• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
 
zunmag
Posts: 15
Joined: Thu 15 Oct 2015, 12:59

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 01 Dec 2022, 12:01

Struktur, ser bättre ut om tex släkte/folkslag och yrken ligger på egen sida.

Ex. Människa, halvling och dvörg borde vara tre separata sidor.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 01 Dec 2022, 13:54

Moderatormeddelande: Har tagit bort en del nonsensposter och anstötliga poster. Den här tråden är till för feedback, så låt oss återgå till att ge just feedback.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 01 Dec 2022, 15:40

Släkte? låter väldigt fel.
Om någon frågar min karaktär vilket släkte han tillhör säger han ju inte människa utan I am Connor McLeod from the clan of McLeods.
Ras låter så mkt bättre.
Är ni rädda för Twittermaffian är ju Art än ganska korrekt term istället..
släkte hmmf.
Also Halvling? haha låter så fel när man sagt Halvlängdsman i över 30år men betyydligt smidigare så bra ändring.

Däremot är beskrivningen av raserna alldeles för tunn.
Inget om vad som skiljer de åt när det gäller deras kultur eller beteende ganska så viktigt om man ska rollspela skillnaderna inte bara ha olika stats.
Biologen i mig hatar ordet ras i rollspel, det är husdjur man avlar på som betecknas i raser, och människor i gammalmodig forskning. Släkte kan bli helt rätt (Homo för människan tex) ett släkte kan innehålla flera arter, vilket gör det logiskt att följa upp med varianter inom släktet,,,,, sapiens, neanderthal etc... Folk eller Folkslag är ett annat ord jag sett som är rätt snyggt, och inte kopplar till moderna biologitermer.
 
Vije
Posts: 53
Joined: Wed 11 Apr 2012, 15:42

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 01 Dec 2022, 16:34

Ytterligare lite om Hantverkaren (och Jägaren)

Hantverkaren kan flå ett djur och ta vara på dess päls, något som Jägaren inte kan. Trots att det i Jägarens flufftext står: "Att nedlägga
bytet på ett respektfullt sätt och omsorgsfullt ta vara på dess olika beståndsdelar – till föda, kläder, redskap och vapen – är ett heligt kall för alla sanna jägare."


Förslag: Ändra Jägarens flufftext eller lägg flåendet till färdigheten VILDMARKSVANA. Som det är nu skulle det behövas en text vid VILMARKSVANA, typ "Obs - inget flående".
(Helst skulle jag se färdiheten HANTVERK, och ändra Hantverkarens förmåga till mera spetskunskap/nåt annat, men antar att det skepet har seglat :) )

Vidare angående Jägaren så saknar de flesta djur ett värde i UPPTÄCKA FARA, vilket vore helt trevligt att ha med då det kanske är den huvudsakliga grejen med Jägarens förmåga.

(Also: Varför har jägarna blodtörstiga gudar?)
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 01 Dec 2022, 16:55

Ytterligare lite om Hantverkaren (och Jägaren)

Hantverkaren kan flå ett djur och ta vara på dess päls, något som Jägaren inte kan. Trots att det i Jägarens flufftext står: "Att nedlägga
bytet på ett respektfullt sätt och omsorgsfullt ta vara på dess olika beståndsdelar – till föda, kläder, redskap och vapen – är ett heligt kall för alla sanna jägare."


Förslag: Ändra Jägarens flufftext eller lägg flåendet till färdigheten VILDMARKSVANA. Som det är nu skulle det behövas en text vid VILMARKSVANA, typ "Obs - inget flående".
(Helst skulle jag se färdiheten HANTVERK, och ändra Hantverkarens förmåga till mera spetskunskap/nåt annat, men antar att det skepet har seglat :) )

Vidare angående Jägaren så saknar de flesta djur ett värde i UPPTÄCKA FARA, vilket vore helt trevligt att ha med då det kanske är den huvudsakliga grejen med Jägarens förmåga.

(Also: Varför har jägarna blodtörstiga gudar?)
Att flå och ta vara på skinn (om du har salt eller om det är torrt) är superenkelt, det lär man sig på en halvtimme i vår verklighet. Att förädla dem till läder och pälsar, DVS garvningen, är det hantverkaren borde göra. Det rimliga är ju att jägaren kan samla på sig ett gäng torkade skinn, som kan säljas till garvaren (Hantverkaren) för vidare förädling.

Jag gillar slaget för vildmarksvana, det skulle kunna avgöra hur rent skinnet blir flått, och därmed dess värde.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 01 Dec 2022, 18:01

Folk eller Folkslag är ett annat ord jag sett som är rätt snyggt, och inte kopplar till moderna biologitermer.
Skulle just föreslå folkslag.
 
Kartong Karlsson
Posts: 54
Joined: Tue 23 Feb 2021, 02:33

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 01 Dec 2022, 19:21

Det vore trevligt ifall det fanns ett alternativ till att slå fram grundegenskapsvärden som frivillig regel. Till exempel en standard array eller ett point buy system.
 
patrikp
Posts: 45
Joined: Thu 01 Sep 2022, 12:34

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Thu 01 Dec 2022, 21:23

Jag önskar att jag kunde skapa en arg animist-anka som det bokstavligt talat slår blixtar om när han ilsknar till, dvs att Vresig inte ställer till det så mycket för Magiker. Tyvärr har jag inte kommit på någon elegant lösning, bara oeleganta (talang för att använda magi när man är Arg, undantag i Vresig eller att Magiskolor baseras på PSY istf INT)
 
User avatar
Obskyr
Posts: 12
Joined: Sat 26 Nov 2022, 18:21

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 00:38

Det vore trevligt ifall det fanns ett alternativ till att slå fram grundegenskapsvärden som frivillig regel. Till exempel en standard array eller ett point buy system.

Instämmer! Jag själv tycker om att slå fram värden, men efter att ha pitchat DoD till mina spelare så verkar det som att de bävar inför tanken att lämna det åt slumpen.
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 02 Dec 2022, 12:08

Jag är insprierad, men läser som fan läser bibeln. En sjuka efter att granska massa vetenskap, men jag hoppas det kan vara till hjälp.
S26
Vad händer när VP når noll? Dör rollpersonen? Det går att nå noll dels genom att bränna VP, dels genom att råka ut för KRAFTÖVERFÖRING, det går tom att hamna på minus med ett magiskt missöde.

VP kan öka, men PSY=VP i beskrivningen, ökar då PSY också (eller FYS för KP), om så inte är fallet bör det stå "från början" i beskrivningen

S 14
Kan en hantverkare 1 eller alla 3 hantverk från början?



S35
Motståndsslag; Notera att om båda har 10, så är det rätt liten chans att lyckas för den aktiva parten (25%?) Det funkar ju bra vid saker som är luriga, där det är enkelt att försvara sig, men kan göra det lite svårt att vara magiker om man ska slå PSY mot PSY
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests