sharatec
Posts: 10
Joined: Tue 21 Aug 2012, 14:44

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Wed 07 Dec 2022, 11:39

Mentalist-trolleritricket Låsa verkar helt ersätta behovet för låsdyrkning vilket är lite OP. Skall man inte göra det till en riktig besvärjelse i alla fall, kanske till Elementarmagi?

Någon variant av OSYNLIGHET och AVBILD kanske ändå skulle smygas in i grundreglerna. Dessa besvärjelser är ju roliga och inte stridsorienterade, vilket uppmuntrar till kreativ äventyrslösning.

VARSEBLIVNING blir ganska OP med tiofaldig räckvidd per effektgrad, tänker mig att man kan VARSEBLI målet för en quest (den försvunna kungakronan som kan rädda riket) som man skall söka efter och dylikt. Kanske dubblera räckvidden per effektgrad räcker?
Medhåll på alla de här! Personligen ser jag över huvud taget inget självklart behov av att ha med magi för att låsa (upp) dörrar.
 
Vitalkey
Posts: 2
Joined: Fri 09 Dec 2022, 11:24

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Fri 09 Dec 2022, 12:12

Hej,

Jag vill inleda med att säga att jag aldrig tidigare spelat Drakar & Demoner så jag kan bara ge feedback ifrån min egen åsikt, inte för att det ska vara likt tidigare versioner. Jag har även en begränsad erfarenhet med rollspel då jag nästan bara spelat Dungeons & Dragons, men jag har gjort det i över 3 år och jag har läst regler till många andra rollspel. Det här var några saker jag reagerade på nu när jag läste genom Drakar & Demoner:
-Som många andra så är jag förvirrad över vad nivåerna på besvärjelserna gör och vad dom betyder, det skulle kanske vara bra att lägga in någon sorts förklaring till det.

-Jag tycker att designen på alla besvärjelser är riktigt coola men personligen så skulle jag vilja ha fler olika i grundboken samt större variation på dom. Dom olika magiskolarna har mellan 12 och 16 olika besvärjelser och några av dom har nästan samma effekt, bara att skadan och räckvidden ökar lite (t.ex. Eldboll och Eldklot). Helst skulle jag se att det finns lite fler besvärjelser, speciellt i nivå 1 så att man får fler att välja på. Kanske runt 20 olika för varje magi-skola? Möjligtvis att skriva in riktlinjer för hur spelare kan skapa egna besvärjelser.

Övrigt så tycker jag magi-systemet är väldigt coolt. Här är några saker jag verkligen gillar:
-Jag gillar hur alla besvärjelser förbrukar samma resurs (VP) oavsett nivå.
-Jag ÄLSKAR att man kan dra kraft från sina KP för att lägga besvärjelser när VP tar slut. Det är bland det coolaste jag hört.

mvh
 
donk
Posts: 12
Joined: Tue 25 Oct 2016, 09:54

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 10 Dec 2022, 12:09

Stenhud, sida 70. Ska den räknas som en rustning? Går den att kasta på någon som har rustning? Får riddaren 16 i skydd då? Har visserligen inte speltestat, men då jag inte hittar något annat sätt att komma upp i liknande siffror verkar det inte helt balanserat. Och även om jag har starka misstankar att konstruktörerna inte tänker sig att dom går att kombinera så kan jag bara hitta att man inte kan kombinera olika rustningar, men Stenhud har inga referenser till rustning, bara att den ger skydd.

Edit: på besvärjelsen Stensköld står det att den kan kombineras med rustning. Kanske borde finnas en liknande mening på Stenhud.

Och kanske döpa om den till Järnhud. Jag är ganska säker på att det är vad motsvarande besvärjelse hette i äldre utgåvor, och det ger mig personligen en bättre känsla för skillnaden i tankesätt mellan Elementarmagiker och Mentalister.
 
donk
Posts: 12
Joined: Tue 25 Oct 2016, 09:54

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 10 Dec 2022, 12:26

Jag vill också säga att jag tänker att nivåerna på besvärjelser kan hjälpa när man som spelledare vill kunna ge ett snabbt och generellt svar på vad som t.ex. finns tillgängligt att lära sig från lokala magiker eller vilka besvärjelser som finns i ärkemagikerns formelsamling.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Wed 14 Dec 2022, 21:07

LADDNING kanske borde förses med någon begränsning så att folk inte skaffar en mängd små VP-batterier. En magiker kan ha endast en LADDNING aktiv åt gången?
+1
Besvärjelsen är egentligen till för att göra magiska föremål, men är lätt att missbruka av optimerande spelare. Så var det även i de gamla reglerna. De tänkte nog inte så långt då.

Man laddar helt enkelt varenda klädesplagg, en hel massa ringar, armband, halsband, hårsnoddar, osv, osv. En magiker som lärt sig LADDNING kommer aldrig ge sig ut på äventyr utan minst 100 laddade VP. Vilket betyder att stackars SL måste vara bad guy och hitta på orsaker till varför det inte går att göra så trots att reglerna inte förbjuder det. Det skapar dålig stämning. Det är mycket bättre att reglerna begränsar användningen till rimliga nivåer.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Wed 14 Dec 2022, 21:53

LADDNING kanske borde förses med någon begränsning så att folk inte skaffar en mängd små VP-batterier. En magiker kan ha endast en LADDNING aktiv åt gången?
+1
Besvärjelsen är egentligen till för att göra magiska föremål, men är lätt att missbruka av optimerande spelare. Så var det även i de gamla reglerna. De tänkte nog inte så långt då.

Man laddar helt enkelt varenda klädesplagg, en hel massa ringar, armband, halsband, hårsnoddar, osv, osv. En magiker som lärt sig LADDNING kommer aldrig ge sig ut på äventyr utan minst 100 laddade VP. Vilket betyder att stackars SL måste vara bad guy och hitta på orsaker till varför det inte går att göra så trots att reglerna inte förbjuder det. Det skapar dålig stämning. Det är mycket bättre att reglerna begränsar användningen till rimliga nivåer.
På 80-talet när vi spelade så var detta inget problem. Visst, magikern i gruppen hade ett par laddningsprylar, men eftersom de också användes så var det inte mer än så. Besvärjelsen var också svår att lära sig då och även så nu, men på ett annat sätt. Numera så måste man ju offra sin förbättringskryss för att få chansen att lära sig en ny besvärjelse och vad gäller Laddning så är det ju en rank 4 besvärjelse så man måste kunna tre specifika andra besvärjelser först.

Sedan så slår man ju bara färdighetsslag under själva spelet (i.e. äventyret) inte under någon form utav meta-mellan-äventyr-spelmöte. Om spelarna skulle strunta i äventyret de har börjat på för att lägga ritualer finns det ju saker som händer i världen (ofta inskrivet i äventyret) som kan störa sådant. Det har ingenting med att SL agerar "bad guy" utan SLP, monster lever i världen och sådant kan störa helt naturligt.

Som sagt, på 80-talet när vi spelade så ville mina spelare spela äventyret, visst när de var mäktiga och kunde besvärjelser så som Laddning, så försökte de klämma i sådant på vägen till "grottan".

edit: Med att besvärjelsen är kostsam att lära sig menar jag att det kommer bara komma i spel när spelarna är riktigt mäktiga och då bör man också kunna lägga mäktiga besvärjelser och man kommer att möta mäktiga fiender.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 15 Dec 2022, 15:45

SL: Vi slutade förra gången med att ni kom tillbaka till byn. Nu har det gått några dagar. Har ni köpt någon ny utrustning? Eller låtit laga något?
Spelare: Jag har köpt två dussin knappar.
SL: Ok...
Spelare: Jag har laddat tre stycken per dag och sytt fast dom i skjortan. Hur många dagar har vi varit i byn sa du?
SL: Vänta nu, så tror jag inte man kan göra.
Spelare: Var står det?

Det är bra att LADDNING inte går att välja från början. Då kan iaf en SL som vet om problemet se till att besvärjelsen aldrig blir aktuell utan att behöva säga NEJ eller modifiera reglerna. Spelarna kan få jaga land och rike runt efter besvärjelsen och uppleva många spännande äventyr men bara komma gäckande nära.

Ett annat sätt är att acceptera att LADDNING är en besvärjelse som gör magiker oberoende av VP och anpassa världen därefter. Kan spelarna lista ut hur man gör sig oberoende av VP så kan alla andra magiker det också. Endera har alla rutinerade magiker tillräckligt med VP laddade för att de aldrig får slut i en strid, eller så är det bara några få som kan LADDNING och håller besvärjelsen hemlig. De kanske har hemliga agenter som letar upp och samlar in alla formelsamling som innehåller LADDNING. Det finns ett äventyr gömt här någonstans...
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 15 Dec 2022, 16:34

När man lägger en besvärjelse så slår man ett färdighetsslag och betalar VP. Det här är inget spel där man kör med någon slags summariskt spel. Om en spelare vill kasta en besvärjelse så måste han tillägna tid och VP till det. Det finns ingenting som heter:
"eftersom det har gått några dagar, så kan vi ju anta att jag har kastat några besvärjelser, eller"

Så om en spelare vill kasta besvärjelsen Laddning för att skapa ett "VP batteri" så måste han spendera tid och VP och han måste slå ett färdighetsslag (som kan misslyckas). Under denna tid kan han bli störd, något kan hända och framför allt spelledaren kan ju starta nästa äventyr.

Det är ganska lätt att få tillbaka VP i det här spelet så besvärjelsen Laddning är mindre bra i den här version än i DoD Expert (i Expert så var det långsammare).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Lindstrom
Posts: 12
Joined: Wed 13 Apr 2011, 17:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 15 Dec 2022, 22:26

Det är uppenbart att magi reglerna inte är helt klara: Nivå systemet förklaras till exempel inte förutom att man bara kan välja nivå ett från början och fokus föremål är antingen en rest från någon tidigare variant eller något som inte har implementerats ännu. Jag tror hur som helst att det kommer vara kul att spela magiker i systemet vilket ju är viktigt. Sen behövs någon form av begränsning för att det ska kännas meningsfullt att spela de andra yrkena.

Laddning, Permanens och Sigill (och nexus så klart) var favoriter för mig i gamla Drakar men de var också lätta att knäcka systemet med. Som SL hade jag hade antagligen drivit upp priset för dem på något sätt genom att definiera vad ett föremål är (här är väl krav, som jag uppfattar det, att de inte är en "småsak" och inte gjord av järn) och ställa krav på utrustning och omgivning som krävs för att genomföra ritualerna. Permanens PSY-poängs pris är ju väldigt högt i den här versionen eftersom det inte finns något sätt att öka PSY på (det är ju också en väldigt mäktig besvärjelse så det kanske inte är så dåligt att tex kunna Flyga eller ha Stenhud är antagligen värt en PSY). Även om, som Fenhorn sa ovan, Laddning är mindre bra än i tidigare versioner på grund av att det är lätt att få tillbaka VP så finns det ju utökade användnings områden för dem med tanke på att Hjälte förmågorna drivs med VP. Beskrivningarna på alla tre besvärjelserna måste göras om så de blir mer tydliga de kommer vara så centrala för alla magiker att det är värt att lägga ut texten lite. Hade antagligen varit bättre ifall de hade en egen magi skola istället för att vara tillgängliga för alla.

Att göra om Animism magiker till att vara "Clerics"/"Druids" faller mig inte riktigt i smaken (även om att föra in ande-magi antagligen inte är så dumt) och att slänga in blixt besvärjelser där när den passar bättre under Elementar magi är jag också tveksamt till (jag har för mig att Magikerns handbok gjorde något liknande hade någon ungefär likvärdig skadebesvärjelse i alla magiskolor.) Återuppväckelse är ju också tråkigt att den finns med (speciellt med det låga priset av KAR som är den svagaste av GE i Betan hade varit roligare med en tabell med olika priser både för magikern och subjektet) lite detaljer hade ju varit intressant här också: Behövs alla kroppsdelar för att återuppväcka, kan man återuppväcka någon som har kremerats, förändras RPns utseende ifall den behöver odla ett nytt huvud, kan man förlänga tiden innan kroppen är "fördärvad" genom tex kyla, vad händer ifall man får en negativ KAR, finns det några etiska motsättning till att göra det osv. Besvärjelsen förändrar spelvärlden så pass mycket att det är värt att lägga ut texten lite här också.

Som sagt tror jag att magisystemet kommer att vara kul att pyssla med (systemet till gamla Drakar var det också med alla sina brister) och ser fram emot att se vad slutprodukten blir.
 
SirD
Posts: 39
Joined: Wed 12 Oct 2022, 20:18

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 15 Dec 2022, 23:30

När man lägger en besvärjelse så slår man ett färdighetsslag och betalar VP. Det här är inget spel där man kör med någon slags summariskt spel. Om en spelare vill kasta en besvärjelse så måste han tillägna tid och VP till det. Det finns ingenting som heter:
"eftersom det har gått några dagar, så kan vi ju anta att jag har kastat några besvärjelser, eller"
En bra SL styr över tiden på samma sätt som regissören i en film. Man gör tidshopp när det passar och summerar mindre intressanta perioder för att hålla intresset uppe. Det blir mycket bättre flow i äventyret om det görs rätt. Prova!

Men det spelar ingen roll för mitt resonemang ovan. Det var bara ett exempel. Det är inte en hållbart att slänga in en störning varje gång spelarna vill ladda. Det funkar säkert en gång, men till sist blir det inte trovärdigt och då blir spelarna sura. Bättre att säga nej från början i så fall. Fast ännu bättre vore om besvärjelsen vore skriven så att den inte går att missbruka.

Nu har jag sagt mitt. Sorry, om det blev tjatigt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests