User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Beta Feedback - Ikonernas död

Tue 08 Nov 2022, 17:46

Hej!

I denna tråd kan du rapportera skrivfel och andra fel som du hittar i Beta-PDF:en av den kommande modulen Ikonernas död. Vi har möjlighet att ta emot feedback fram till 31 december.

Tack!
Fria Ligan
 
Viktorpedia
Posts: 5
Joined: Sun 25 Aug 2019, 21:23

Re: Beta Feedback - Ikonernas död

Mon 05 Dec 2022, 19:16

Sida 4 & 14:
"Det heliga ljusets krigare" används två gånger innan det kommer någon referens vilka dessa är. Jag hade svårt att fatta vilka dessa var innan de nämns för 3:e gången på sida 14 med en referens.

Sida 5; konstigt radbryt:
"Akbar Rakiv Fatiman
s korsarer "

Sida 12:
"soldrönare"
Dessa finns med i appendix, men det fattade jag först efter ha läst det några gånger och det tog en jäkla tid för mig att fatta vad det var för något. Lägga till en referens till appendix sida 229? (Sen kan jag tycka det är konstigt att de beskrivs som "ljuspunkter av pulserande soldrönare." när de verkar vara nån form av stealth-drönare)

Sida 12, önskemål:
"använt förslavade kolonisatörer
från Tsurabi-gruvan i Taoan-systemet"
När det lägger till nya namn önskar jag, rent läsarmässigt, att man börjar med systemet så det är lättare att förstå var det ligger. Samt att "Tsurabi" bara finns med på två(s15 & s116) ställen i hela boken, inte kollat i övriga böcker, gör att det nästan är frågan om det är nödvändigt att ha mer namnet alls? Jag får som svårt att motivera fler namn och svårt att hålla koll på vilka namn som är viktiga eller ej. Som sagt, bara reflektioner från mig själv. Edit: Kollade igenom Ghazalis sista färd, den förklaras på sida 2 där, kanske en referens till det? (Eller än hellre ett tillägg med en karta över Taoan)

Sida 10 & 18:
"varje mystiker kan när som helst tas över av
Symmetrins Dakiner." & "RP SOM MYSTIKER"
Hade gärna tagit några tips hur detta funkar ihop.
Edit: Ser att det står mer om det på sida 23. Referens?

Sida 27:
"däribland bulkfraktaren Waha-­Najima, är
de sista registrerade skepp som tycks ha passerat Kua
via Dabarancirkeln."
Jag försöker förstå hur skeppet har färdats och vad som har egentligen hänt längst vägen. Waha-Najima går Uharu-Dabaran (lämnar saker där, men spioner upptäcker vad det är i dom och flyr)-Rigel(portal kollapsar men spioner tar sig igenom) - Melik(spionerna flyr samma väg?) - Algebar(spionerna flyr samma väg, dessutom jagade av fjärilsskepp)-Amedo(spioner flyr fortfarande parallellt med skeppet de spionerar på och är fortfarande jagade av fjärilsskepp)-Marfik(Fortfarande jagade spioner och fortfarande bulkfraktare som tuffar på)-Caph(Waha-Najima, Två spionskepp(eller 1?), Fjärilsskepp hoppar in) - Kua (Waha-Najima dyker upp med nyheter om att portalen kollapsat mellan Dabaran och Rigel, samtidigt dyker spionerna upp och blir nedskjutna strax efter ankomst av ett fjärilsskepp. Men varken Waha-Najima eller fjärilsskeppet hinner se att de dumpar infon vidare och just där men inte någonstans på vägen i övrigt). Why? Och om de smiter igenom precis när portalen kollapsar: Hur tar sig då Fjärilsskeppen efter dem? Samt hur funkar det ihop med Den Sista Cykladen - där antyder det iaf på kartan att Dabaran har fallit till Första horisonten?

Sida 36:
"Deras breda kinder och nackar vecklas
ut och plattas till när dessa rovdjur gör sig redo
att anfalla." & "Huvudet plattar till sig och bildar en sköld fylld av små vibrerande känselspröt när varelsen jagar ett byte eller känner sig hotad."
Alltså, va? Cool varelse men jag har ingen aning om hur stora de är eller hur de egentligen ser ut. Sen ser jag inte heller något om hur stor flocken i anfallet är - gissar att det är tänkt att det är upp till spelledaren men just nu står det i princip "RP blir anfallna av monster med de här statsen eller de här statsen eller de här statsen".

Sida 37:
"För 1 MP kan en rollperson
skakas om av den skiftande jorden."
Skakas om? Menas det inte typ falla genom jorden här? Skakas om tycker jag inte passar ihop med resten av stycket.

Sida 45:
"livet låga" borde vara "livets låga"

Sida 47: "Symmetrins nåd" (se ruta).
Rutan är två sidor bort, lite väl långt från "se ruta"

Sida 60:
"Bulkfraktaren Waha-Najima (Himmelsoasen) var
ett av de sista skeppen som lämnade Dabaran-
systemet innan portalerna stängdes. "
Stängdes? Kollapsade? Hur?

Sida 70
"Söker finna överlevare"
Skriver/säger man verkligen så?

Sida 93:
"Aristokrater talar oftast
inte zeni, under förhandlar med hjälp av hårt
kuvade tolkar."
Konstig mening.

Sida 96:
"Lyckligtvis
omgärdas stationen av en mäktig artefakt – en
mikrosol som håller asteroiderna i sitt grepp. "
Vad är en mikrosol? Och hur omgärdar den en rymdstation? Jag förstår inte hur den meningen och resten av stycket går ihop.
Edit: Kollar i Atlas över tredje horisonten och ser exakt samma stycke där. Jag stör mig lika mycket på det där och ställer mig frågan; behöver vi den copy-pasten? Jag läser gärna mer om fenomenet, men då bör det tillföra något.

Sida 180:
"Nära flottans position
ligger asteroidklustret Djerid och Grundarnas
mest intakta kvarleva – Gruvstation."

Borde vara Gruvstation 13 antar jag?

Sida 228:
"Karrash"
Vad/Var är Karrash? Namnet finns bara med på två ställen i boken.

Och en fråga; Finns det inga stats på De förstkomnas armada?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests