User avatar
Nils
Site Admin
Topic Author
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Välkommen till Fria Ligans forum!

Sat 09 Apr 2011, 19:37

Här kan ni fråga om allt som rör vår verksamhet, eller komma med förslag på vad vi kan förändra!
Fria Ligan
 
Cassius
Posts: 1
Joined: Sun 10 Apr 2011, 14:18

Re: Välkommen till Fria Ligans forum!

Sun 10 Apr 2011, 14:22

Underbart att ni satsar! Jag kommer att följa era öden och äventyr med stor glädje och stort intresse. Kanske kan man till och med få äran att bidra på något sätt framgent. Tveka inte att höra av er!

/Cassius (a.k.a. Mattias Johnsson)
 
User avatar
Watson
Posts: 172
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Välkommen till Fria Ligans forum!

Sun 10 Apr 2011, 17:24

Härligt! Lycka till, men ta inte vatten över huvudet - se till att ta hjälp av frilansare så mycket det bara går. Järnringen kanske till och med kan frilansa och skriva lite till Coriolis... ;)
...Elementärt, min käre Sherlock
 
joxarn
Posts: 2
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:34

Re: Välkommen till Fria Ligans forum!

Mon 11 Apr 2011, 07:10

Watson: Det är tanken!
 
AJP
Posts: 6
Joined: Sat 11 Jun 2011, 11:04

Re: Välkommen till Fria Ligans forum!

Wed 15 Jun 2011, 15:38

HeJ på er!
Börja med att önska er lycka till i förverkligandet av er vision och förvaltandet av
Järnringens arv.

Lite tankar på vägen:

Coriolis; var och är för mig ett av det bästa rollspel som har publicerats i
sverige, en härlig kvalitetsprodukt. Jag är likaså imponerad av Fria Ligans fristående
material, fram till dags datum. ;)

Dock infann sig en viss oro och tvekan efter det att Järnringen släpte vad som
nu i backspegeln blev deras sista, och tyvärr erat första, Coriolis boksläpp nämligen
Mahajins väktare. Jag blev mycket besviken, inte av innehållet, men pga det faktum
att det snålades med kvalitén. Att publicera en hardback med gråskaletryck var ett
svek mot oss som hängivna anhängare och köpare. Detta påpekade jag i ett mejl till
Järnringen, fick inget svar.

..Mina första råd på vägen är därför:

- Tumma aldrig på kvalitén; släpper man en dyrköpt hardback då ska man få full
valuta för varje krona och det är bättre att köra ut en billigare softback eller tom
en PDF i färg än en halvprodukt som Mahajins väktare tyvärr blev.

..Er ambition verkar ligga åt det hållet, så det känns lovande.

- Ignonera aldrig era köpare och trogna anhängare; service är A och O och kritik
bör man ta till sig och besvara i god ton. Alla kan göra misstag men man bör stå för
dem, särskillt då någon betalar för det.


Coriolis framtid med Fria Ligan?
Det verkar i ambition, vision och om man ser till stort vad ni hittills frilans-publicerat
som en lovande framtid.

..Dock!

Jag är ingen islamofob och älskar den islam-/österländska stämning och stil som
Coriolis universat mycket baserats på. Men jag tycker att i era fria publikationer
så har ni lite allt för ofta tagit den enkla vägen dvs bara rakt av framställt såväl
i text, namn och bild en nästan renodlad kopia av vår världs islam-kultur.
Grundboken är mer tvetydlig och ger utrymme för en mer egen kultur, om än nu
mycket inspirerad av islamsk kultur.

Önskar därför inför framtida publikationer se en mer egen och unik Coriolis-kultur
som enligt god George Lukas princip blandar allt tänkbart, plus lite till, och på så
sätt skapar en unik värld. Kort och gott; snöa inte in på bara islam.

..Detta om Coriolis.

Svavelvinter!
För en gammal Drakar & Demoner fan är ju detta julafton, först MUA och nu Trakorisk
återuppståndelse. Har inte hunnit följa projektet men det bör ju kunna bli riktigt bra.

..Men!

..Och det gäller både Svavelvinter såväl som Coriolis så känns det som en miss att inte
se till en internationell marknad, eller?

Svavelvinter skulle inte funka i det samanhanget, dock skulle:

"Trakoria -The Saga of the Islands"

..eller något liknande kunna gå hem internationellt. Och materialet är ju högklassigt.

Coriolis har ju inte det problemet:

"Coriolis -The Third Horizon" ..Funkar ju rakt av!

..Kort och gott tycker jag det vore synd om ni missade chansen till större volymer och
intäkter pga av någon sorts nationalromantik. De flesta talar/läser engelska mer eller
mindre flytande i vårt land, särskillt i rollspelkretsar, så varför hålla fast vid detta nu
utdöende språk. Ta "Fallen Reich" som exempel, något av det absolut bästa som givits
ut av en svensk publicist.

..Och Fallen Pub. är därtill ett föredömme även gällande service, något att ta efter.

Ni har som jag ser det två potentiella succéprodukter, jag hoppas ni tar chansen att
förvalta detta på allra bästa sätt och ser fram emot era framgångar. ;)


..Sist men inte minst; om ni nu, mot all förmodan, inte redan tagit notis och känner
till Simon Rogers och Pelgrane Press i London och de GUMSHOE produkter mm som han
och hans geniala och internationella nätverk förärar världen, i till synes oavbruten takt,
så är det ett sista tips att ta efter den versamheten. För Det Är Toppklass!
..Varför uppfinna hjulet två gånger!?


Än en gång, lycka till!
..och ser fram emot era kommande publikationer.

Med vänliga hälsningar!
/Alf Joakim Persson
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Välkommen till Fria Ligans forum!

Thu 16 Jun 2011, 18:14

Vi tackar för förtroendet och tar med dina synpunkter - jag svarar mest för Coriolisdelen då jag skriver setting där. Ang namn så försöker vi undvika saker som är väldigt förknippade med vår världs islam. Jag vet inte om det lyckas. Snarare finns det nog en massa smygsvengelska med (händer alltid i sf).

Men egentligen inspireras vi/jag av mkt mer än islam, jag skulle nog säga att islam inte alls finns med utan mer arabiskt (men det är väl det du menar :) ). För min del har jag inspirerats av allt möjligt - från indonesiska nomader till aboriginier och en massa sf-litteratur som är allt annat än arabisk.

Aja, jag fattar din synpunkt :) Och vi tar med den på fortsatta resan - utan att du vet det är det redan så i Kua och Monoliten.
Fria Ligan
 
AJP
Posts: 6
Joined: Sat 11 Jun 2011, 11:04

Re: Välkommen till Fria Ligans forum!

Fri 17 Jun 2011, 17:31

..Ett bra svar!

..En bra början. ;)

Edit:
Ville inte vara en "bezzerwizzer" men jag måste få påpeka att det är mer korrekt att tala om
"islamsk" än om "arabisk" kultur; då mig vetligen "arabisk" hänvisar till beduinfolken som har
sitt ursprung på den arabiska halvön samt i huvudsak till skriftspråket arabiska, har för mig
att arabiskan inte enns är ett talspråk.
Så innan Muhammed och Islam så var det inte mycket av "kultur" att tala om, med all respekt
för beduinernas kultur. Men jag kan ha fel. ;)
Last edited by AJP on Sat 25 Jun 2011, 10:56, edited 1 time in total.
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Välkommen till Fria Ligans forum!

Tue 21 Jun 2011, 12:30

Håll fast vid det arabiska säger jag. Sen så tror jag att de flesta av oss är överens om att kulturer är något som ständigt går in i varandra och förändras. Det vill säga att inget är hugget i sten och det går ju självklart att inspireras av annat. Hell firefly har ju inte direkt någon arabisk kultur men ändå diggar jag den stenhårt som Coriolis-inspirerande.

Tycker det arabiska är vad som gör att Coriolis skiljer sig från andra spel. Nu är jag ingen enorm Sci-fi ätare men brukar det inte oftast bli att rymden är 1)västerländsk och extremt teknologifixerad, 2) västerländsk men bara för att (manus)författaren vill vara lite unik så slänger man in lite japansk/kinesiskt och känner sig jätteradikal 3) slänger in supersterotyp-kulturer av typen tedrickande britter IN SPACE eller samuraijapaner IN SPACE?

Som sagt att köra med en arabisk font gör det hela lite mer unikare och gör även att man blir nyfiken på arabisk och medelhavskultur i största allmänhet. Kan ju dessutom vara en ögonöppnare för att den arabiska världen inte bara är män i fez och självmordsbombare.

Nu blev detta lite raljerande kanske och borde kanske hamnat i en annan tråd men flytta inlägger dit om det passar mer ;)
 
AJP
Posts: 6
Joined: Sat 11 Jun 2011, 11:04

Re: Välkommen till Fria Ligans forum!

Sat 25 Jun 2011, 11:23

Håll fast vid det arabiska säger jag. Sen så tror jag att de flesta av oss är överens om att kulturer är något som ständigt går in i varandra och förändras. Det vill säga att inget är hugget i sten och det går ju självklart att inspireras av annat. Hell firefly har ju inte direkt någon arabisk kultur men ändå diggar jag den stenhårt som Coriolis-inspirerande.
..Håller med fullständigt; mitt inlägg syftade inte till att få bort det "arabiska/islamska" utan bara att
man skulle se till att alltid förändra den grundläggande inspirationskällan till unik Coriolis-form.
Som sagt att köra med en arabisk font gör det hela lite mer unikare och gör även att man blir nyfiken på arabisk och medelhavskultur i största allmänhet. Kan ju dessutom vara en ögonöppnare för att den arabiska världen inte bara är män i fez och självmordsbombare.
..Som skrivet; "..är ingen islamofob", notera även mitt "Edit" i föregående tråd. Håller helt med om att
den, enligt min mening "islamska", låt oss säga islam/arabiska setting som Coriolis i grunden är uppbyggd
på är helt fantastisk. Men att blanda upp det kan bara tillföra och göra formen mer unik.
Nu blev detta lite raljerande kanske och borde kanske hamnat i en annan tråd men flytta inlägger dit om det passar mer ;)
..Håller med även här. :oops:

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests