Tue 31 Jan 2023, 21:47
Jag dikuterade med en av mina spelare som nu också läst igenom reglerna och är mycket taggad på detta spel.
Vi diskuterade då skada, kp och död. Båda känner att det är lite på gränsen "för lätt" att komma på benen och få tillbaka kp, både med LÄKEKONST och vila, helande osv.
En ändring vi diskuterade, som känns väldigt enkel och som löser mycket (Obs utan att ha speltestat, min feedback är endast baserad på läsning av betan och att ha spelat mycket rollspel), är att misslyckade dödsslag "lever kvar" tills efter en lång vila. En gång per lång vila kan man slå ett slag mot FYS, lyckas det "läker" man ett misslyckat dödsslag.
Kp blir då liksom ens "grit"; äventyrsglöd, kämparvilja, erfarenhet och tur. Något man med lite vila kan få tillbaka för att fortsätta äventyrsdagen.
Medan ens dödsslag görs mot ens "flesh", eller faktiska kropp och hälsa. Man har bara tre av dessa, och de läks max en per lång vila.
Detta gör att man kan få en minotaurs yxa i huvudet, förlora all sin kp, gå ner i backen, ÖVERTALAS att komma upp igen, "se efter" hur jävligt slaget var egentligen (rulla döddslag, lyckade = hade tur, var inte så farligt, misslyckade = fan jag blöder). Får man lite LÄKEKONST så plåstras ens "grit" om, slå en t6, få lite ny vind i seglen, men kanske fortfarande med ett riktigt sår i sidan (ett misslyckat dödsslag).
Jag tycker denna enda ändring till fullo passar in i den fantasi de nuvarande reglerna presenterar. Samtidigt tar det ett litet steg till närmare OSR med dödlighet, och bort från dnd 5e och superhjältar som kan gå i backen 17 gånger och sen stå upp som om inget hänt.
Bara mina två kopparmynt. Är nog en homebrew vi kommer köra iaf!