patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Fri 06 Jan 2023, 14:11

s.46, Möte med Maladûk
"Om rollpersonerna mot förmodan dödar Maladûk har de gått miste om en viktig allierad i slutstriden."

Varför skulle RP inte försöka döda Maladûk? I startscenen lärde sig RP att svartalfer attackerar utan att fråga först och inget annat i äventyret indikerar att de går att förhandla med. Om RP har slagit sig fram genom svartalfer för att komma fram till Maladûk, kan jag inte se varför de skulle ändra taktik eller varför Maladûk skulle vilja förhandla med de som haft ihjäl alla hennes svartalfer (förutom för att rädda sitt eget skinn förstås).
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Sat 07 Jan 2023, 04:13

s.46, Möte med Maladûk
"Om rollpersonerna mot förmodan dödar Maladûk har de gått miste om en viktig allierad i slutstriden."

Varför skulle RP inte försöka döda Maladûk? I startscenen lärde sig RP att svartalfer attackerar utan att fråga först och inget annat i äventyret indikerar att de går att förhandla med. Om RP har slagit sig fram genom svartalfer för att komma fram till Maladûk, kan jag inte se varför de skulle ändra taktik eller varför Maladûk skulle vilja förhandla med de som haft ihjäl alla hennes svartalfer (förutom för att rädda sitt eget skinn förstås).

Scenen är en skrivbordskonstruktion för att rollpersonerna och Maladûk ska kunna göra gemensam sak. Scenen är narrativt konstig eftersom inget i äventyret talar för att rollpersonerna ska se Maladûk som något annat än en fiende. Svartalferna har attackerat rollpersonerna i startscenen, stulit mjöl i Utkante, fångat och attackerat rollpersonerna i en fångstgrop, slagits mot rollpersonerna i gruvan osv. Det enda rollpersonerna kan känna till det är att Maladûk finns i gruvan eftersom svartalfer kan ha berättat det, bl a enligt texten i det slumpmässiga mötet nr 8 på sidan 29. Det i sig gör knappast att rollpersonerna ser Maladûk som en potentiell vän. Jag kan inte minnas att det står någonstans i äventyret hur rollpersonerna ska få reda på Maladûks mål. Tror bara att det är SL som får reda på det på sidan 8. Ett alternativ är att rollpersonerna hör mörka röster som verkar smida långtgående planer precis innan de stövlar in i rummet där Maladûk är. Då är det ganska toligt att rollpersonerna försöker stanna och lyssna på planerna. I det läget skulle rollpsersonerna kunna höra Maladûk avslöja sin plan. Det kan förändra rollpersonernas inställning till Maladûk, orcherna och svartalferna. Jag tycker att beskrivningen i början av sidan 46 i Äventyrsboken inte räcker på långa vägar.

I mitten av rummet, sam­lade runt en gruvvagn, står en skara orcher inbegripna i ett hätskt meningsutbyte.

Sedan kan texten instruera SL att be spelarna slå för PSY för att höra vad orcherna säger i detalj. Om någon rollperson lyckas så kan SL läsa upp t ex
Rollpersonerna hör Maladûk säga att hon fruktar att demonmagikern Azrahel Koth kommer att bli en övermäktig motståndare om han lyckas hitta alla delar av drakkejsarstatyetten. Hon har också skickat ut orchpatruller och vargberidna svartalfer för att hitta statyettens fyra delar innan Azrahels kultister hittar delarna.
.
Då får spelarna hela storyn med orchernas roll i Dimmornas dal. Som det står nu i äventyret så är risken stor att spelarna ska missa vad "det hätska meningsutbytet" handlar om, särskilt eftersom texten säger till SL att klippa direkt till att rollpersonerna och Maladûk står öga mot öga med varandra varpå Maladûk frågar vilka rollpersonerna är och vad de gör här. Äventyrskonstruktören har alltså bestämt att rollpersonerna ska ges möjlighet att förhandla med Maladûk men spelarna har inte fått något skäl att se Maladûk som något annat än en slutboss som de ska slå ihjäl. Det är möjligt att jag har missat det eller att det står i de äventyr som inte finns med i betan av Äventyrsboken men just nu känns det som att äventyrskonstruktören bara har förklarat Maladûks och orchernas roll (sid 8) i kampanjen för spelledaren och inte för spelarna.

Oavsett om rollpersonerna dyker upp i sällskap med svartalfer eller inte reagerar Maladûk och hennes följe med att dra vapen. De kräver att få veta vilka rollpersonerna är och vad de gör här. Maladûk är mycket misstänksam och det krävs ett slag mot ÖVERTALA för att blidka henne.

En relaterad fråga är varför rollpersonerna skulle berätta för Maladûk vilka de är och vad de gör där om rollpersonerna inte känner Maladûk som annat än en fiende. Svartalferna har bara varit fiender till rollpersonerna (till och med i startscenen). Det är väl inte så troligt att spelarna väljer att deras rollpersoner berättar sanningen för Maladûk om spelarna ser henne, svartalferna och orcherna som fiender. Spelarna är knappast som skurkarna i Tintin som avslöjar hela planen för fienden eftersom de ändå räknar med att fienden inte kommer att kunna stoppa dem. Risken för strid på liv och död får nog anses ganska uppenbar om inte SL "tweakar" scenen.
Last edited by Faråtzonen on Sun 15 Jan 2023, 12:06, edited 1 time in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Mon 09 Jan 2023, 04:04

Sidan 42.

Statyn som Bothild reste över sig själv revs när porten till Bothilds bryte förseglades efter katastrofen. Huvudet är sedan länge borta. Den uppmärksamme noterar fyra långa, smala flätor över bröstet.

Bothild ser inte ut på det sättet på sidan 44. Däremot passar beskrivningen av Vagnhild och Okald i Utkante in på beskrivningen. Risk för förvillning/villospår. Jag föreslår att ni ändrar till "Statyn som Bothild reste över sig själv revs när porten till Bothilds bryte förseglades efter katastrofen. Huvudet är sedan länge borta. Den uppmärksamme noterar ett öra från statyn på marken framför statyn. Örat har ett kvadratiskt örhänge i sten. Där örat suttit fast på statyns huvud finns en bit av en smal fläta i sten".

Det skulle hjälpa spelarna att identifiera bilden på personen på sid 44 som samma person som statyn föreställer.
 
BernhardEriksson
Posts: 17
Joined: Mon 23 Jan 2023, 23:19

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Äventyrsboken - Kapitel 6 Bothilds bryte

Fri 27 Jan 2023, 01:21

Sidan 39, det står "(se slumpmöten i kapitel 4)" vilket i sig är helt rätt, men andra platser (så vitt jag sett) med hänvisningar är också klickbara i PDFen, denna är inte det.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests