sharatec
Posts: 10
Joined: Tue 21 Aug 2012, 14:44

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Thu 01 Dec 2022, 17:55

Jag skulle påstå att det är fantasykonvention att kalla arten minotaur på svenska, i motsats till individen Minotauros.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Thu 01 Dec 2022, 19:54

Jag skulle påstå att det är fantasykonvention att kalla arten minotaur på svenska, i motsats till individen Minotauros.

Så kan det vara! Jag hade nog fel. Tack för rättningen.
 
sharatec
Posts: 10
Joined: Tue 21 Aug 2012, 14:44

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Thu 01 Dec 2022, 19:58


Så kan det vara! Jag hade nog fel. Tack för rättningen.
Ingen orsak! Ursäkta förresten, jag lät nog lite dryg, men det var verkligen inte min avsikt.
 
NinjaHippie
Posts: 7
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:28

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Thu 01 Dec 2022, 20:55




Här avses att orchen har SB om +T4 när STY-baserade vapen används. STY behöver ej slås fram.
Ex svartalfen har SB: SMI +T4, dvs den får bonus med knivar + skytte (det sistnämnda känns en aning märkligt, men ok. Kanske SB: SMI +T4 (dock inte Skytte) hade funkat).
Aha då förstår jag, tack. Då slår man aldrig för grundegenskaper till SLP. Kan bli lite konstigt ibland då när alla varelser har samma chans vid motståndsslag. Om jag har ex dragkamp med en svartalf så borde det rimligen va mycket lättare att lyckas än om jag gör det samma mot en orch. Antar att det är upp till spelledaren att sätta en minimum gräns för stt lyckas med motståndsslaget.

SLP kommer nog att ha grundegenskaper, bl.a. står det vid färdigheten Övertala att det kan krävas motståndsslag mot PSY i vissa lägen.
Ja man tycker att SLP borde behöva ha grundegenskaper men hittar inget om hur jag slår fram dom och om det är några modifikation efter vilken ras/yrke etc personen har.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Fri 02 Dec 2022, 01:28


Så kan det vara! Jag hade nog fel. Tack för rättningen.
Ingen orsak! Ursäkta förresten, jag lät nog lite dryg, men det var verkligen inte min avsikt.

Nej, jag tyckte inte att du lät dryg. Tack igen för att du påtalade misstaget. Rätt ska vara rätt.
 
Momas11
Posts: 5
Joined: Wed 25 Oct 2017, 17:24

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Sat 03 Dec 2022, 20:21

Hallojsan.

Hur känner/tänker ni kring det i min mening rätt begränsade antalet icke monstruösa SLPs? Hade på ett sätt varit skönt med en base-template för mänsklig krigare, magiker, dvärgar osv som man lätt kunnat modda något för att passa syfte och slänga in. Jag förstår självklart att det går att göra ändå men hade varit en quality of life grej.

Fortsätt med det fina arbetet
 
AzadLisa
Posts: 1
Joined: Sun 04 Dec 2022, 22:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Sun 04 Dec 2022, 22:06

Hej, på sida 87 som handlar om gasten så finns det en ruta till höger med rubriken "Monsterattacker". Jag såg att den slutar abrupt längst ner på rutan så att ordet "parera" nästan krockar med rutan. Det skulle i min mening behövas lite mer space, som på övriga ställen. =)
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Mon 05 Dec 2022, 01:17

Hej, på sida 87 som handlar om gasten så finns det en ruta till höger med rubriken "Monsterattacker". Jag såg att den slutar abrupt längst ner på rutan så att ordet "parera" nästan krockar med rutan. Det skulle i min mening behövas lite mer space, som på övriga ställen. =)
”Skadan slås med dubbelt så många tärningar som normalt för vapnet, och offret slås omkull. Attacken går att parera.” … meningen bör nog istället kortas lite, så inte ”parera” hamnar ensamt på sista raden (en företeelse som också kallas ett ord jag inte vill skriva här). ex ”Skadan slås med dubbla antalet tärningar än normalt för vapnet, (…)”.

Rutan kan nog inte göras större då avståndet mellan nederkant på rutan och sidnummer-grafiken konsekvent måste följa mallen för minsta möjliga avstånd genom hela boken.
 
User avatar
Sqalman
Posts: 3
Joined: Sat 19 Mar 2022, 00:56
Location: Stockholm

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Wed 07 Dec 2022, 20:33

Sid 92: Mantikora. Borde inte mantikoran ha en not om att den kan flyga, eftersom den har vingar på bilden?
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Thu 08 Dec 2022, 05:28

Sid 92: Mantikora. Borde inte mantikoran ha en not om att den kan flyga, eftersom den har vingar på bilden?
Traditionellt har Mantikoran inte haft vingar i DoD. Det är endast i DoD 2016 den haft vingar, och där var den för tung för att faktiskt flyga utan kunde bara glidflyga.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests