Thu 01 Dec 2022, 10:36
Här är några tankar. Jag är inte någon bra korrläsare, men hyfsad på att läsa system.
S 45. Strid i mörker, inga problem i närstrid? Som jag förstod det krävs ett lyckat UPPTÄCKA FARA, bör även nämnas här i så fall.
S 48. Fungerar specialattacker (Hitta glipa, Avväpna) med avståndsvapen? Bör förtydligas. Nu ligger det under närstridskapitlet, men det verkar inte orimligt att det borde funka för avståndsvapen också. I så fall är det ju generell strid (som inte finns som kapitel).
Fix; En mening i slutet av de två specialattackerna som är relevanta "Fungerar även med avståndsvapen".
S 55. Riddjur.
Skjuta från hästryggen, som det är skrivet funkar med slunga och handarmborst, men ej med pilbåge/armborst. Nu har jag aldrig slungat från hästrygg, men jag föreställer mig att det är svårare än att skjuta pilbåge.
Kopplat till detta: Sammansatt båge finns inte? Den är i realiteten lika kraftfull som en långbåge, men mycket dyrare och kan användas till häst.
Förslag på fix: Lägg till att anfall från häst bara kan göras med enhands närstridsvapen, mitt förslag är att lägga till Hjälteförmågan ryttare, den tillåter båg/armborstskytte från hästryggen, samt att nyttja hästens skadebonus vid närstrid... (Sen kan man skriva en massa mer eller mindre realistiska regler till det). Förslagsvis har man nackdel med långbåge, tungt armborst och slunga från hästryggen.
Alternativ fix: lägg till enhands närstridsvapen, pilbågar eller armborst.
Jag gillar dock tanken på att det kan finnas bra ryttare, utan färdigheten rida bör detta representeras med en hjälteförmåga, den skulle också kunna innebära att man kan utföra mer akrobatiska manövrer på hästryggen.
S 50 Skador…. När rollpersonen når noll kp är den nedslagen och börjar slå dödsslag. Lyckas tre fysslag kan rollpersonen vara fit for fight igen, eller ev få ett ärr…. Men rollpersonen kan aldrig bli skadad! Det betyder att Anders Blixt har fel, det går inte att spela Ivanhoe....
Fix (möjligtvis frivillig regel, bryter inte systemet ); 1 misslyckat FYS slag leder till att rollpersonen är skadad, kommer den upp igen har den nackdel på alla fysiska handlingar. En skada läker på en vecka. HELA läker en skada som alternativ till att läka KP.
En rollperson som misslyckats med två fysslag är allvarligt skadad, kommer rollpersonen upp igen har den nackdel på alla fysiska handlingar, samt måste slå ett ytterligare dödsslag för varje fysisk handling, en allvarlig skada läker till en skada på en vecka (och tar således två veckor att läka helt). KURERA läker en allvarlig skada som alternativ till att läka KP.