelar inte ackumuleras. Här är ett konkret exempel på hur konstigt det blir när utmaningens svårighetsgrad ger en nackdel och rollpersonen redan har en nackdel: https://forum.frialigan.se/viewtopic.ph ... ara#p78528
Det är därför jag föreslog i en tidigare kommentar att de som redan har en nackdel borde behöva "betala" 1 VP för att få utföra handlingen (med den nackdel på slaget som de redan har) medan de som inte har en nackdel får slå med nackdel (utan att det kostar 1 VP). Regeln blir alltså att du måste betala 1 VP för att få utföra en handling som på grund av svårighetsgraden ger en nackdel om du redan har en nackdel sedan innan på grundegenskapen som styr färdigheten. Då är extra nackdelar inte "gratis". Att jag föreslår 1 VP är för att man slipper slå tärning (det tar tid att slå 1T6) och det ligger nära nuvarande system som innebär att mer än en nackdel på samma GE/färdighet inte betyder något för rollpersoner som redan har en nackdel på grundegenskapen. Om det skulle kosta 1 VP så är det i alla fall inte "gratis" att få en nackdel på färdighetsslaget bara för att man redan har en nackdel på grundegenskapen som styr färdigheten. Detta kan också vara en frivillig regel för att spelsystemet inte ska bli mer komplicerat för nybörjaren.

Det stora problemet med nuvarande nackdel-system är att Fria Ligan har valt samma system som kostnad för pressde slag (ta en nackdel) som för att ange svårighetsnivå på handlingar. Detta innebär en risk att nackdelar staplas på varandra (1 nackdel på grundegenskap + 1 nackdel för svårigheten) varpå alla nackdelar utom den första är "gratis". Det leder i sin tur till att rollpersoner som redan har en nackdel på grundegenskapen som styr färdigheten blir relativt bättre på att utföra handlingar som ger nackdelar jämfört med rollpersoner som inte redan har nackdel på grundegenskapen som styr färdigheten. Tillstånd-nackdelen konsumerar svårighet-nackdelen på färdighetsslaget. Det är narrativt konstigt att rollpersoner som redan har en nackdel plötsligt blir lika bra som rollpersoner som i stunden drabbas av en nackdel på grund av att det är svårt att lyckas med den enskilda handlingen, tycker jag. Att införa en kostnad på totalt 1 VP per handling om man har/får 2+ nackdelar på slaget (eller 1 VP per nackdel utöver den första så att 3+ nackdelar svider mer än 2 nackdelar?) skulle kunna vara en lösning. Narrativt förklaras kostnaden i VP med att man är för dålig på att lyckas om man har en nackdel på grundegenskapen (tillstånd) och får en nackdel på färdighetsslaget (svårighet) men genom att bita ihop så klarar man ändå att försöka utföra handlingen (med en nackdel-tärning). I exemplet med den hungriga gripen i länken så skulle det här systemet innebära att alla rollpersoner får slå för Upptäcka fara med en nackdel medan de som redan hade en nackdel på INT (som styr färdigheten Upptäcka fara) dessutom måste betala 1 VP för att få slå för Upptäcka fara med en nackdel.

Eftersom pressade slag är en frivillig regel och eftersom pressade slag sägs vara den vanligaste anledningen till att drabbas av tillstånd så är risken för 2+ nackdelar (1 nackdel för tillstånd och 1 nackdel för svårighetsnivå) på ett slag vanligare om man tillämpar den frivilliga regeln med pressade slag. Således bör också kostnaden 1 VP vara en frivillig regel som ingår i den frivilliga regeln pressade slag eller i varje fall rekommenderas att användas tillsammans med den frivilliga regeln med pressade slag.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests