User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Wed 30 Nov 2022, 11:34

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 5 av Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Om du redan har postat feedback om något i snabbstarts-PDF:en och det inte har ändrats i Beta-PDF:en så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
  • Posta din feedback senast 31 januari.
En separat feedback-tråd för Äventyrsboken kommer senare.
Tack!
Fria Ligan
 
NinjaHippie
Posts: 7
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:28

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Wed 30 Nov 2022, 14:31

Sida 71. Under magin "Flyga" så står det att det är krav: Sväva. Jag hittar dock inte magin "Sväva" varken i mentalism eller i allmän magi.
 
Warpelle
Posts: 8
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:37

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Wed 30 Nov 2022, 15:10

underwhelming.
Här var en klar besvikelse hade hoppats på ett system likt DoDE som i mitt tycke har det bästa magisystemet någonsin.
riktigt tråkigt
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Wed 30 Nov 2022, 15:11

underwhelming.
Här var en klar besvikelse hade hoppats på ett system likt DoDE som i mitt tycke har det bästa magisystemet någonsin.
riktigt tråkigt
Tack för den uppmuntrande feedbacken. ;)
Fria Ligan
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Wed 30 Nov 2022, 22:42

Möjligt jag missat men tar det en handling att utföra ett trolleritrick? Eller kan magikern trixa mellan andras och egna handlingar, så länge VP räcker? Det står ju förvisso ”ofarliga besvärjelser” på s 58, men jag är ändå osäker. Kanske går att lägga till nåt ”inklusive trolleritricks” på s 42 (Handlingar)?
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 01 Dec 2022, 01:57

Sidan 67. Under ELDFÅGEL står kravet Eldklot. Tror det ska vara ELDKLOT (versaler) eftersom eldklot är en besvärjelse. Samma sak med kravet Vindpust under besvärjelsen VIRVELVIND. Borde stå VINDPUST.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 01 Dec 2022, 07:37

Vad har besvärjelsers nivå för funktion bortsett från att du endast kan lära dig nivå 1 från början?

Bara snabbläst reglerna så jag kanske missat något annat användningsområde. Om det endast reglerar start besvärjelser så känns det meningslöst att ens ange nivåer och skulle räcka med någon annan indikation för möjliga start besvärjelser.
Last edited by sialivi on Thu 01 Dec 2022, 09:08, edited 1 time in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 01 Dec 2022, 09:06

Vad har besvärjelsers nivå för funktion bortsett från att du endast kan lära dig nivå 1 från början?

Bara snabbläst reglerna så jag kanske missat något annat användningsområde. Om det endast reglerar start besvärjelser så känns det meningslöst att ens ange nivåer och skulle räcke med någon annan indikation för möjliga start besvärjelser.
Undrade också det. I DoD '84 så, så angav svårighetsgraden hur dyrt det var att lära sig besvärjelsen. Kanske något att införa även här.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 01 Dec 2022, 10:11

Besvärjelsen GNOM låter som en frammanad Golem och kanske borde heta så? Eller inte?
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 01 Dec 2022, 10:18

Vad har besvärjelsers nivå för funktion bortsett från att du endast kan lära dig nivå 1 från början?

Bara snabbläst reglerna så jag kanske missat något annat användningsområde. Om det endast reglerar start besvärjelser så känns det meningslöst att ens ange nivåer och skulle räcke med någon annan indikation för möjliga start besvärjelser.
Undrade också det. I DoD '84 så, så angav svårighetsgraden hur dyrt det var att lära sig besvärjelsen. Kanske något att införa även här.
Ett alternativ skulle kunna vara:
Tricks: 1 VP
Nivå 1: 2 VP per effektgrad.
Nivå 2: 3 VP per effektgrad.
Nivå 3: 4 VP per effektgrad.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest