Falmurst
Posts: 15
Joined: Thu 08 Sep 2022, 22:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 20:02



Det var mer än jag visste och kom ihåg. Jag minns bara att det hette tvåhandssvärd i Ritominds versioner samt att man generellt haft namnet i svensk fantasy. Men det förklarar ordvalet :)
Det står tvåhandssvärd i Experts vapenlista (s 57 i regelboken) och det känns också mer retro. :)
... och i fotnoterna så står det att det även kallas storsvärd.

edit: Jag gissar att Äventyrspel lade till de fotnoterna bara för att i en del äventyr så står det storsvärd och dubbelyxa efter att de har fått frågor på det.
Det hette Storsvärd och Dubbelyxa i första versionen av den svarta lådan men byttes till Tvåhandssvärd och Tvåhandsyxa när den texten uppdaterades. I den uppdateringen bytte också Plåtbrynja namn till Halvrustning och Plåt blev Helrustning.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 20:10

Precis. 2.1:an ligger mig nog varmast om hjärtat och där var det som du skriver tvåhandssvärd som gällde. Skelettbyns hemlighet och Spindelkonungens pyramid. Fina minnen.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 20:40

Mästersmide står i utrustningslistan under närstridsvapen, men det borde väl gå att göra avståndsvapen mästerliga också.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 21:30

Mästersmide står i utrustningslistan under närstridsvapen, men det borde väl gå att göra avståndsvapen mästerliga också.
Ja, fast där är det nog snide, sänkt stykrav men kanske inte vikt.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Fri 02 Dec 2022, 15:57

Rörande facklor som slocknar så står det tidigare i reglerna att det är en handling att tända en ny (eller slocknad) fackla. Eftersom det nämns att oljelampor etc tar en handling att tända i utrustningslistan (s 78), vore det fint om samma står för facklan; lätt att glömma det som står på s 52 (Mörker). Detsamma gäller talgljus, antar jag.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Sun 04 Dec 2022, 13:59

Som en generell kommentar rörande främst vapen: i introduktionsäventyret och regelbokens monsterkapitel skrivs ofta att endast magiska vapen kan skada. Det står vad jag sett ingenting om magiska vapen och idéer om hur SL kan skapa dem i regelboken.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Sun 04 Dec 2022, 16:24

Som en generell kommentar rörande främst vapen: i introduktionsäventyret och regelbokens monsterkapitel skrivs ofta att endast magiska vapen kan skada. Det står vad jag sett ingenting om magiska vapen och idéer om hur SL kan skapa dem i regelboken.
Precis som i tidigare utgåvor är det besvärjelserna Sigill, Permanens och Laddning som används,. det enda som saknas är Nexus. Men kan definitivt hålla med om att ett separat stycke för magiska föremål bör finnas.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Sun 04 Dec 2022, 19:30

Som en generell kommentar rörande främst vapen: i introduktionsäventyret och regelbokens monsterkapitel skrivs ofta att endast magiska vapen kan skada. Det står vad jag sett ingenting om magiska vapen och idéer om hur SL kan skapa dem i regelboken.
Precis som i tidigare utgåvor är det besvärjelserna Sigill, Permanens och Laddning som används,. det enda som saknas är Nexus. Men kan definitivt hålla med om att ett separat stycke för magiska föremål bör finnas.
Jag antar att man ska kunna springa på magiska föremål i ex en dungeon. Då är det ju bra med tips/tabeller för detta för en helt grön SL
 
Elodion
Posts: 6
Joined: Fri 02 Dec 2022, 21:56

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Sun 04 Dec 2022, 22:06

Jag hittar inget brytvärde för sköldar. Är det ett designbeslut eller misstag? Edit: denna är löst jag läste inte tillräckligt bra
och egenskaperna för varje vapen. "Fällande Huggande" vad betyder det? En beskrivning för varje egenskap borde finnas i närheten av vapentabellerna.
Last edited by Elodion on Sun 04 Dec 2022, 22:11, edited 2 times in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Sun 04 Dec 2022, 22:08

Jag hittar inget brytvärde för sköldar. Är det ett designbeslut eller misstag?
Sköldar står sist i vapentabellen på sidan 74.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests