zimfandel
Topic Author
Posts: 18
Joined: Tue 13 Sep 2022, 21:41

Konverteringsregler för gamla moduler

Wed 30 Nov 2022, 21:43

Hej alla,

Vet inte om FL kommer att släppa några tips och trix eller dylika för att konvertera från gamla Drakar och Demoner moduler. Har ni några tankar kring konvertering av t.ex gamla Äventyrspels äventyr. Iofs ingen jättesvår sak att utföra, men vissa saker skiljer sig så lätt att det blir obalans om man konverterar på känn.
 
Lindstrom
Posts: 12
Joined: Wed 13 Apr 2011, 17:00

Re: Konverteringsregler för gamla moduler

Fri 13 Jan 2023, 00:23

Tjena själv,

Jag har plitat lite med det här och det här är vad jag har kommit fram till:

Jag tror att rena konverteringar från de gamla modulerna till det nya systemet är mer bekymmer än vad det är värt. Systemen och spelvärlden som den beskriver är så väsenskilda att det blir till att rensa ut allt förutom sånt som kartor och namn på personer. Det är mycket som heter samma sak i det nya spelet som i det gamla spelen men det är där som likheterna stannar. Jag skulle inte säga att det är lättare att överföra de här reglerna till tex "Döda skogen" än att använda Eon eller DnD reglerna för att köra modulen. Moduler till de "nyare" expert och framåt och de djupare äventyren som går genom flera versioner som "Svavelvinter" tror jag är ännu knepigare

Ifall man ändå vill försöka lite så finns det ju lite att tänka på: de finns inga modifikationer till slagen förutom fördel/nackdel så vid alla ställen där modulen uppmanar till ett slag så behövs en förändring, grund egenskaper är mindre betydelsefulla i nya versionen och alla folkslag har samma medelvärde och spann det vill säga en orch och en halvling är lika starka i den nya versionen så ifall man vill använda GE från den gamla så får man lägga till STY på halvlingen (+4 tror jag) och dra bort den från orchen (-3 tror jag) och så vidare, inga värden i GE och färdigheter får överstiga 18, motstånds slag fungerar annorlunda, magin fungerar annorlunda, monster (alla de slpn som avsevärt avviker från människan i egenskaper) fungerar annorlunda och de fåtalet som finns beskrivna i det nya systemet skiljer sig avsevärt från de gamla tex Demoner som i de äldre versioner var lite gör det själv monster med olika förmågor är statiska nu, alla föremål, trolldrycker, besvärjelser och så vidare som ger + eller - på färdigheter, slag eller grundegenskaper måste göras om pga inga modifikationer, skador är triviala (om de inte är dödliga) i nya versionen, vapen och rustningar funkar annorlunda, skatter och ekonomi behöver tweakas. Och så vidare. Mer bekymmer än det är värt.

Att bara ta intrigen och de icke regelbundna delarna (kartor, namn...) går ju men det är ju ingen "konvertering" som den man enkelt kunde göra mellan tex 91:an och de äldre reglerna. Jag tror att det bästa alternativen är att norpa någon "äventyrsplats" från de gamla modulerna och sen bända den tills den funkar i den nya versionen. Alltså inte ett helt äventyr eftersom den nya varianten verkar fokusera på en mindre skala än de gamla men det är mer en känsla. Loopen som den nya varianten är skriven är för annorlunda för att de ska vara enkelt överförbara. Kanske man skulle kunna få till en variant av "Döda skogen"; Dimmornasdal verkar vara en förenklad variant av den äventyrs strukturen. Jag tror dock att det bara är att vänta och se ifall FL klämmer ur sig något spelvärt till det nya systemet alternativt skriva ihop något själv när Betan har landat. Konvertering funkar alltså inte för mig (antagligen för att så mycket heter liknande saker men inte är lika.) Men det skulle vara kul att höra ifall någon annan har knåpat lite och kanske haft större framgång.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests