• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
User avatar
mselberg
Posts: 35
Joined: Tue 03 Jun 2014, 16:31
Location: Bromma, Stockholm

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 26 Jan 2023, 09:59

Erfarenhet - sid 29

Tycker det är lite otydligt ifall man får ett förbättringskryss för varje gång man slår ett drak- eller demonslag eller om man bara kan få ett per färdighet.
Finns ju bara en kryssruta vid färdigheterna och förstår det inte finns plats för flera men kan uppfattas som om man bara kan få ett kryss, vilket kanske är den korrekta tolkningen.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 26 Jan 2023, 12:17

(Jag sökte efter detta i forumet men hittade ingenting, om det redan tagits upp så ber jag om ursäkt.)

Borde inte Anka egentligen heta Ankfolk?

Annars har de samma namn som faktiska ankor i fiktionen.

Dessutom så kallas ju det andra pälsklädda släktet vargfolk, vilket rör till det ytterligare.

Tack för mig!
Tänker att det liksom mycket annat är en språklig klurighet som vi klarar av att hantera genom kontext "skicka Olle att mata ankorna" är inte samma som "Nej vi har ingen chans att hinna undan om ankorna anfaller", även i vårt vanliga språk finns det fullt av exempel på homonymer, och det är inget större problem. "Lägg den i asken", och "Hugg ner asken" är två helt olika askar....ändå klarar vi av det. Det möjliggör även att i fortsättningen spela på humor.... "Till maten får ni ankleverpastej" .... Quackel ser sig försiktigt om och frågar värden...."Inte för att vara sådan, men jag vill bara en extra gång försäkra mig om att vi menar anklever, och inte anklever, om ni förstår vad jag menar....."
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 27 Jan 2023, 00:04

<>
Fria Ligan har valt att rollpersonerna ska vara könlösa i DoD. Förmodligen ligger någon tokig feministisk uppfattning bakom beslutet. Det är konstigt att SLP är män och kvinnor när rollpersonerna inte har kön. Också konstigt att bilderna på släktena visar både hur män och kvinnor i släktet ser ut och sedan har rollpersonen inget kön.
Du har påpekat det här förut och det är lika fel då som nu, så var vänlig att sluta med att repetera felaktigheter. Rollpersoner är inte könlösa, bara för att det inte finns någon plats på rollformulären för det. Det är en del beskrivningen och bakgrunden till din karaktär, detta är något man får skriva någon annanstans då det är svårt att få plats med allt på rollformuläret.

Jag anser att allt av värde för beskrivningen av rollpersonen bör framgå av rollformuläret. Karanktärens bakgrund saknar mer eller mindre betydelse i ett rollspel som DoD. Jag kan inte minnas att jag har läst i DoD22 att man bör skriva upp bakgrunden till karaktären, kön och liknande "någon annastans". I ett rollspel som DoD22 framgår rollpersonen av informationen på rollformuläret. Står det inte på rollformuläret så saknar det betydelse i spelet, typ. Att rollformuläret skulle sakna plats är inte sant. Det skulle t ex gå alldeles utmärkt att ha med kön bredvid Yrke (under Ålder) på rollformuläret. Yrkestitlarna innehåller inte fler bokstäver (som mest 8 bokstäver) än släktestitlarna (med undantag för Sjöfarare och Hantverkare som innehåller 9 respektive 11 bokstäver). Finns det plats för Ålder bredvid Släkte så finns det plats för Kön bredvid Yrke. Jag tror inte på att Fria Ligan skulle utelämnat rollpersonens kön på grund av platsbrist på rollformuläret. Det låter mer som ett påhitt från din sida.
Last edited by Faråtzonen on Fri 27 Jan 2023, 02:40, edited 3 times in total.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 27 Jan 2023, 00:57

(Jag sökte efter detta i forumet men hittade ingenting, om det redan tagits upp så ber jag om ursäkt.)

Borde inte Anka egentligen heta Ankfolk?

Annars har de samma namn som faktiska ankor i fiktionen.

Dessutom så kallas ju det andra pälsklädda släktet vargfolk, vilket rör till det ytterligare.

Tack för mig!

Om det heter halvling (för att halvlingar är hälften så höga som vanliga människor) så borde väl Anka heta Plattfoting eller Näbbing. ;)
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 27 Jan 2023, 18:28

Erfarenhet - sid 29

Tycker det är lite otydligt ifall man får ett förbättringskryss för varje gång man slår ett drak- eller demonslag eller om man bara kan få ett per färdighet.
Finns ju bara en kryssruta vid färdigheterna och förstår det inte finns plats för flera men kan uppfattas som om man bara kan få ett kryss, vilket kanske är den korrekta tolkningen.

Behöver definitivt förtydligas, och oavsett vilken tolkning som är rätt så borde rollformuläret ändras:
1) Om det är max 1 kryss från drak-/demonslag så borde det läggas till en kryssruta till; en för drak-/demonslag och en för fria kryss.
2) Om det likt tidigare utgåvor inte finns någon gräns, så borde kryssrutan ersättas av en erfarenhetskolumn som i tidigare utgåvor.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Sun 29 Jan 2023, 06:34

<>
Fria Ligan har valt att rollpersonerna ska vara könlösa i DoD. Förmodligen ligger någon tokig feministisk uppfattning bakom beslutet. Det är konstigt att SLP är män och kvinnor när rollpersonerna inte har kön. Också konstigt att bilderna på släktena visar både hur män och kvinnor i släktet ser ut och sedan har rollpersonen inget kön.
Du har påpekat det här förut och det är lika fel då som nu, så var vänlig att sluta med att repetera felaktigheter. Rollpersoner är inte könlösa, bara för att det inte finns någon plats på rollformulären för det. Det är en del beskrivningen och bakgrunden till din karaktär, detta är något man får skriva någon annanstans då det är svårt att få plats med allt på rollformuläret.

Jag anser att allt av värde för beskrivningen av rollpersonen bör framgå av rollformuläret. Karanktärens bakgrund saknar mer eller mindre betydelse i ett rollspel som DoD. Jag kan inte minnas att jag har läst i DoD22 att man bör skriva upp bakgrunden till karaktären, kön och liknande "någon annastans". I ett rollspel som DoD22 framgår rollpersonen av informationen på rollformuläret. Står det inte på rollformuläret så saknar det betydelse i spelet, typ. Att rollformuläret skulle sakna plats är inte sant. Det skulle t ex gå alldeles utmärkt att ha med kön bredvid Yrke (under Ålder) på rollformuläret. Yrkestitlarna innehåller inte fler bokstäver (som mest 8 bokstäver) än släktestitlarna (med undantag för Sjöfarare och Hantverkare som innehåller 9 respektive 11 bokstäver). Finns det plats för Ålder bredvid Släkte så finns det plats för Kön bredvid Yrke. Jag tror inte på att Fria Ligan skulle utelämnat rollpersonens kön på grund av platsbrist på rollformuläret. Det låter mer som ett påhitt från din sida.

Den enklaste lösningen är att lägga till Kön bredivd Yrke (och under Ålder) på rollformuläret och sedan skriva en mening i Regelboken som säger "Du är fri att välja vilket kön du vill". Meningen motsvarar texten "Du är fri att välja vilket yrke du vill". På så sätt gör man det möjligt att ha kön på rollpersonerna utan att för den skull att begränsa valalternativen med en tabell.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Sun 29 Jan 2023, 10:43

<>
Den enklaste lösningen är att lägga till Kön bredivd Yrke (och under Ålder) på rollformuläret och sedan skriva en mening i Regelboken som säger "Du är fri att välja vilket kön du vill". Meningen motsvarar texten "Du är fri att välja vilket yrke du vill". På så sätt gör man det möjligt att ha kön på rollpersonerna utan att för den skull att begränsa valalternativen med en tabell.
Moderatormeddelande: Det här är en feedback tråd för Beta v2. Den här tråden är till för:
Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 2 av version 2 Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
Om du redan har postat feedback om något i version 1 av Beta-PDF:en och det inte har ändrats i version 2 så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
Lämna din feedback senast 31 januari.
Tack!

Du har lämnat feedback om det här förut. Att det står man/kvinna på rollformuläret är inte viktigt, det gör inte rollpersoner könlösa. Så nog med detta nu. Slutdiskuterat.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Smultron
Posts: 5
Joined: Mon 23 Jan 2023, 09:58

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 30 Jan 2023, 11:06

Jag har tänkt på det här med ordet "släkte" och tycker inte att det riktigt matchar det jag föreställer mig att det handlar om. Håller helt med om att det inte bör heta "ras", men vad tror ni om att kalla det "folkslag"?
 
Muminalver
Posts: 6
Joined: Wed 30 Nov 2022, 15:15

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 31 Jan 2023, 02:43

Har nu gjort ett par rollpersoner nu och gillar verkligen namn tabellerna, men det skulle vara roligt om de vore lite större..(mer namn) detta gäller även tillnamnen för yrkena...
Sedan skulle det vara bra och ha en ruta med hur mycket pengar som utrustningen har köpts för..
Ifall spelledaren spelarna vill göra ett eget startkit..
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 02 Feb 2023, 15:15

Det är lite bökigt att slå/välja ålder före man har slagit fram grundegenskaper, eftersom
1) man kan byta plats på två grundegenskaper som kan vara modifierade av ålder
2) man kan slå fram en grundegenskap som blir högre än 18 efter modifikation, så man förlorar bonus "i onödan" vilket kan kännas lite trist.

Föreslår att man slår fram egenskaper först, sedan bestämmer ålder och namn (så blir layouten på motsv. sida i regelboken lätt att ändra).
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests