• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
Axelpaxel
Posts: 8
Joined: Sun 25 Sep 2011, 22:27

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sat 03 Dec 2022, 16:27

Hur funkar människornas förmåga adaptiv egentligen? Får man även begagna sig av grundegenskapen till färdigheter eller är det bara själva färdighetsnivån man får använda?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Sat 03 Dec 2022, 16:35

En färdighet är kopplad till en viss grundegenskap så om man slår för Fingerfärdighet så slår man bastärningar lika med sin nuvarande Smidighet och färdighetstärningar lika med sin nivå i Fingerfärdighet.

Adaptiv gör att man kan slå för en annan färdighet i stället för den du ska slå för. Så om du ska dyrka en dörr (Fingerfärdighet) så kan du använda Adaptiv för att i stället slå för t.ex. Bildning. Detta ändrar inte att Bildning är en Intelligensbaserad färdighet.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
D-man
Posts: 27
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:37
Location: Stockholm

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 10 Apr 2023, 15:46

Monster och Ducka

Hur hanterar ni monster i strid och när de utför handlingen Ducka? Grundregeln är att försvararen hamnar på marken efter Ducka om man inte väljer att ta -2 på handlingen. Det känns dock konstigt att fyrfortamonster och liknande ska behöva göra det, då de redan står med alla fyra på marken. Jag har nog inte någon rationell förklaring till detta. Det är mest att det känns fel och lite fånigt.

- Jag tror jag kommer husregla att fyrfotamonster kan utföra Ducka utan att räknas som liggande och därför slipper avdraget på -2 för att förbli stående.
- Vad gäller humanoida monster kommmer jag låta beväpnade monster behöva få avdrag för att förbli stående, tex skelett eller minotaur. Jag är osäker på hur jag ska hantera tex blodlingar.

Hur hanterar ni andra det här?
För övrigt anser jag att MUA-forumet ska bevaras.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Samlingstråd för regelfrågor och regelfunderingar

Mon 10 Apr 2023, 15:58

I våran kampanj så använde mina spelare alltid -2 för att undvika att ligga ned och i princip såg det som standard. De få gånger jag duckade med ett monster så använde jag också -2. Vad gäller fyrfotamonster så skippade jag -2 när de duckade, men jag duckade väldigt sällan med monster måste jag säga.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests