MattiasS
Topic Author

Feedback/Remake 1.3 på DoD23 Beta 2 rollformulär

Sun 25 Dec 2022, 10:47

När jag såg det nya rollformuläret så var det en del som skar sig för mig.
1. Viljepoäng hade tappat kontakten med Förmågor och besvärjelser och låg nu tillsynes slumpmässigt nere till höger? Den flyttar jag tillbaka där den skall vara.
2. Mynten likaså hade tappat kontakten med ägodelar så de fick flytta sig till höger.
3. Kroppspoäng har alla oavsett så prio till vänster medans rustning etc är optional ägodelar och hamnar till höger, givitvis alla tre på en rad som den triad de är.
EDIT: 4. Skrev ut hela namnet på grundegenskaperna, kändes undanskuffade och ihopträngda som de var förkortade
EDIT: 5. Skadebonusarna och förflyttning får alldeles för mkt utrymme och tyngd, flyttar ned dem ovanför Vapen och tightar till dem ordentligt
EDIT: 6. Egenskaper på vapen fick mer plats då de kan vara ganska omfattande
Sanity restored, enjoy the holidays!
Image
Image

Faråtzonen

Re: Feedback/Remake 1.3 på DoD23 Beta 2 rollformulär

Fri 30 Dec 2022, 20:35

Häftigt men jag gillar inte att Viljepoäng-rutan är mindre än Kroppspoäng-rutan. Jag kan inte sätta ord på vad det är men jag gillar det inte. Det är oestetiskt i mina ögon typ. Om grundegenskapernas namn ska stå ovanför rutorna så tycker jag man ska lägga till en bakgrundsgrafik bakom texten precis som för tillstånden mm. Annars var det väldigt tydligt med hela grundegenskapsnamnet utskrivet ovanför rutan.

CarlNyk

Wed 04 Jan 2023, 22:43

Jag gillar skarpt din version! Smart att ha skadebonus i direkt anslutning till vapen, och viljepoäng i anslutning till förmågor och besvärjelser.

Faråtzonen

Thu 05 Jan 2023, 10:12

Smart att ha skadebonus i direkt anslutning till vapen.
+1 på det. Jag håller med.

JoeGunSun

Sat 07 Jan 2023, 22:30

Mycket bra, MattiasS!

sialivi

Mon 16 Jan 2023, 02:26

Känns som vettiga förändringar. Ytterligare en ändring jag skulle vilja se: Färdigheter borde ha två kryssrutor för erfarenhet. Självklart kan man kryssa/fylla i på olika sätt för att indikera om det är en eller två erfarenhetspoäng, men det är tydligare och mer intuitivt med två rutor.

Smultron

Mon 23 Jan 2023, 12:25

Jag gillar också alla förändringar!

Lite mer önskemål för formuläret:
- Saknar en ruta för att skriva antalet besvärjelser som kan memoreras för magiker samt ett sätt att markera vilka besvärjelser som för tillfället är memorerade. Kanske det kan finnas ett extraformulär ("Formelboken"?) för magiker med möjlighet att notera sådant. Då skulle det också finnas plats att notera sina besvärjelser mer utförligt med rekvisit etc., liknande det utrymme som finns för vapen.
- Saknar ett utrymme att notera släkteförmågor och/eller hjälteförmågor mer utförligt, med effekt och förutsättningar och begränsningar. Det fanns med på snabbstartskaraktärernas formulär och det var väldigt smidigt att ha tillgängligt under spelets gång.
- Jag tycker att den tjusiga inramade boxen för småsaker borde vara för minnessaken istället, eftersom minnessaken är ett föremål med sentimentalt värde och småsakerna är bara en bunt prylar.

Short Fey

Mon 23 Jan 2023, 14:23

Jag gillar också alla förändringar!

Lite mer önskemål för formuläret:
- Saknar en ruta för att skriva antalet besvärjelser som kan memoreras för magiker samt ett sätt att markera vilka besvärjelser som för tillfället är memorerade. Kanske det kan finnas ett extraformulär ("Formelboken"?) för magiker med möjlighet att notera sådant. Då skulle det också finnas plats att notera sina besvärjelser mer utförligt med rekvisit etc., liknande det utrymme som finns för vapen.
- Saknar ett utrymme att notera släkteförmågor och/eller hjälteförmågor mer utförligt, med effekt och förutsättningar och begränsningar. Det fanns med på snabbstartskaraktärernas formulär och det var väldigt smidigt att ha tillgängligt under spelets gång.
- Jag tycker att den tjusiga inramade boxen för småsaker borde vara för minnessaken istället, eftersom minnessaken är ett föremål med sentimentalt värde och småsakerna är bara en bunt prylar.
Jag tror man kanske skulle ha en extra sida där man kan skriva ner sådant som trollformler, släktförmåger etc, då kan man kolla up det utan att kolla up behöva kolla regelboken, samt håller framsidan enkel.

Däremot håller jag inte helt med om att minnessak boxen ska byta med småsak boxen. Småsakboxen är händig om din karaktär samlar småsaker, så det kan vara av vikt att de kan skriva ner det man har på sig(t,ex en av mina spdlare har bland annat en magisk ring).

Kan dock hålla med man kan göra minnessak boxen snyggare.
Beware the fey!