• 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
 
Vatrachos
Posts: 26
Joined: Tue 06 Dec 2022, 00:30

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 06 Dec 2022, 20:16

Jag kan gå med på att ta bort yrkesförmågorna (även om jag också gillar dem). Just det spelar inte så stor roll för mig. Däremot är jag personligen inte så förtjust i att man automatiskt tjänar en hjälteförmåga var femte spelmöte. Är DoD23 inte lämpat för kampanjspel? Vi spelar varje vecka, och efter ett års spelande skulle rollpersonerna alltså har 10-11 hjälteförmågor var? Mnja... Jag undrar varför man inte kan köra med hjältepoäng som i tidigare versioner. Man kan då "köpa" hjälteförmågor efter en stund (till olika kostnad), eller kanske använda hjältepoäng på andra vis i spelet också. Kanske till och med som "Story points" eller "Fate points" i andra system, så att spelarna kan introducera element i världen (med SLs godkännande så klart)?

Om det inte är trasigt, varför fixa det?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 06 Dec 2022, 20:22

Om en per fem spelmöten är för snabbt, kör en per sex, eller en per sju.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Momas11
Posts: 5
Joined: Wed 25 Oct 2017, 17:24

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Tue 06 Dec 2022, 21:58

Eller kör milestones gällande hjälteförmågorna? Då kan SL styra när det är narrativt riktigt att karaktärerna utvecklat en ny hjälteförmågor i en längre kampanj. Förslagvis efter att ha klarat en större utmaning över de antal spelmöten som just din grupp behövde. Är ju så oerhört individuellt hur olika spelgrupper tacklar samma utmaningar. En del är pang på rödbetan och gillar att spela uppgiftsorienterat och en del grupper vill lukta på blommorna (och träcket) i varje gathörn.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 08 Dec 2022, 00:07

Om en per fem spelmöten är för snabbt, kör en per sex, eller en per sju.

Om man fyller i t ex två rutor med svart (tre rutor återstår) så kan man kryssa en ruta med / efter ett spelmöte och nästa spelmöte kryssa samma ruta med \ (så det blir ett X/ruta). På så sätt kan man hålla koll på 6 spelmöten med bara tre rutor. Det här gör det möjligt att använda spelmöten-rutorna för att ge hjälteförmågor efter 1-10 spelmöten. Det hade nog varit bra om DoD22 hade förklarat för spelledaren hur man bör ge hjälteförmågor i förhållande till kampanjens längd (antal spelmöten).
 
Vatrachos
Posts: 26
Joined: Tue 06 Dec 2022, 00:30

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 08 Dec 2022, 18:05

Jag vet inte om jag tillhör minoriteten, men jag tänker köra längre kampanjer - men är inte helt övertygad om att dessa regler är bra för det. Hur ser det ut för rollpersonerna i långa loppet? Hur står det till med dem efter 70+ spelmöten?

De flesta kanske mest planerar att köra enstaka äventyr och one-shots?
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 08 Dec 2022, 18:42

Jag tror det kommer funka utmärkt till längre kampanjer - alla hjälteförmågor kostar ju VP, så man kommer behöva fylla på med Viljestark x flera om man vill använda många.
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 08 Dec 2022, 19:14

Tålig och viljestark kan absorbera många (10?) hjälteförmågor innan det blir ett annat spel. Dock är de förmågorna kanske inte så upphetsande.
 
CarlNyk
Posts: 68
Joined: Thu 08 Dec 2022, 15:15

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 09 Dec 2022, 20:29

Red - hittat fel: Proviant (sidan 29) - "raden för proviant" finns inte under Packning.

Kommentar angående yrken och utrustning.
Jag uppskattar idén med startkit. Det ger snabbt känsla för RP och dess tillgångar, metoder och verktyg.

Mina synpunkter:

Magiker: De tre olika startkitten följer de tre skolorna väl. Trästav - elementarism, Kniv - animism, Amulett - mentalism. Typ. Dock görs inte denna koppling explicit, utan om man är elementarmagiker och har färdigheten krossvapen så får man hoppas på det bästa.

Nasare: Nasare ska väl vara rikast, men har den minst värdefulla utrustningslistan. Inte många skulle vilja byta ringbrynja mot sovfäll. Borde ha utrustning som packåsna och dylikt.

Riddare: Otroligt gynnade .. men! Lans och ridhäst går inte att slåss med, eftersom hästen inte är stridstränad. En ridhäst är värdefull men måste sittas av före strid.

Sen har jag svårt för Bard och skulle vilja se Skald (krigare, poet, vismakare) is stället. Ju mer jag tittar på Bard desto mer ser jag den Amerikanska D&D barden. I mitt tycke har den ungefär lika mycket karaktär som hissmusik.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 14 Dec 2022, 19:20

Håller med Elodion, tidigare här i tråden. Det borde vara större spelmekanisk skillnad på släktena.

Några idéer:
* Modifiera vissa grundegenskaper beroende på släkte. Lika många plus som minus om ni vill ha balanserade släkten.
* Fler släkt-unika egenskaper. Man behöver inte få alla från början. De kan ges en per spelmöte eller äventyr. Alver kan tex sova i träd utan att ramla ner.
* En bonusfärdighet per släkte. Halvlingen kanske startar med SMYGA.
* Ge varje släkte tillgång till några utvalda nivå 2 besvärjelser. En alv kanske kan väja HELA som en av sina 3 start besvärjelser.
* Om ni står fast vid att man startar med en hjälteförmåga så kan olika släkten få välja sin startförmåga från olika listor.
 
zunmag
Posts: 15
Joined: Thu 15 Oct 2015, 12:59

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 14 Dec 2022, 23:46

Skulle det inte kunna vara lite mer modifikationer för ålder? Mer erfarenhet.

Medelålders
5 extra färdighetspoäng, max 16
Magiker, +1 trick +1 besvärjelse upp till nivå 2
+1 hjälteförmåga

Gammal
11 extra färdighetspoäng, max 18
Magiker +2 trick +2 besvärjelser upp till nivå 3
+2 hjälteförmågor
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests