Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Tue 10 Jan 2023, 23:25

+1, det blir märkligt när RP springer omkring med 10 svärd de hittat, som har 0 belastning
Vet inte vad exakt vad du +1:ar men tänkte bara flika in att 10 svärd är 10 ägodelar och måste således skrivas på var sin rad under packning såvida de inte är en utav dina tre 'vapen till hands' som inte räknas in i packning. Att det står vikt på utrustning och inte på vapen och rustningar är för att utrustning ibland kan räknas som tunga eller som småsaker.
Ok, det är ju ändå märkligt att en tung stridshammare (med STY-krav 16) har samma belastning som en liten träklubba (krav 7) om någon av dem inte är ”till hands”, så fortsatt borde vapen ha angiven vikt.

I texten om belastning (s 45) står det mest om föremål och dess vikter. Vissa är tunga annars är de 1. Det bör nog, om det är så att alla vapen är 1 (om de inte är till hands), förtydligas där att föremål inbegriper vapen som inte är till hands.

Att en tung stridshammare och en flöjt har samma vikt är väldigt märkligt.
Last edited by Pelhle on Tue 10 Jan 2023, 23:42, edited 1 time in total.
 
User avatar
Short Fey
Posts: 398
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Tue 10 Jan 2023, 23:39

+1, det blir märkligt när RP springer omkring med 10 svärd de hittat, som har 0 belastning
Vet inte vad exakt vad du +1:ar men tänkte bara flika in att 10 svärd är 10 ägodelar och måste således skrivas på var sin rad under packning såvida de inte är en utav dina tre 'vapen till hands' som inte räknas in i packning. Att det står vikt på utrustning och inte på vapen och rustningar är för att utrustning ibland kan räknas som tunga eller som småsaker.
Ok, det är ju ändå märkligt att en tung stridshammare (med STY-krav 16) har samma belastning som en liten träklubba (krav 7) om någon av dem inte är ”till hands”, så fortsatt borde vapen ha angiven vikt.
Kanske kan behöva lite förtidligande, men jag gillar att grund iden är "Varje föremål väger 1, oavsätt om det är ett vapen eller verktyg etc, om inget annat sägs." När man väl lärt sig det är det lätt att komma ihåg. Förstår vad du menar med att en fjöt och en stridshammar väger lika mycket, men jag ser det lite som hur du packar dina föremål lika mycket som hur mycket de väger.
Beware the fey!
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Tue 10 Jan 2023, 23:50



Vet inte vad exakt vad du +1:ar men tänkte bara flika in att 10 svärd är 10 ägodelar och måste således skrivas på var sin rad under packning såvida de inte är en utav dina tre 'vapen till hands' som inte räknas in i packning. Att det står vikt på utrustning och inte på vapen och rustningar är för att utrustning ibland kan räknas som tunga eller som småsaker.
Ok, det är ju ändå märkligt att en tung stridshammare (med STY-krav 16) har samma belastning som en liten träklubba (krav 7) om någon av dem inte är ”till hands”, så fortsatt borde vapen ha angiven vikt.
Kanske kan behöva lite förtidligande, men jag gillar att grund iden är "Varje föremål väger 1, oavsätt om det är ett vapen eller verktyg etc, om inget annat sägs." När man väl lärt sig det är det lätt att komma ihåg. Förstår vad du menar med att en fjöt och en stridshammar väger lika mycket, men jag ser det lite som hur du packar dina föremål lika mycket som hur mycket de väger.
En enkel rad på s 73 om att ”de vapen som har 13 eller mer i Sty räknas som ett tungt (vikt 2) föremål, om du inte har det som ett av dina tre vapen till hands”. Så hade det känts aningen mer realistiskt (utan att bli för simulationistiskt).
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Wed 11 Jan 2023, 10:53

Det finns inga vikter på vapen och rustningar, samtidigt som väldigt mycket annat väger...... lite orimligt
Jag vet att vapen till hands inte räknas, men säg krigaren Ollvar har Svärd, sköld och armborst. Han hittar ett tvåhandsvärd eller en helrustning som han vill sälja, vad väger det/den?
Jag tror i regel om det inte specifict står nånting, väger varje föremål 1. Detta innebär du behöver bara ha koll på föremålen som väger annorlunda.
Jag skulle nog tolka det så, men jag ser det inte i reglerna.

FFA skulle jag vilja att man byter ut "Vapen till hands" till "Föremål till hands", då magikern kanske vill ha trästav, trollspö och formelsamling, Barden vill ha dolk, reservdolk och flöjt osv...DVS föremål man vill ha tillgång till som inte tar en handling att dra upp. Jag tänker också att ytterligare vapen (som inte är till hands) anses packade och således tar en handling att ta upp. Det är lite tråkigt för kastvapen, tänker att just kastknivar od kunde räknas som matransoner, 4 kastknivar är 1 vapen till hands elle rnågot.
 
Kungen av Nedom
Posts: 13
Joined: Sun 08 Jan 2023, 18:02

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Wed 11 Jan 2023, 15:02


Kanske kan behöva lite förtidligande, men jag gillar att grund iden är "Varje föremål väger 1, oavsätt om det är ett vapen eller verktyg etc, om inget annat sägs." När man väl lärt sig det är det lätt att komma ihåg. Förstår vad du menar med att en fjöt och en stridshammar väger lika mycket, men jag ser det lite som hur du packar dina föremål lika mycket som hur mycket de väger.
Jag håller med om detta! Är jättebra med ett system för att mäta hur mycket rollpersonerna bär med sig, det spelar in i det osr-tema som finns genomgående, samt att detta är enkelt att använda sig av. Hellre att det blir lite disonans mellan storleken/tyngden på vissa saker men att systemet blir smidigt att används, än att det blir krångligt men mer realistiskt. Tycker nuvarande system är smidigt och snyggt.
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Thu 12 Jan 2023, 03:21

Det vore taktiskt intressant om det var större skillnad mellan Yxor och Hammare, särskilt för Krigare. Svärd och Spjut har sina unika fördelar: Svärd är är mångsidiga (Sticka, Hugga och parera) och Spjut är Långa. Både Yxor och Hammare är Fällande. Det som skiljer Yxor och Hammare åt är huruvida dom är lite sämre mot ringbrynja eller mot läder.
Ett förslag är att ta bort Fällande från Hammare och lägga till någon egenskap på Krossande, t.ex. att målet blir tillfälligt bedövat vid perfekt slag eller om man siktar på och skadar huvudet (nackdel på slag).

En sådan ändring skulle göra att Krigaren tydligare blir den som väljer vapen efter taktik, istället för att bara vara den som använder "det som finns till hands".
 
Steeltoe
Posts: 5
Joined: Thu 17 Apr 2014, 10:51

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Thu 12 Jan 2023, 20:39

Går det inte att ta bort nitläder och ersätta med tex gambeson/rusttröja?

Under bruksföremål så borde det finnas någon form av presenning som skydd mot väder och vind för de som saknar tält, eller reser lätt (och kallt)
Lägga till tvätt av kläder? kanske i kombo med lagning av kläder?
Lagning/reparation av utrustning
Hygienutrustning, tvål, öronskopa osv
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Wed 18 Jan 2023, 15:23

Såg att förflyttningsbegränsningen på plåtrustning är borttagen från beta v1 till v2. Tycker det var en väldigt bra regel och att den borde återinföras. Mycket begränsningar på plåt funkar - det kommer fortfarande att vara dunder att ha plåt för en strid med en massa orker.

En tanke är även att ta bort Undvika-begränsningen på ringbrynja och ersätta med Hoppa&klättra. Det skulle göra ringbrynja mer viabelt som allroundrustning som också funkar för monsterfighter.
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Wed 18 Jan 2023, 15:29

Kortbåge verkar lite väl dyrt på 25 guld - borde kortbåge inte vara billigare eller max i nivå med vad ett bredsvärd kostar?
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 6 Utrustning

Fri 03 Feb 2023, 15:37

Lite väl högt att ha sty krav 7 på slunga, då kan man inte använda något som avståndsvapen med 6 i sty.... samtidigt kan barn använda slunga.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests