Grimnir
Posts: 3
Joined: Thu 01 Dec 2022, 13:06

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 17:17

Jag gillar att man använder magiskolan för att kasta besvärjelser istället för att varje besvärjelse är en färdighet, men jag har inte fått grepp om vad besvärjelsernas nivåer innebär, förutom att man bara kan nivå 1 från början.

Precis som det nya mailet om färdigheter så skulle jag gärna se fler besvärjelser (och magiskolor, även om det kanske är mer sannolikt i framtida moduler) än vad som finns här, och framförallt sådana som inte relaterar till strid. Jag tycker de stridsrelaterade besvärjelserna tar upp för stor del då de mest åstadkommer samma saker som alla vapensvingande karaktärer är där för att göra. Det är mycket mer intressant när magiker spenderar sin mystiska forskning på att kunna göra saker som inte går att göra utan magi. För att vara tydlig tycker jag inte att någon besvärjelse ska tas bort, jag vill bara se fler som gör saker som Tala med djur, Flyga, eller Fornsyn.
 
donk
Posts: 12
Joined: Tue 25 Oct 2016, 09:54

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 19:01

Är det med flit som besvärjelserna Gnom, Sylf, Salamander och Undin har en kvart i både tidsåtgång och i varaktighet?

Jag skulle gärna se att Kraftöverföring formulerades så att man inte kan stjäla fler VP än man själv saknar. Så att man inte kan neutralisera elementarmagikern genom att stjäla hans 30 VP, även om man själv bara kan ha 17.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 19:06

Är det med flit som besvärjelserna Gnom, Sylf, Salamander och Undin har en kvart i både tidsåtgång och i varaktighet?

Jag skulle gärna se att Kraftöverföring formulerades så att man inte kan stjäla fler VP än man själv saknar. Så att man inte kan neutralisera elementarmagikern genom att stjäla hans 30 VP, även om man själv bara kan ha 17.
Det står i och för sig "Du kan aldrig gå över ditt eget maximala antal VP", men jag förstår vad du menar. Besvärjelsen borde bli tydligare och även om det är logiskt och underförstått, att man inte kan stjäla VP som inte finns (det var någon som frågade om det på discord tror jag) och ja, att ha 0 VP just innebär att man har 0 VP, inte något mer.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Momas11
Posts: 5
Joined: Wed 25 Oct 2017, 17:24

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 20:42

Som fler har varit inne behöver det tydliggöras vad besvärjelsernas nivå har för betydelse spelmekaniskt. Det kanske inte har någon betydelse och då bör man nog överväga att skrota det helt, eller så har jag inte förstått syftet med dem därav första meningen.

Mvh
 
Warpelle
Posts: 8
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:37

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sun 04 Dec 2022, 03:41

Att säga vad man inte gillar och peka på vad man gillar är väl bästa feedbacken man kan få? Hej jag gillade det här systemet som användes av DoD tidigare.. Då hade man kunnat svara på varför man valde att gå ifrån det och istället ha det här tomma systemet. Skulle kunna vara mer specifik och peka ut enskilda magiskolor som saknas som är kött och blod i DoD som nekromanti illusionism. Eller hur op magi blir när man inte behöver lägga ep på enskilda besvärjelser.
Eller hur man flyttar runt magier så alla skolar har liknande effekter.
Men med tanke på hur mycket de bantat ner systemet så tror jag nog de vet vad jag pratar om behöver inte säga varje enskild grej då det är helheten som är fattig.
Men det är bara min åsikt andra kanske gillar det. själv känner jag mig lurad då det inte känns som DoD alls
Moderatormeddelande
Att bara säga "dåligt" hjälper ju ingen. Många element i DoD22s magisystem är lika med DoD'84/EDDs magisystem, det är ju därifrån det kommer. Så om man ska ge feedback som faktiskt är användbart så får man ju i så fall peka exalt vad man tycker är fel och varför.
Om man jämför två saker och säger att den ena är bättre än den andra så antar jag att alla förstår att det är det är skillnaden mellan de två jämförda som gör den ena bättre.
Hade tydligen fel.
1 Saknaden av magiskolor att inte ha med den ikoniska nekromantin är en dödssynd (pun intended) 2/3 av de mest ikonsika magikerna i DoD är nekromantiker Shaugul och Gadirm
2 Du behöver bara lära dig en färdighet plugga 3 månader på komvux sen kan du alla besvärjelser gillar inte speedkursen.
3 Spiritus Familaris
4 Avsaknaden är magier som inte är attack eller hela.
5 ingen beskrivning på hur vanligt folk ser på magi
6 ingen beskrivning på hur de olika raserna ser på magi
7 demoner?
8 vart e tobaken?
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sun 04 Dec 2022, 11:22

Sidan 67. Under ELDFÅGEL står kravet Eldklot. Tror det ska vara ELDKLOT (versaler) eftersom eldklot är en besvärjelse. Samma sak med kravet Vindpust under besvärjelsen VIRVELVIND. Borde stå VINDPUST.
Ja, det rör ännu fler besvärjelser; en inkonsekvens mellan gemener och versaler bland krav-besvärjelserna.

**

Håller med om, speciellt som spelet också är riktat till nybörjare, att nivåerna 1-3 måste förklaras. Någon enkel mening om att nivå 2 och 3 är svårare att lära sig och nivån också anger hur många tidigare besvärjelser magikern måste kunna i skolan får att ta sig dit.

**

Känns som illusionism och nekromanti utelämnats av tre anledningar: dels för att grundboxen ska vara lite oskyldig vanilj för barnfamiljer, såklart också för att få folk att köpa/ha material kvar för en sannolik framtida magimodul. Det torde också bero på att hålla regelboken nere sidmässigt. En 200-sidig regelbok blir en tröskel för många nybörjare (och medelålders med kids).
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Tue 06 Dec 2022, 09:54

LADDNING kanske borde förses med någon begränsning så att folk inte skaffar en mängd små VP-batterier. En magiker kan ha endast en LADDNING aktiv åt gången?
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Tue 06 Dec 2022, 10:19

Mentalist-trolleritricket Låsa verkar helt ersätta behovet för låsdyrkning vilket är lite OP. Skall man inte göra det till en riktig besvärjelse i alla fall, kanske till Elementarmagi?

Någon variant av OSYNLIGHET och AVBILD kanske ändå skulle smygas in i grundreglerna. Dessa besvärjelser är ju roliga och inte stridsorienterade, vilket uppmuntrar till kreativ äventyrslösning.

VARSEBLIVNING blir ganska OP med tiofaldig räckvidd per effektgrad, tänker mig att man kan VARSEBLI målet för en quest (den försvunna kungakronan som kan rädda riket) som man skall söka efter och dylikt. Kanske dubblera räckvidden per effektgrad räcker?
 
sharatec
Posts: 10
Joined: Tue 21 Aug 2012, 14:44

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Tue 06 Dec 2022, 12:16

Det här kanske inte är ett fel, men är det verkligen meningen att besvärjelserna Fördriva (sida 63) och Förinta (sida 64) ska förstöra den heliga symbolen som används? Säkert att den inte ska vara ett Fokus snarare än en Ingrediens?
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Wed 07 Dec 2022, 11:04

Jag tycker, på det hela taget, att det här är ett väldigt trevligt och inspirerande kapitel, magin är lite coolare än den var i gamla DoD, Däremot ser jag en enorm potential för att bygga ut dels magiskolor (men jag fattar att man begränsar det i grundspelet), men också besvärjelselistorna. Jag tänker att fler besvärjelser som passar utanför strid, men som samtidigt inte ersätter andra rollpersoners möjligheter att glänsa med färdighetsslag är vad jag önskar mig.... men som sagt, det kanske inte är för grundboxen.

Tänk animismen

FÖRSVINNA I GRÖNSKAN (Omöjlig att hitta i ett snår annat än på magisk väg)

TÄNKA SOM ETT DJUR (Ger fördel på vildmarksvana för att hitta mat, till dig eller ngn annan i gruppen som du hjälper)

BESÄTTA DJUR (Flyttar sitt medvetande till ett djur inom synhåll)

DJURFORM (Självförklarande)

VÄXTFORM (Självförklarande)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests