Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 8 Äventyr

Fri 30 Dec 2022, 03:13

Sidorna 85 (texten, inte tabellen), 104 och 105. Ordet "speldata" har ett konstigt (för kort?) avstånd mellan e:et och l:et. Jämför med ordet speldata på sidorna 55, 60, 80, 81, 85 (i tabellen, inte texten). Eller är det min pdf-läsare som skojar med mig?
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 8 Äventyr

Fri 30 Dec 2022, 03:21

Sidan 105. Jag kanske har missat hur skadebonus fungerar men varför står det STY/SMI +T4 eller +T6 i tabellen över typiska SLP? SLP har ju inga grundegenskaper. Vad betyder STY +T4 för Vakt, SMI +T4 för Kultist osv? Kolla att det är rätt att det ska stå en grundegenskap framför skadebonusen för typiska SLP.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 8 Äventyr

Fri 30 Dec 2022, 03:24

Sidan 106. Egenskapen Kultist. Vad är det för konstig egenskap? Låter mer som en sysselsättning eller en grupptillhörighet än en egenskap. Tycker inte alls att den passar in bland alla andra egenskaper i samma kolumn i tabellen.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 8 Äventyr

Fri 30 Dec 2022, 21:48

Sidan 109, T6-kolumnen. Är inte "ett rykte" och "skvaller" i princip samma sak? Ni kanske borde byta ut skvaller mot något annat, t ex "en sanndröm".

Jag tror också att "ett brev" är ett lite väl modernt kommunikationssätt för ett medeltida samhälle i utkanten av den kända världen. Postväsendet växte fram på 1600-talet i Sverige och existerade i praktiken inte ute på landsbygden förrän lantbrevbäringen startade 1877. Nu utspelar sig förstås inte DoD22 i Sverige men ändå. Ni kanske ska byta "ett brev" mot "ett meddelande" och "ett bud" mot "en maning/befallning".
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 8 Äventyr

Wed 04 Jan 2023, 01:16

Jag saknar en tabell för vad som händer under återfärden från äventyrsplatsen tillbaka till Utkante. Särskilt eftersom äventyren i kampanjen verkar leda tillbaka till Utkante.

Under kampanjen kommer sedan Utkante att fungera som en viktig plats för rollpersonerna – en plats dit de återvänder för att återhämta sig mellan sina strapatser, köpa utrustning eller söka efter information.

Ta en titt på det här.
Most aged heroes agree that travel is a youngster's game, but few of us are fortunate enough to teleport home after conquering the dungeon. To help wind down after an adventure, we introduce simple and amusing rules for traveling home.
https://www.drivethrurpg.com/product/41 ... --Travails

Jag har inte läst Grizzled Adventures men jag söker alltså efter en enkel tabell som hjälper SL att avögra vad som händer under hemfärden. Jag tänker mig en tabell som heter Hemfärden och som ser ut som något i stil med tabellen nedan. Tanken är inte att den ska ta tid att spela utan mer för att spelarna ska känna att de faktiskt färdas hemåt. Man teleporterar sig inte tillbaka till Utkante.

T6
1. En rollperson tappar ett värdefullt föremål. Slå tärning för vem och vad.
2. En rollperson skadar sig under hemfärden och börjar nästa speltillfälle med tillståndet X.
3. En rollperson snubblar oväntat över ett fynd. Dra ett skattkort.
4. En skadeskjuten börn eller utsvulten varg attackerar rollpersonerna. En av rollpersonerna får T6 KP i skada innan rollpersonerna dräper björnen/vargen. Slå för vem.
5. ...
6. ...
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 8 Äventyr

Tue 10 Jan 2023, 21:47

S 102. Slumptabeller.
Jag förstår om boken börjar bli fullmatad, men saknar egentligen en T12-T20-tabell för generella slumphändelser under nattens vila. Möjligen med modifikation om någon håller vakt.
 
CHLN
Posts: 15
Joined: Thu 12 Jan 2023, 18:53

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 8 Äventyr

Thu 12 Jan 2023, 20:07

Sidan 105, Bossar
Ta bort "yrkes-". Yrkesförmågor har utgått.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 8 Äventyr

Fri 27 Jan 2023, 17:17

Jag vet inte vilken tråd jag ska posta det här i. Tänk på att rutnätet på stridskartan (battle map) behöver överensstämma med storleken på figurernas plastfötter (cardboard standes). Riotminds missade detta i Ruin Masters. Ruin Masters rutor på golvplanerna var alldeles för små jämfört med figurernas plastfötter. Om plastfötterna är normala och rutorna är lika stora som rutorna på Äventyrsspels gamla golvplaner så bör de passa.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests