Nu har jag haft tid att simulera lite.
Jag måste erkänna att jag blev förvånad över hur liten inverkan den passiva partens FV har.
I ett vanligt motståndslag enligt beta 2 så har den aktiva partens FV hyfsat stor inverkan på utgången. Den aktiva partens chans att vinna varierar (beroende på dess FV) mellan ca 15% och 60% mot en passiv motståndare med FV 10. Men den passiva partens inverkan på utgången är (som Gaddeborg påpekat) väldigt liten. Chansen att vinna varierar bara mellan ca 56% och 62% mot en aktiv motståndare med FV 10! Variationen är större om den aktiva parten har högre FV och lägre om den aktiva parten har lägre FV. Jag skulle rent av påstå att den passiva partens inverkan blir speltekniskt försumbar om den aktiva parten har FV under 10.
Så jag tycker de föreslagna reglerna har tre problem:
1. Reglerna är onödigt komplicerade. Tre olika steg för vanligt motstånd plus en variant för öppet motstånd.
2. Reglerna uppmuntrar till passivitet. Om båda parter har FV 10 har den passiva parten över 60% chans att vinna, och det blir ännu mer orättvist vid lägre FV.
3. Den passiva partens FV spelar oftast väldigt liten roll.
Fördelarna med de föreslagna reglerna är att man inte behöver räkna i huvudet eller slå i tabell. Men det värderar jag personligen inte särskilt högt. När jag började spela DoD i tonåren så tyckte jag det var spännande med alla tabeller.
Den klassiska motståndstabellen bygger på följande superenkla beräkning:
CL = Ditt FV - Motståndarens FV + 10
Om man skriver ut det i klartext i reglerna, samt lägger in en tabell, både i regelboken och på spelledarskärmen, så tror jag att det blir både bättre, enklare och snabbare.
Förslag på regeltext:
"Ibland måste du övervinna en fiendes motstånd för att lyckas med en handling. Då slår du ett så kallat motståndsslag. Ditt färdighetsvärde eller grundegenskap ställs mot motståndarens. Du lyckas med din handling om du slår lika med eller lägre än ditt värde minus motståndarens värde plus tio."
PS.
Jag tycker den klassiska motståndstabellen funkar bra så länge den används för motstånd mellan värden som baseras på 3T6, dvs värdena är normalfördelade runt 10. Men i de gamla reglerna så användes motståndstabellen ibland för motstånd mellan effektgrader av magi. Det var INTE en bra idé. Jag tycker inte det är rimligt att E2 bara har 55% chans att vinna mot E1.