Thu 01 Dec 2022, 10:48
Det är lika lätt att få ett drakslag med FV2 som med FV 18, dvs två bågskyttar, en är tidernas bäste, en är helt grön. De skjuter kortbåge på en fiende, de har båda samma chans (5%) att hitta en glipa i rustningen, även om mästaren träffar monstret 9 av tio skott, och nybörjaren bara 1 av 10. Samma problem med demonslag.
Fix, stjäl experts regler med två slag.(Jag antar att tanken är enkelhet, men det känns brutet)
Vissa hjälteförmågor är tydligt kopplade till färdigheter, kanske borde det finnas krav vid hjälteförmågor kopplade till färdigheterna? (Dubbelhugg kräver minst FV 14 eller nåt)
Vad hände med hjälteförmågan som gör att man kan ducka och stå på benen, mitt förslag är att man inte hamnar liggande för den första duckningen om man har hal som en ål?
Förbättringskryss för en färdighet som nått 18 blir värdelösa. Låt en lyckad förbättring resultera i en hjälteförmåga för rollpersoner med 18, alt räknas som ett extra speltillfälle.
Bärsärk känns inte som en bärsärk, låt dem fortsätta slåss när KP når noll, åtminstone till ett misslyckat fys slag, möjligen ända till döden. (Kanske slå ett PSYslag med nackdel när KP når noll för att komma ur, ett normalt PSYslag när första fysslaget misslyckats, och ett PSYslag med fördel när andra fysslaget misslyckas....
Last edited by
HenrikT on Thu 01 Dec 2022, 15:49, edited 1 time in total.